دوشنبه ۵ تیر ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۶

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس:

باید حد فاصل مسئولیت‌ها و وظایف میان وزارت ارشاد و صداوسیما درباره نظارت بر شبکه نمایش‌خانگی شفاف‌تر شود

پلتفرم‌های نمایش خانگی

سینماپرس: احمد راستینه، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی درباره احکام برنامه هفتم و شفاف کردن حد فاصل مسئولیت‌های صداوسیما و وزارت ارشاد در نظارت بر شبکه نمایش‌خانگی و همچنین پیگیری آیین‌نامه تخلفات صوت و تصویر فراگیر توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش سینماپرس، شورای عالی انقلاب فرهنگی وظیفه نظارت در حوزه سکوهای صوت و تصویر فراگیر و شبکه نمایش خانگی طبق قانون اساسی و قوانین موضوعه، به‌ سازمان صداوسیما واگذار شد. این مصوبه حواشی‌ای هم در فضای‌مجازی ایجاد کرد که برخی به محدود شدن شبکه نمایش‌خانگی به واسطه نظارت رسانه ملّی اشاره کردند.

حجت‌الاسلام خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نسبت به شبهه‌ها و جوّسازی‌های بعد از اعلام مصوبه، در گفت‌وگویی با تسنیم واکنش نشان داد. او گفت: برخی شبهه مطرح می‌کنند که "اگر فضای شبکه نمایش خانگی رونق پیدا نکند به‌دنبال آن رجوع مردم به ماهواره‌ها اتفاق خواهد افتاد. "، قطعاً این مصوبه در راستای تقویت نمایش خانگی است، یعنی در واقع باید این پلتفرم‌ها رشد و توسعه پیدا کنند و در راستای نیازهای فرهنگی مردم فیلم و سریال بسازند، به‌هرحال مهمترین ابزار فرهنگ‌سازی فیلم و سریال است و این حوزه نباید تضعیف بشود.

سعید مقیسه رئیس ساترا و محمد هاشمی جانشین و معاون حقوقی وزارت ارشاد شبِ‌گذشته در گفت‌وگوی ویژه خبری تلویزیون از تفکیک مسئولیت‌ها، اهمیت قانونمند شدن فضای‌مجازی و صوت و تصویر فراگیر و همچنین آیین‌نامه تخلفاتی که در راه است صحبت کردند. آیین‌نامه تخلفات و جرائم همان نقصی است که سیداحسان قاضی‌زاده هاشمی به عنوان میهمانِ تلفنی هم اظهارنظر کرد.

پیمان جبلی رئیس صداوسیما در اولین اظهارنظر خود بعد از تثبیت مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی درباره این نقص صحبت کرد و گفت: ساترا به‌ نمایندگی از صداوسیما مسئول تنظیم‌گری در حوزه صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی است؛ مشخصاً در حوزه رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر کاربرمحور و ناشرمحور به‌ویژه نمایش خانگی مسئولیت تنظیم‌گری و صدور مجوز تولید و انتشار به‌عهده صداوسیماست، این مبنا به‌علاوه مبانی قانونی دیگری که دارد، باید دنبال شود. ما در حال پیگیری آیین‌نامه تخلفات در مجلس و دولت هستیم که ان‌شاءالله دستگاه قضایی هم برای برخورد با تخلفات مسیر روان‌تر و سهل‌تری را طی کند.

بعد از اشاره قاضی‌زاده هاشمی به خلأ آیین‌نامه تخلفات و جرائم در شبکه نمایش‌خانگی، احمد راستینه سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی با تسنیم درباره این نقایص، لایحه هفتم توسعه و تفکیک مسئولیت‌ها نکاتی را مطرح کرد.

