یکشنبه ۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۱

به دلیل ارزش‌های اجتماعی، فرهنگی و مذهبی این کشور؛

اکران «باربی» در پاکستان متوقف شد

فیلم سینمایی «باربی»

سینماپرس: اکران فیلم سینمایی «باربی» در ایالت پنجاب، پرجمعیت ایالت پاکستان تا اطلاع ثانوی متوقف شد.

به گزارش سینماپرس و به نقل از گاردین، اکران فیلم هالیوودی «باربی» در ایالت پنجاب پاکستان به دلیل "محتوای اعتراض‌آمیز" به تعویق افتاد و مقامات اعلام کردند این فیلم بازبینی خواهد شد و نیاز به مجوز از هیات‌های استانی برای سانسور صحنه‌هایی است که ناقض ارزش‌های اجتماعی، فرهنگی و مذهبی کشور است.

فرخ محمود، دبیر هیات سانسور ایالت پنجاب به گاردین گفت: «ما فیلم را قبل از اکران در کشور بررسی خواهیم کرد.» اما او به صحنه خاصی اشاره نکرد.

این اقدام از سوی پاکستان پس از آن صورت می‌گیرد که اکران یکی از فیلم‌های مورد بحث سال توسط برخی کشورهای خاورمیانه از جمله امارات متحده عربی و مصر نیز به تعویق افتاده است.

ویتنام نیز اوایل ماه جاری به دلیل صحنه‌ای که نقشه‌ای را نشان می‌داد که ادعای یکجانبه چین برای قلمرویی در دریای چین جنوبی را نشان می‌داد، اکران این فیلم را ممنوع کرد. در ابتدا قرار بود این فیلم از ۲۱ جولای در ویتنام اکران شود.

«باربی» به کارگردانی «گرتا گرویگ» و بازی «مارگو رابی» و «رایان گاسلینگ» همراه است و هم‌اکنون یکی از فیلم‌های موفق گیشه در آمریکاست.

توقیف موقت این فیلم در ایالت پنجاب پاکستان انتقادهایی را در شبکه های اجتماعی به دنبال داشته است و یکی از کاربران در توییتر نوشت: از نظر موضوعی، فیلم درباره زنانی است که می توانند هر کاری را که می خواهند انجام دهند، که حدس می زنم یک تهدید بزرگ برای بافت جامعه ما باشد اما هیچ چیز دیگری برای سانسور ندارد.

پاکستان سابقه ممنوعیت فیلم هایی را دارد که هنجارهای فرهنگی را به چالش می کشند. در ماه نوامبر، این کشور فیلم برنده جایزه کن «جوی‌لند» که نماینده سینمای پاکستان در اسکار ۲۰۲۳ بود را به دلیل نقض "هنجارهای نجابت و اخلاق جامعه" ممنوع کرد.

«جوی‌لند» رابطه یک مرد متاهل پاکستانی را با یک زن تراجنسیتی نشان داد. این فیلم بعداً توسط دولت پاکستان و پس از بررسی توسط هیات سانسور ملی تأیید شد، اما همچنان در ایالت پنجاب، پرجمعیت‌ترین استان این کشور، ممنوع اعلام شد.

«اسامه مالک» وکیل دادگستری به گاردین گفت: «توقیف این فیلم کاملاً خودسرانه است و بر خلاف آزادی‌های تضمین شده توسط قانون اساسی است. محافظان خودخوانده اخلاق عمومی که هیات سانسور پنجاب را اداره می کنند، شاید احساس کنند که فیلمی به اندازه "باربی" می تواند باورها و ارزش های ۱۰۰ میلیون نفری را که در بزرگترین استان کشور زندگی می کنند، متزلزل کند».

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.