چهارشنبه ۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۱

لزوم زنده نگه داشتن خاطرات شهدا با زبان هنر/۲

اسحاقی: زیست اغلب هنرمندان متناسب با نگاه و آرمان شهدا نیست/ مدیران موظفند بستر مناسب فراهم آورند

علیرضا اسحاقی

سینماپرس: علیرضا اسحاقی بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون گفت: ما نباید با ساخت آثار ضعیف و نازل شهدا را یک بار دیگر به دست خودمان شهید کنیم.

علیرضا اسحاقی بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون در پی دیدار اخیر مقام معظم رهبری با جمعی از خانواده شهدا و گلایه ایشان نسبت به کم کاری در خصوص شهدا و تأکیدشان مبنی بر اینکه خاطره‌های شهدا باید باز زبان هنر زنده نگه داشته شود گفت: نکته بسیار مهمی وجود دارد و آن این است که ما نباید با ساخت آثار ضعیف و نازل شهدا را یک بار دیگر به دست خودمان شهید کنیم.

بازیگر فیلم های سینمایی «مدیترانه» و «دکل» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: آدم هایی که بلد نیستند حتی یک قصه ساده را تعریف کنند نباید تولید فیلم هایی با محوریت شهدا و دفاع مقدس را در دست بگیرند. این اتفاق قطعاً سبب بی ارزش شدن و واژگونی این آثار می شود. مدیران و سیاست گذاران سینما باید تدبیری جدی در این زمینه داشته باشند و تنها از افراد باتجربه و کاربلد برای تولید این آثار بهره بگیرند.

وی ادامه داد: حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری به کرات در خصوص اهمیت پرداختن به رویدادهای دفاع مقدس و زندگی شهدا مطالبی را فرموده اند اما متأسفانه مسئولان و هنرمندان آنچنان که باید توجه می کردند به این نکات توجهی نداشتند.

اسحاقی سپس با تأکید بر اینکه زیست اغلب هنرمندان و مردم متناسب با نگاه و آرمان شهدا نیست تصریح کرد: یکی از علت های کم کاری در حوزه تولید آثار در رابطه با شهدا و دفاع مقدس همین عدم قرابت و همخوانی زندگی هنرمندان با شهدا است. امروزه سبک زندگی متفاوتی بر اغلب مردم و اقشار عمده ای از هنرمندان حاکم شده که آن ها را از پرداختن به مباحث و مضامین ارزشی دور کرده است.

این سینماگر متذکر شد: البته بین مردم و هنرمندان هنوز هستند کسانی که تلاش می کنند زیست ارزشی و آرمانی شان را حفظ کنند اما بنا به مثال معروف از کوزه همان برون تراود که در او است، وقتی زیست شهادت گونه در هنرمندان نیست و زیست التقاظی و مادی پیدا کرده اند و در ضد و نقیض خود گرفتار هستند اگر فیلمی هم بسازند جز اینکه بدل به اثری شعاری و سطحی و روبنایی شود اتفاق دیگری رخ نمی دهد.

کارگردان تله فیلم «تله روباه» خاطرنشان کرد: انگشت اتهام کم کاری در خصوص پرداختن به زندگی شهدا قبل از همه متوجه هنرمندان است. جریان مربوط به شهدا به تدریج لوث شده و نیاز است ما به تربیت نسل جدید برسیم. باید به تربیتی برسیم که نسل گذشته هم خود را با مولفه های متفاوت تنظیم کرده و از کلیشه هایی که قبلاً بوده فاصله گرفته و طرحی نو دراندازد.

وی سپس به نقش مهم مدیران و سیاست گذاران سینما در این زمینه اشاره کرد و اظهار داشت: مدیران موظفند بسترسازی مناسب را برای هنرمندان فراهم آورند. البته ما باید این مسأله را در نظر داشته باشیم که چون هنر امر انسانی است ممکن است در این راه آزمون و خطا وجود داشته باشد.

اسحاقی در پایان این گفتگو افزود: در حال حاضر این بستر در سینما مهیا نیست. تلویزیون در پوست اندازی اخیر در مقام حرف و بیانیه مدعایش این است به طور عملی وارد این چرخه می شود ولی با این وصف خیلی از مدیران بودند که از این حرف ها زدند اما در عمل هیچ نکته مثبتی از آن ها ندیدیم. این مفاهیم کمتر به اجرا شده و باید در گام اول مدیران بسترسازی را فراهم کنند و کمتر شعار بدهند!

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.