دوشنبه ۱۹ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۵

بررسی کارنامه سینمای ایران در جشنواره های جهانی طی ماه های اخیر؛

از سکوت پیشه کردن مسئولان در خصوص حضور بدون مجوز فیلم های ایرانی در جشنواره های جهانی تا سیاسی کاری علنی علیه کشورمان

ششمین روز سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر

سینماپرس: مدیران سینمای کشور در مواجهه با حضور غیرقانونی فیلم ها در جشنواره های جهانی سکوت اختیار کردند و این امر بدل به محلی برای سیاسی کاری علیه کشورمان شده است!

طی ماه های اخیر در جشنواره های مختلف جهانی چندین جایزه نصیب فیلمسازان و سینماگران ایرانی شد اما نکته اینجا است که برخی از فیلم های مورد توجه واقع شده در این جشنواره ها علناً و رسماً رویکردی سیاسی و خصمانه علیه کشورمان داشته و جز سیاهی و نفرت پراکنی علیه کشور نکته دیگری در چنته نداشتند! نکته قابل تأمل اینجا است که سیاست مدیران سینمای کشور انفعال و سکوت مطلق در مواجهه با حضور این فیلم ها در جشنواره های جهانی که بدل به محلی برای سیاسی کاری علیه کشورمان بوده اند بوده و هیچ اقدام قابل تأمل و مثبتی در مواجهه با این رویکرد ضد فرهنگی و ضد هنری نداشتند!

به گزارش سینماپرس فیلم سینمایی «علت مرگ: نامعلوم» به کارگردانی علی زرنگار و تهیه کنندگی مجید برزگر در حالی در چهار بخش جشنواره بین‌المللی فیلم شانگهای نامزد دریافت جایزه شد که سازمان سینمایی در خصوص مجوز اکران این اثر سکوت پیشه کرد و هیچ گزارشی در این زمینه ارائه نداد. این فیلم سیاسی و سیاه در ۴ رشته بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین فیلمبرداری و بهترین بازیگر نقش مرد کاندیدا شد و موفق شد جایزه بهترین فیلمبرداری را از آن خود کند.

از حواشی قابل توجه این فیلم آن بود که از سوی هیأت انتخاب چهلمین جشنواره فیلم فجر با اخذ شش رای از هفت رای جزء سه فیلم برتر برای حضور در این دوره جشنواره انتخاب شده بود که با دخالت به جای مسئولان و عدم صدور پروانه نمایش از جشنواره کنار گذاشته شد. این اتفاق با واکنش تند زرنگار کارگردان این فیلم روبرو شد و او مطلب تندی را علیه مدیران سینمایی و دست اندرکاران جشنواره نوشت و پس از این واکنش، بهروز افخمی کارگردان سینما و عضو هیأت انتخاب جشنواره آن دوره در یک برنامه تلویزیونی دربارهٔ علت حذف این فیلم گفت: «برای انتخاب فیلم‌ها، امتیاز می‌دادیم اما در نهایت دربارهٔ ۲–۳ فیلم خوب بحث‌های جدی درگرفت و «عروسک» و «علت مرگ: نامعلوم» حذف شدند زیرا برای جشنواره نمی‌توانستتد پروانه نمایش بگیرند. فیلم «علت مرگ نامعلوم» به دلیل اینکه کمیسیون پروانه نمایش صلاح نمی‌دیدند این فیلم برای جشنواره نمایش داده شود، حذف شد اما در نهایت در میان خود افراد کمیسیون هم کسانی طرفدار این فیلم بودند و می‌خواستند به آن پروانه نمایش بدهند.»

حال باید از مدیران سازمان سینمایی و مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که پیش از این عنوان کرده بودند با دست اندرکاران فیلم های بی مجوز که در جشنواره های جهانی به اسم سینمای ایران حضور غیرقانونی پیدا می کنند برخورد قهری خواهند داشت، پرسید که واکنش شان نسبت به دست اندرکاران این فیلم اعم از کارگردان، تهیه کننده، بازیگران و... چیست؟

علاوه بر این اتفاق اهدای جایزه بزرگ جشنواره فیلم ترانسیلوانیا به فیلم «مثل ماهی روی ماه» ساخته درناز حاجی ها که در اغتشاشات اخیر کشف حجاب کرد و مواضع تندی علیه کشورمان گرفت یکی دیگر از مصادیق رویکرد خصمانه دولت های خارجی علیه کشورمان محسوب می شود.

