سه‌شنبه ۶ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۰

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان:

یکی از اصلی‌ترین سرمایه‌های کانون «کتاب» است/«شورای عالی کتاب کانون» بسیار سخت‌گیرانه و با دقت این کار را انجام می‌دهد

حامد علامتی در نشست خبری هفته ملی و روز جهانی کودک

سینماپرس: تعدادی از معاونین و مدیران کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و هیأت رییسه دانشگاه فرهنگیان به گفت‌وگو نشستند.

به گزارش سینماپرس، جلسه هم‌اندیشی میان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با دانشگاه فرهنگیان صبح روز دوشنبه ۵ تیر ۱۴۰۲ با حضور حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و سعید غیاثی‌ندوشن سرپرست دانشگاه فرهنگیان، تعدادی از معاونین و مدیران‌ کانون و هیات رییسه دانشگاه فرهنگیان برگزار شد.

استفاده از ظرفیت‌های کانون در دانشگاه

در ابتدای این جلسه سعید غیاثی که میزبانی این جلسه را برعهده داشت، ضمن خوشامدگویی گفت: به عنوان فردی که در دوران کودکی عضو کانون بودم و افتخار کانونی بودن دارم علاقه‌مند به این تعامل و ارتباط بیش از پیش هستم و امیدوارم بتوانیم ظرفیت‌های علمی را نیز دنبال و پی‌گیری کنیم. مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ظرفیت بسیار ارزشمندی هستند، برای این‌که مربیان پرورشی و آموزشی ما بتوانند بحث کارورزی خود را در آنجا پشت سر بگذارند.

او همچنین ادامه داد: از سوی دیگر دانشجو معلمان ما بسیار به ظرفیت‌های کانون نیاز دارند. می‌توان از تماشاخانه‌های سیار کانون بهره گرفت تا در استان‌ها به محیط خوابگاهی دانشگاه فرهنگیان وارد شوند و در این حوزه خدمات خود را ارائه دهند که در این صورت خیال ما نیز از هر جهت آسوده است، چرا که می‌دانیم تولیدات کانون تا چه اندازه می‌تواند برای معلمان و دانشجویان ما مفید واقع شود.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان با بیان این‌که کانون ظرفیت‌های بسیار خوبی در حوزه‌های مختلف دارد، عنوان کرد: اساتید ما در بحث هویت‌بخشی قطع به یقین می‌توانند با کانون همکاری‌های لازم را داشته باشند. ضمن این که اخیرا در جذب اعضای هیات علمی تلاش کردیم تا از متخصصان زبان فارسی بهره بگیریم که در راستای این هم‌افزایی می‌توانند به کانون آمده و به ارائه خدمات در این حوزه نیز بپردازند.

غیاثی افزود: ما درون یک خانواده هستیم و نیازمند تفاهم‌نامه نیستیم، چرا که در همین جلسه‌های کارگشا می‌توان تعاریف را ارائه داده و آن را اجرایی کرد. حتی می‌توان فرصت‌های مطالعاتی لازم را نیز فراهم کرد تا کانون نیز در بحث سیاست‌گذاری بتواند از این پژوهش‌ها بهره لازم را ببرد؛ امیدوارم بتوانیم برنامه‌ریزی اجرایی دقیقی در این حوزه‌ها داشته باشیم.

بازارپردازی فرهنگی و رقابت با خارج از کشور

در ادامه حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز بیان کرد: امروز کانون در بخش تولید عهده‌دار تولید فیلم و تئاتر، تولید و انتشار کتاب و سرگرمی و اسباب‌بازی است. براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، رئیس شورای نظارت بر اسباب‌بازی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است و دستگاه‌های مختلفی مانند وزارت صمت، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت علوم و تحقیقات و انجمن تولیدکنندگان اسباب‌بازی عضو آن هستند. یکی از اصلی‌ترین سرمایه‌های کانون کتاب است و شورای عالی کتاب کانون، بسیار سخت‌گیرانه و با دقت این کار را انجام می‌دهد. به لحاظ محتوایی، ویراستاری و شکلی کتاب‌هایی هستند که وقتی به دست کودک و نوجوان می‌رسند جذابیت‌های لازم را دارند. شاید بسیاری از آثار مکتوب نشان مرغک کانون را دریافت نکنند و در جای دیگری منتشر شوند، اما برای بسیاری از نویسندگان این نشان ارزشمند است.