او خاطرنشان کرد: در حوزه صوت و تصویر فراگیر قانون اساسی خط مشی را مشخص کرده؛ نظارت انحصاری در حوزه تنظیم صوت و تصویر فراگیر با صداوسیما و ساترا است. امروز با پدیده‌های نوظهوری مواجهیم که این پدیده اقتضا می‌کند برنامه ما با این پدیده ها متناسب با سرعت، تنوع و تحول این پدیده‌ها تنظیم و مدون شود. طبیعتاً امروز با توجه به بستر فضای مجازی و نقش پلتفرم‌ها ضرورت دارد احکام روشن و شفافی در نوع حمایت از پلتفرم‌های داخلی در راستای حرکت به سمت تولید با کیفیت و همچنین نظارت مؤثر براساس مبانی و الگوهای مورد تأیید سبک زندگی ایرانی اسلامی حرکت کنیم. به همین منظور شورای عالی انقلاب فرهنگی یک بار دیگر نظارت بر تولیدات صوت و تصویر فراگیر از جمله نمایش خانگی را به ساترا می‌سپارد و تأکید می کند این مسئولیت ساتراست.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به احکام برنامه هفتم افزود: تفاهم‌نامه‌ای بین ساترا و وزارت ارشاد منعقد شده که در این تفاهم‌نامه مسئولیت هر مجموعه در خصوص صوت و تصویر فراگیر قید شده؛ به هر حال آنچه امروز واضح و مبرهن است در احکام برنامه هفتم ماده ۷۶ به منظور حمایت از تولید محتوا در فضای مجازی با رویکرد گسترش و تعمیق فرهنگ سبک زندگی ایرانی‌اسلامی و مواجهه با جنگ روانی و رسانه‌ای دشمن، دولت احکامی را ارائه داده که در آنجا مسئولیت تنظیم‌گری و صدور مجوز خبرگزاری‌ها، رسانه‌های مکتوب، کتاب، بازی‌های رایانه‌ای، مطبوعات و تبلیغات در چارچوب وزارت ارشاد آورده و درصورتی که بخشی از رسانه‌های فوق از صوت و تصویر فراگیر هم استفاده می‌کنند ملزم به رعایت دستورالعمل‌های مشترک وزارت ارشاد و صداوسیما است.

وی تأکید کرد: در حجم برنامه هفتم قید شده هر تنظیم‌گری و صدور مجوزی بر پایه صوت و تصویر فراگیر است باید به حکم شفافی دست پیدا کنیم حد فاصل مسئولیت‌ها مشخص شود باز هم دچار اختلاف نشویم. تا بر مبنای این اختلافات برخی از تولیدات بیرون بیاید به فرهنگ ایرانی اسلامی خدشه‌ای وارد نشود. به همین خاطر ضروری است احکام در این باره شفاف‌تر شود. البته در ماده ۷۶ لایحه دولت در بخشی از آن تأکید شده مسئولیت تنظیم‌گری و صدور مجوز و نظارت بر رسانه‌های فعال، کاربرمحور، ناشرمحور و شبکه نمایش‌خانگی به ویژه تولید سریال‌ها و برنامه‌های تلویزیونی و امثال آنها و تبلیغات آگاهی‌بخش برعهده صداوسیماست.

راستینه اعتقاد دارد باید حد فاصل مسئولیت‌ها و وظایف میان وزارت ارشاد و صداوسیما درباره نظارت بر شبکه نمایش‌خانگی شفاف‌تر شود، افزود: البته در بخش‌هایی از این حکم با آوردن مسئولیت‌های مشترک ابهاماتی را هم ایجاد می‌کند. ما در مجلس تلاش خواهیم کرد در احکام برنامه هفتم این حد فاصل‌ مسئولیت‌ها و وظایف را شفاف‌تر کنیم تا با انطباق دقیق دستورالعمل‌ها و شفافیت دستورالعمل‌ها، پلتفرم‌ها بدانند در حوزه ساترا چه پاسخگویی داشته باشند و وزات فرهنگ و ارشاد دایره اختیارات و وظایف آنها در این زمینه چقدر است و تا چه اندازه باید نسبت به پرسش‌های مطرح شده پاسخگو باشند.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس در پاسخ به سؤالی درباره تنظیم آیین‌نامه تخلفات نمایش‌خانگی، تأکید کرد: مجلس این آیین‌نامه را نمی‌نویسد و دولت این کار را انجام می‌دهد. انتظارمان این است بنابر مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و تفاهم‌نامه میان وزارت ارشاد و صداوسیما آیین‌نامه اجرایی را دوستان تنظیم کنند و این مصوبه را داشته باشند ما منتظر تدوین آیین‌نامه اجرایی توسط دستگاه‌های ذیربط هستیم و مجلس شورای اسلامی هم پیگیر این آیین‌نامه است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.