چهارشنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۹

معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد:

طبق قانون «وزارت ارشاد» متولی صنعت چاپ کشور است

یاسر احمدوند در نهمین روز از چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر

سینماپرس: معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد گفت: وزارت فرهنگ، متولی صنعت چاپ کشور است اما در این راه احتیاج به ارتباط نزدیک با وزارت صمت و حمایت مجلس دارد.

به گزارش سینماپرس، آیین افتتاحیه دومین نمایشگاه «آینده چاپ ایران» با حضور یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، منا ابروفراخ، مدیرکل دفتر صنایع سلولزی وزارت صمت، احسان قاضی‌زاده هاشمی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، علی‌اکبر ابراهیمی، مدیرکل دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از فعالان حوزه چاپ، بسته‌بندی و نشر سه‌شنبه (۲۰ تیرماه) در مرکز نمایشگاهی ایران‌مال برگزار شد.

لزوم حمایت از صنعت چاپ

یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در سخنانی با ابراز خرسندی از حضور در افتتاحیه دومین نمایشگاه آینده صنعت چاپ گفت: جای تقدیر دارد که این نمایشگاه با شکل آبرومند و فاخر به دست بخش خصوصی طراحی و تدارک و اجرا می‌شود. ان‌شاء‌الله برای کسانی که شرکت کردند هم برکت داشته باشد، قرارها و قرارداهای خوبی در نمایشگاه منعقد شود و آینده این صنعت مهم درخشان‌تر از گذشته آن باشد.
وی ادامه داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طبق ماده ۲ قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، متولی صنعت چاپ کشور است و اهتمام دارد، وظایف خود را به‌عنوان تولیت صنعت به خوبی ایفا کند، اما برای این کار احتیاج به کمک دارد که بدون حمایت و کمک بخش‌های مختلف در حاکمیت و صنف و مردم ممکن و عملی نیست؛ بنابراین به ارتباط نزدیک با وزارت صمت و حمایت مجلس نیاز دارد و از بخش‌های اقتصادی و مالی دولت نیز توقع حمایت و پشتیبانی می‌رود.
معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با بیان اینکه این صنعت احتیاج به نوسازی ماشین‌آلات و تجهیزات دارد، تاکید کرد: چند سالی است که چاپ به دلایل مختلف از تسهیلات این صنعت بهره‌مند نشده، لازم است در این موضوع کمک‌های بیشتری محقق شود و اگر حمایت‌های متداولی که از صنایع دیگر می‌شود، به این صنعت هم تخصیص پیدا کند، حتما رشد چشمگیری را شاهد خواهیم بود.

احمدوند همچنین با بیان اینکه صنعت چاپ یک صنعت مکمل است، گفت‌: وقتی صنعت چاپ رشد می‌کند، صنایع دیگر را هم تقویت می‌کند، در سال‌های گذشته این صنعت به دلیل محدودیت‌های مختلف از تسهیلات تبصره ۱۸ بهره‌مند نبود، اما امسال امیدواریم با حمایت مجلس و حمایت دولت، حمایت بهتری از این صنعت رخ دهد.

وی با اشاره به حمایت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه گفت: پیگیری و حل مسئله مالیات برارزش افزوده و بیمه ۵ نفر از فعالان در کارگاه‌های چاپ از موضوعاتی است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیگیر آن است، در برخی استان‌ها تصمیمات درخورتوجهی اتخاذ شده و امیدواریم به صورت ملی این تسهیلات در اختیار صنایع مختلف چاپ قرار گیرد.

احمدوند با تاکید بر اهمیت آموزش در توسعه صنعت چاپ، بیان کرد: موضوع آموزش در صنعت چاپ طی تفاهم‌نامه‌ای که با دانشگاه صنعتی امیرکبیر داشتیم و تفاهم‌نامه‌ای که با وزارت آموزش و پروش و سازمان فنی و حرفه‌ای منعقد شد، پیگیری می‌شود، رشته چاپ در سطح متوسطه و دروس مرتبط با آن تعریف شد و آمادگی پذیرش دانش‌آموز وجود دارد؛ همچنین در دانشگاه امیرکبیر از سال آینده شاهد پذیرش دانشجو خواهیم بود.

وی با اشاره به بازبینی آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های صنعت چاپ در وزارتخانه گفت: تجدید نظر در این آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها، از دیگر برنامه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. آیین‌نامه صدرو مجوز چاپخانه‌ها سال ۹۷ تدوین شده است، که بازنگری شده و به‌زودی دستورالعمل و آیین‌نامه جدید به اطلاع فعالان خواهد رسید.

به‌گفته احمدوند، صنعت چاپ جزو نخستین صنایعی بود که به درگاه ملی مجوزها پیوست، در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از بین ۳۷ مجوزی که اعطا می‌شود، مجوز تاسیس چاپخانه برترین مجوز در سرعت رسیدگی و پاسخگویی به تقاضاها در این درگاه است و جایگاه ششم را بین صنایع کشور دارد.

وی در بخش پایانی صحبت‌های خود با بیان اینکه امیدوارم نتایج حاصل از برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی اشتغال، رونق تولید و رشد اقتصادی در کشور باشد، گفت: امیدوارم به زودی صنعت چاپ ایران نقش ارزشمند خود در اقتصاد ملی را نشان دهد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.