او در ادامه توضیح داد: از دیگر بخش‌های تولیدی کانون حوزه فیلم و انیمیشن است. کانون خیلی وارد عرصه تولید نمی‌شود اما وقتی وارد شد، باید محصول تولید شده دارای محتوای درجه یک باشد یا اصطلاحا اثری فاخری باشد. این به معنای تولید انبوه نیست، بلکه ما معتقد به معرفی الگو هستیم، در عین حال گروه‌هایی که در این میان قرار دارند را نیز همراهی می‌کنیم. در حوزه انیمیشن فیلم سینمایی «بچه زرنگ» را تولید کردیم که در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجرسیمرغ بلورین را از آن خود کرد و از شهریور ماه به روی پرده سینماها خواهد رفت که بازارپردازی فرهنگی برای آن در نظر گرفته‌ شده است. هدف ما این است که با معرفی درست و اصولی بتوانیم با شخصیت‌های آثار آن سوی مرزها رقابت داشته باشیم.

معاونت فرهنگی نقطه اتصال با مخاطبان

علامتی همچنین به معاونت فرهنگی کانون اشاره کرد و افزود: این معاونت نقطه اتصال ما با مخاطبان است. مربیان ما در کف میدان تحت مدیریت این بخش فعالیت دارند. در حال حاضر ما بیش از ۱هزار مرکز فرهنگی هنری داریم که نقطه اتصال ما با مخاطبان‌مان هستند. در این میان ۴۰ هکتار کتابخانه با هزار عنوان کتاب داریم که ۳هزار عنوان آن کتاب‌های کانون هستند و باقی کتاب‌هایی است که مورد تایید کانون قرار دارند. در واقع ما بیش از ۹میلیون جلد کتاب در گردش داریم. کانون چند سرمایه عمومی دارد که اولین آن اعتماد مردم است، در درجه بعدی مربیان کانون هستند که فعالند و در نهایت شکل‌گیری کرسی فرهنگی در خارج از کشور که با تلاش گذشتگان رقم خورده است.

کانون و کرسی‌های بین‌المللی

در ادامه این نشست معاونان و مدیران‌کل کانون به معرفی فعالیت‌های خود پرداختند. محمدرضا کریمی‌صارمی معاون تولید کانون بیان کرد: شروع سینمای ارزشی ایران از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بوده و نزدیک به ۶۰ سال است که فعالیت دارد. دریافت بیش از ۲هزار جایزه جهانی و ۳هزار عنوان کتاب و ۳۰۰ بازی و سرگرمی فکری آموزشی از جمله افتخارهای کانون در بخش تولید است؛ ما در کنار این فعالیت‌ها هفت دستگاه تریلی در اختیار داریم که به‌عنوان تماشاخانه سیار در مناطق صفر مرزی برای بچه‌ها فعالیت دارند و گاهی به مناطقی می‌رویم که برای اولین بار است تئاتر می‌بینند. علاوه بر این در حوزه تئاتر کودک صاحب کرسی و در حوزه سینما نیز عضو انجمن‌های شناخته شده جهانی هستیم.

توانمندسازی زنان و دختران در کانون

در ادامه سمیه‌سادات ابراهیمی مدیرکل حوزه مدیرعامل کانون پرورش فکری و مشاور امور زنان و خانواده نیز طی سخنانی کوتاه گفت: بیش از ۷۰درصد همکاران ما از جامعه بانوان هستند. نگاه ما این است که امروز در حوزه توانمندسازی زنان و دختران هویت‌بخشی کنیم و آن‌ها را به سمت کنش‌گری‌های اجتماعی فرهنگی ببریم. ما رویداد «دختران نوجوان تأثیرگذار» را داریم که کمتر به آن پرداخته شده است، در این رویداد به دنبال بازآفرینی نقش‌های متفاوتی که دختران در خانواده و اجتماع دارند و همچنین پررنگ کردن آن‌ها هستیم.