لازم به ذکر است به گزارش شورای صدور پروانه ساخت این فیلم در سال ۱۳۹۸ به نام «زن، مرد و بچه» به تهیه‌کنندگی احسان رسول اف، کارگردانی و نویسندگی درنا حاجی ها موافقت شورای ساخت سازمان سینمایی را دریافت کرده است. یعنی فیلم هم پیش از اغتشاشات اخیر و با نامی دیگر ساخته شده بود و خلاصه داستان آن این است که: «یک درام خانوادگی درباره یک پدر و مادر و بچه که مشکلاتی دارند. در پی این درگیری‌ها پسر کوچکشان ناگهان حرف نمی‌زند و ...»

کارگردان در پس اغتشاشات ناگهان کشف حجاب کرد و به خوانشی باب طبع معاندین از فیلم خود پرداخت: «من واقعاً فکر می‌کنم که فرقی نمی‌کند یک بچه پنج ساله باشید یا یک زن ۵۰ ساله. اگر مجبور به انجام کارهایی شوید که دوست نمی‌دارید، حتی اگر در ظاهر آن کارها عادی باشد، فقط احساس خفگی می‌کنید و احساس می‌کنید در دام افتاده‌اید.»

جالب اینجاست که کارگردان در پی پیوند دادن فیلمش با جنبش زن و... ناگهان در تفسیر فیلمش می‌گوید پسر بچه فیلم را زن فرض کنید و سن او را از ۵ به ۵۰ سال ارتقا دهید، کارهای ساده‌ای که پسر بچه از آن سرباز می‌زند را کشف حجاب بیانگارید و پدر و مادر را هم دیکتاتور تا پازل کامل شود.

در پنجاه و هفتمین جشنواره فیلم کارلووی واری نیز جایزه ویژه هیأت داوران به «تورهای خالی» ساخته بهروز کرمی زاده، محصول مشترک ایران و آلمان رسید.

در هفتاد و ششمین جشنواره فیلم کن نیز فیلم بلندی با نام «من، مریم، بچه‌ها و ۲۶ نفر دیگر» به نمایش گذاشته شد که بدون داشتن مجوز رسمی از سازمان سینمایی و رعایت قوانین تولید شده بود؛ از سوی دیگر فیلم «آیه های زمینی» که در یکی از بخش های جنبی این رویداد به نمایش درآمد نیز به صورت زیرزمینی تولید شده و برخی دست اندرکاران آن مواضع تندی علیه کشور از خود نشان دادند به ویژه آنکه یکی از بازیگران زن این فیلم مبادرت به کشف حجاب در جشنواره کرد.

همچنان در انتظار هستیم که سازمان سینمایی موضع رسمی خود را در قبال یکایک دست اندرکاران این فیلم زیرزمینی و بدون مجوز اعلام کرده و به صورت رسمی آن ها را ممنوع الکار کند؛ مجید صالحی، گوهر خیراندیش، بابک کریمی، فرزین محدث، صدف عسگری، حسین سلیمانی، فائزه راد، بهرام ارک، سارا بهرامی، بهناز جعفری، سروین ضابطیان، ارغوان شعبانی، اردشیر کاظمی در فیلم ایفای نقش می کنند که بنابر اظهارات رئیس سازمان سینمایی باید همگی ممنوع الکار اعلام شوند.

سپیده فارسی کارگردان «آژیر خطر» نیز طی ماه های اخیر از شصت و سومین جشنواره فیلم انسی دریافت کرد و تا لحظه تنظیم این گزارش تعدادی از جشنواره های سینمایی همچنان مشغول به کارند و ممکن است به فیلم های سیاه و بدون مجوز ایرانی جوایزی را بدهند.

لازم به ذکر است انفعال مدیران سینمایی می تواند تبعات منفی زیادی علیه کشورمان در جشنواره های پیش رو نظیر جشنواره فیلم ونیز، جشنواره فیلم لوکارنو، جشنواره فیلم تورنتو، جشنواره فیلم برلین و... داشته باشد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.