شنبه ۲۴ تیر ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۹

قطب‌الدین صادقی:

متأسفانه وجهه فرهنگی «تئاتر شهر» به دلیل حضور نابه‌سامانی‌های فرهنگی و هنری به‌شدت سقوط کرده است

تئاتر شهر

سینماپرس: قطب‌الدین صادقی با ابراز خشنودی از اجرای طرح پاک‌سازی محوطه بیرونی مجموعه تئاتر شهر بر لزوم و ضرورت محافظت از وجهه فرهنگی، معماری منحصربه‌فرد و قداست این مجموعه تاکید کرد.

به گزارش سینماپرس، با اجرای طرح پاک‌سازی حریم مجموعه تئاتر شهر، پس از مدت‌ها و با توجه به درخواست‌های مکرر هنرمندان، پیگیری‌های اداره کل هنرهای نمایشی و معاونت امور هنری به‌تازگی عملی شده است.

قطب‌الدین صادقی در اینباره گفت: «مجموعه تئاتر شهر معبد تئاتر ایران است. این مجموعه درست یا غلط، موتور خلاقه تئاتر ایران و الگوی فرهنگی و هنری کشور است که کسی حق ندارد با تصاویر زشت و بی‌توجهی، آن را به دست فراموشی بسپارد.»

او ادامه داد: «متأسفانه طی سال‌های اخیر، وجهه فرهنگی این مجموعه به دلیل حضور نابه‌سامانی‌های فرهنگی و هنری به‌شدت سقوط کرده است.»

این هنرمند ضمن ابراز خوشحالی از پاک‌سازی فضای اطراف مجموعه افزود: «به نظر من اولین گام پس از پاک‌سازی فضای مجموعه تئاتر شهر، کشیدن حصار است. مدیران فرهنگی نباید بگذارند کلیت فرهنگی این فضا، عرصه فعالیت آدم‌های سودجو شود.»

صادقی ادامه داد: «قطعاً دست‌فروشان شرافتمند هستند و باید برای آن‌ها فضای دیگری به‌منظور ادامه حیات شغلی‌شان در نظر گرفته شود؛ اما درعین‌حال حریم تئاتر شهر، فضای تجارت‌های سبک و فعالیت افرادی که حضورشان به مشکلات اخلاقی و اجتماعی در این محل منتج شده است، نیست.»

این نویسنده و کارگردان پیشکسوت تئاتر با تأکید بر لزوم حصارکشی در اطراف مجموعه گفت: «حصارکشی باید به‌منظور حراست از کلیت معماری بیرونی مجموعه تئاتر شهر انجام شود. ضروری است از این فضای فرهنگی در چارچوب یک حصار اطمینان‌بخش پاسداری شود.»

او ادامه داد: «دانشگاه، مسجد، مجلس و دیگر فضاها به دلیل قداستی که دارند؛ دارای حصار هستند تا هیچ‌کس به حریم آن‌ها تجاوز نکند. ما باید با چارچوب‌های منطقه‌ای این تعاریف را جا بیندازیم و حرمت این مکان‌ها را نگه داریم. مجموعه تئاتر شهر هم برای اهالی فرهنگ و هنر قداست دارد و نیازمند حریم است و حفظ و حراست وجهه فرهنگی آن و معماری منحصربه‌فردش واجب است.»

قطب‌الدین صادقی در پایان سخنانش گفت: «قطعاً بعد از حصارکشی می‌توان به تبدیل شدن فضای اطراف این مجموعه به یک پاتوق فرهنگی فکر کرد. اداره کل هنرهای نمایشی پس از تلاش‌هایی که بعد از مدت‌ها در راستای پاک‌سازی فضای اطراف مجموعه به بار نشسته است، باید به فکر تبدیل این فضا به یک پاتوق فرهنگی با اجرای نمایشگاه‌های عکاسی، گالری‌های هنری، نمایش‌های خیابانی باشد؛ اما باز هم تأکید می‌کنم این اقدامات بدون حراست و حفاظت از معماری و حریم بیرونی این مجموعه اتفاق نخواهد افتاد.»

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.