کارورزی فارغ‌التحصیلان در مراکز کانون

مهدی ذوالفقاری رئیس کانون زبان ایران دیگر سخنران این نشست بود؛ او با بیان این‌که در حال حاضر کانون زبان ایران بزرگترین مرجع آموزش تخصصی زبان با قدمت نزدیک به صد سال است، گفت: کانون زبان ایران ۳۰۱ مرکز آموزشی فعالیت دارد و سالانه یک میلیون و ۲۰۰هزار نفر زبان‌آموز که از دوران کودکی تا مراحل بالای تحصیلات دانشگاهی و شغلی را شامل می‌شود. همچنین انحصار برگزاری آزمون‌های بین‌المللی برعهده کانون زبان است. در حال حاضر آموزش ۱۰ زبان را در دستور کار دارد و با همکاری بنیاد سعدی بنا داریم زبان فارسی را نیز به عنوان یکی از ظرفیت‌های دیپلماسی ایرانی به خانواده‌هایی که می‌خواهند فرزندشان با آموزه‌های زبان و ادب فارسی آشنا شوند، معرفی کرده و آموزش دهیم. در واقع می‌توانیم در این زمینه به فارغ‌التحصیلان زبان‌های خارجی دانشگاه که قصد جذب در آموزش و پرورش را دارند در بخش کارورزی کمک‌رسان باشیم.

در سطح دنیا مدلی همانند کانون وجود ندارد

فرهاد فلاح معاون فرهنگی کانون نیز طی سخنانی توضیح داد: به لحاظ مطالعه تطبیقی مدل همسانی که چنین مجموعه خدماتی به کودکان و نوجوانان ارائه کند در سطح دنیا پیدا نمی‌شود. ما در مراکز کانون ۶۲ برنامه و فعالیت ارائه می‌دهیم و بچه‌ها سبد انتخاب دارند تا براساس علاقه‌مندی خود خدمات بگیرند. ۱۷۷ کتابخانه سیار در کانون وجود دارد که در دنیا رقیبی برای آن وجود ندارد. خود مربیان نیز در کتابخانه‌های سیار متخصصانی هستند که بسته کامل فعالیت فرهنگی را در دورترین روستاها اجرا می‌کنند.

او همچنین گفت: در مدل مراکز فراگیر ما به بچه‌های با نیازهای ویژه خدمت‌رسانی می‌کنیم که کشورهای دیگر در این سطح خدمات ارائه نمی‌دهند. در واقع ما در مراکز فراگیر، همزیستی بچه‌های سالم با بچه‌های با نیازهای ویژه را در کنار هم داریم تا فعالیت‌های فرهنگی دریافت کنند و صرفا فعالیت آموزش پایه نباشد. مهم‌ترین ویژگی ما مربی محور بودن است که مدل کاملا فرهیخته‌ای است و بچه از دورانی که وارد کانون می‌شود تا زمانی که تبدیل به عضو ارشد شود همراه خود مربی دارد که او را کنترل می‌کند و مشاوره‌های لازم را در اختیارش می‌گذارد. به نظر می‌رسد باید در تحقق سند تحول از این مدل استفاده شود و ظرفیت کانون باید در این امر پررنگ دیده شود.

فلاح در ادامه به فعالیت‌های در دست اقدام کانون در بخش فرهنگی اشاره کرد و افزود: جنس کانون و فعالیت‌های فرهنگی کانون مبتنی بر اختیار است و بچه‌ها براساس اختیار خود خدمات دریافت می‌کنند، خانواده‌ها نیز کانون را محل امنی می‌دانند و باید این ظرفیت تقویت شود. ما به دنبال این هستیم تا در بیانیه گام دوم در حوزه توسعه علم و فناوری ورود داشته باشیم و بچه‌ها با حوزه‌های مختلف ارتباط علمی بگیرند و انگیزه علم‌آموزی پیدا کنند. در همین زمینه با سازمان فضایی، علوم دریایی و رباتیک در شاخه‌های مختلف به دنبال طراحی نقشه علم و فناوری کانون هستیم که اتفاق‌های خوبی در این زمینه رقم خورده است. همچنین از آنجایی که آقای رئیسی رئیس جمهور توصیه به ترویج مبانی علوم اسلامی داشتند در این زمینه نیز ورود کردیم. مرکز رشد قرآن و معارف دینی را نیز در دستور کار قرار دادیم تا در نقاط خلاء که مراکز دیگر در آن فعال نیستند پیگیری کنیم. مهم‌ترین بخشی که روی آن تمرکز داریم سرمایه انسانی کانون است. به نظرم پیشرفته‌ترین بخشی که می‌تواند به عنوان کنشگر فرهنگی فعالیت کند، مربیان کانون هستند که در همین راستا ایده تاسیس مرکز تربیت مربی را داریم تا حتی به معلمان آموزش و پرورش و مربیان مهد کودک‌ها خدمات ارائه دهیم و توسعه خدمات داشته باشیم.

