جمعه ۱۶ تیر ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۱

رضا فیاضی:

برای مدیریت سینمای کودک و نوجوان حتما از متخصصین و افراد کاربلد استفاده شود

رضا فیاضی در مراسم تشییع پیکر مرحوم کیومرث پور احمد

سینماپرس: رضا فیاضی با تاکید بر اینکه سرمایه‌گذاران حاضر به فعالیت در سینمای کودک نیستند، تصریح کرد که باید جلوی باندبازی در حمایت‌های دولتی از سینمای کودک گرفته شود.

به گزارش سینماپرس، اگرچه نیمی از اولین ماه تابستان گذشته اما هنوز فیلمی مناسب و جذاب برای کودکان و نوجوانان که تعطیلات‌شان هم با پایان امتحان‌ها از مدتی قبل آغاز شده، روی‌ پرده سینماها نیست و حمایت نشدن آثاری که از سال قبل در این حوزه سینمای کودک اکران شدند -بویژه در بخش تبلیغات و مالی- بسیاری از هنرمندان فعال در این عرصه را ناامید کرده است.

در این زمینه برنامه‌هایی برای حمایت از سینمای کودک طراحی شده ولی فعلا مشخص نیست نتیجه آن به کجا و به چه نوع آثاری می‌رسد.

رضا فیاضی که نقش‌هایی به یادماندنی در فیلم‌ها و سریال‌های مرتبط با کودکان بازی کرده و آنطور که خودش می‌گوید، هر متنی را می‌نویسد یا طرحی را می‌آورد، درباره کودک است، در این مورد بیان می‌کند: این روزها در تلویزیون برای ساختن کارهای کودکانه به ما می‌گویند اسپانسر بیاورید، در سینما هم به همین صورت شده است در حالی که هیچ سرمایه‌گذاری حاضر نمی‌شود سرمایه‌اش را برای آثار کودک بیاورد.

فیاضی با اشاره به نمایش «سیندرلا» و علاقه مخاطبان تئاتر به کارهای کودکانه افزود: روزهایی که روی صحنه‌ی نمایش «سیندرلا» می‌رفتم، شور و نشاط مخاطبین را می‌دیدم و یاد روزهایی می‌افتادم که «کلاه قرمزی» روی پرده نقره‌ای سینماها بود و چه صف‌های طولانی که بسته می‌شد تا پدران و مادران با کودکان‌شان به تماشای این فیلم بنشینند. این اتفاق برای نمایش «سیندرلا» هم افتاد و پدرها و مادرها با کودکان‌شان آمدند. ای کاش روی سینمای کودک هم واقعاً سرمایه‌گذاری شود. این درخواست را همیشه از مسئولین فرهنگی کشور داشتم.

از افراد متخصص سینمای کودک استفاده شود، نه مافیا!

این بازیگر با تاکید براینکه «واقعیت این است که سینمای کودک به جریان حمایتی و پشتیبانی درست و اصولی‌ نیازمند است»، به ایجاد صندوق‌های حمایتی ویژه سینمای کودک از جمله صندوق پروانه بنیاد سینمایی فارابی اشاره کرد و گفت: وجود این نوع صندوق‌ها همه را امیدوار می‌کند که قرار است مسئولین هم با ما هنرمندان همگام شوند و به دغدغه ما بعد از مدت‌ها احترام گذاشته شود. با این صندوق‌ها به جان گرفتن سینمای کودک و نوجوان امیدوار می‌شویم.

فیاضی خاطرنشان کرد: البته در همه جا دیده‌ایم که متاسفانه باندبازی و رفتارهای مافیاگونه وجود دارد؛ امیدواریم اینجا (صندوق پروانه) مدیران مربوطه آنقدر خوب عمل کنند که شاهد چنین رفتاری نباشیم و منافع صندوق به کسانی اختصاص پیدا کند که هیچ سهمی در سینمای کودک ندارند.

او توصیه کرد: برای مدیریت سینمای کودک و نوجوان حتماً از متخصصین و افراد کاربلد استفاده شود؛ آن وقت صندوق پروانه و این جریانات حمایتی هم درست پیش می‌روند و کارها درست جان می‌گیرند نه اینکه پول‌ها ریخته شود پایِ کارهای کودکانه‌ای که نه به دردِ کودک می‌خورد و نه فایده‌ای برای گیشه سینماهای کودک دارد. (پروژه‌ها) باید به آنهایی که کاربلدند ارجاع داده شود که هم کودک را می‌شناسند و هم می‌دانند چطور بازار فیلم‌های کودکانه را تقویت کنند.

به گزارش ایسنا، صندوق پروانه بنیاد سینمایی فارابی با مشارکت شهرداری اصفهان و با هدف حمایت از رونق جریان تولید در سینمای کودک و نوجوان و با انتشار فراخوانی در ۲۷ اسفند ۱۴۰۱، فعالیت رسمی خود را آغاز کرد.

در این صندوق به طرح‌ها و فیلمنامه‌هایی که شامل مضمون‌های بحران هویت به ویژه در نوجوانان، خودباوری، میهن دوستی و ترویج ارزش‌های اخلاقی و مذهبی، خانواده محوری با تأکید بر احترام فرزندان و والدین و ترسیم ریز رفتارها و سبک زندگی اسلامی – ایرانی، قانون‌گرایی با محوریت پاسداشت و احترام به قوانین، امید، شادی و نشاط اجتماعی کودکان و نوجوانان و مسئولیت پذیری، سخت کوشی و پرهیز از تنبلی و راحت طلبی باشند، توجه شده و طبق اعلام این بنیاد با پایان مهلت تعیین شده بیش از ۱۰۰ طرح به این صندوق ارائه شده است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.