ترویج فرهنگ کتابخوانی

سیدعارف علوی مشاور مدیرعامل کانون نیز طی سخنانی گفت: سوالی که ما از دانشجویان در دانشگاه می‌پرسیم این است که چقدر مطالعه دارید و متاسفانه در این بخش ضعف بسیاری وجود دارد و سرانه مطالعه پایین است. می‌توان با بهره‌گیری از ظرفیت دانشگاه جلسه‌های کتابخوانی و نقد کتاب را داشته باشیم تا شخصی که دانشجوی شماست و بعد وارد آموزش می‌شود بتواند با نویسندگان برتر آشنا شده و دانش‌آموزانش را نیز در این زمینه آشنا کند.

اثربخشی کانون در تجاری سازی

در ادامه این جلسه، پرویز انصاری‌راد معاونت دانشجویی دانشگاه فرهنگیان به ارائه راهکارهایی برای همکاری بیشتر میان این دو دستگاه پرداخت و بیان کرد: مهم‌ترین بحثی که در آموزش و پرورش داریم جدای بحث فرهنگی، مهارت‌هایی است که بچه‌ها باید با تمرین به‌دست آورند. در بخش پرورش فکر متاسفانه بچه‌های ما مهارت‌های خوبی ندارند و نمی‌توانند خوب فکر کنند. کانون باید با مولفان در ارتباط باشد و پیش نیازها را مرتفع کند تا اقدامی اثربخش در بحث توانمندی‌ها و شایستگی‌ها در کودکان صورت گیرد.

محمدرضا اصلاحچی معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه نیز گفت: کانون می‌تواند در فرایند نشر، تجربیات خود را انتقال دهد. در حوزه محتوای الکترونیک نیز می‌تواند به دانشگاه کمک کند و همکاری خوبی در این زمینه صورت گیرد. در حوزه سرگرمی و اسباب‌بازی نیز دانشجویان ما خلاقیت‌های بسیار خوب و بالایی دارند، اما چون راهبری نشده است منجر به تجاری‌سازی و تولید نیز نشده و کانون می‌تواند در این امر اثربخش باشد.

امین حکیم مشاور ریاست دانشگاه و دیگر عضو هیات رئیسِ نیز بیان کرد: بحث آموزش فراگیر یکی از دروسی است که در دانشگاه فرهنگیان روی آن مطالعات لازم انجام شده و در کانون پیاده‌سازی می‌شود. گروه زبان و هنر هر دو مهارتی هستند و قابل تعامل؛ در بحث تدوین و تحلیل محتوا دانشگاه پایه بسیار قوی دارد و می‌تواند در این زمینه با کانون همکاری خوبی داشته باشد. با گسترش تحصلات تکمیلی در دانشگاه می‌توان روی رساله‌ها و جهت‌دار کردن آنها کار کرد. ضمن این‌که بحث کارآموزی فارغ‌التحصیلان در کانون نیز بخصوص در حوزه آموزش فراگیر بسیار اثربخش خواهد بود.

حجت‌الاسلام عین‌اله عابدی مشاور ریاست دانشگاه نیز اظهار کرد: فعالیت‌های کانون جنبه نخبه‌پروری دارد و به نظر می‌رسد جایگاهش برای عموم دانش‌آموزان تعریف نشده است. کانون مجموعه‌ای موفق است که فعالیتش انحصاری است، اما در حال حاضر هم عرض کانون، دیگران نیز فعالیت دارند. اولویت‌ها و فعالیت‌های موثر در حوزه کودک و نوجوان بازی‌های رایانه‌ای است و در حال حاضر بنیاد بازی‌های رایانه‌ای زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و اگر بخواهید انحصاری متولی بازی‌های کودکان و نوجوانان باشید، باید در این بخش نیز ورود داشته باشید.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.