دوشنبه ۱۹ تیر ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۳

سینماگران از برزخ داستان گویی در سینمای کودک می گویند؛

انتقاد به نگاه کاسبکارانه به سینمای کودک، فقدان مدیران دغدغه مند و بی توجهی به محتوای مناسب

بهبودی فر-حاجی غلامی-فروزش-بابائیان-عبدالعلی زاده-قهرایی-قوی تن-نخعی

سینماپرس: تعدادی از سینماگران حوزه کودک متذکر شدند: سیاست گذاران سینمای کودک به محتوای فیلم ها توجه ندارند و آنطور که شایسته است از نظر جبنه های مالی و... از تولید فیلمنامه های بی نقص و محکم در حوزه سینمای کودک و نوجوان حمایت نمی کنند.

تعدادی از سینماگران مطرح حوزه کودک در آستانه روز ادبیات کودک و نوجوان در خصوص فقدان داستان های جذاب در فیلم های کودک متذکر شدند: سیاست گذاران سینمای کودک به محتوای فیلم ها توجه ندارند و آنطور که شایسته است از نظر جبنه های مالی و... از تولید فیلمنامه های بی نقص و محکم در حوزه سینمای کودک و نوجوان حمایت نمی کنند؛ این افراد تأکید کردند: معضل اصلی سینمای کودک مدیرانی هستند که با فیلم و سینما آشنا نیستند و دغدغه ای برای تولید آثار خوب ندارند و متأسفانه حتی شوراهای مرتبط با سینمای کودک هم با دیدگاه کارشناسی جلو نمی روند.

به گزارش سینماپرس ۱۸ تیر مقارن با روز درگذشت مهدی آذریزدی نویسنده خوب کشورمان به عنوان روز رسمی ادبیات کودک و نوجوان در کشور اعلام شده است. مرحوم مهدی آذریزدی، در ۱۸ تیرماه سال ۸۸ در سن ۸۸ سالگی دار فانی را وداع گفت و در حسینیه خرمشاه یزد در نزدیکی محل زندگی‌اش به خاک سپرده شد. رهبر معظم انقلاب در خصوص ایشان در سفر خود در سال ۱۳۸۶ به استان یزد فرمود: «من خودم را از جهت رسیدگی به فرزندانم، بخشی مدیون این مرد و کتاب این مرد می دانم»؛ زنده یاد آذریزدی خالق آثاری همچون «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب»، «قصه‌های تازه از کتاب‌های کهن»، «گربه ناقلا»، «گربه تنبل» و... بود.

روز ملی ادبیات کودک و نوجوان فرصت مناسبی به منظور آشنا کردن کودکان با کتاب و کتاب خوانی است. متأسفانه ما در کشور از این فرصت‌ها و بهانه‌ها برای ترویج فرهنگ کتابخوانی در میان کودکان و نوجوانان بهره‌گیری چندانی نمی‌کنیم. انس کودکان با کتاب، تضمینی بر استحکام تربیت و فرهیختگی نسل آینده یک جامعه است .

این مناسبت بهانه ای شد تا نگاهی بیندازیم به برزخ داستان گویی در سینمای ایران؛ معضلی که سال ها است وجود دارد و باعث شده کم کم کودکان میل و توجهی به تولیدات سینمای کودک از خود نشان نداده و ترجیح دهند به جای حضور در سالن های سینما و تماشای فیلم های کهنه و نخ نما شده و یا بی محتوا با گوشی ها و تبلت های خود سرگرم شوند و یا کارتون ها و انیمیشن های روز دنیا را تماشا کنند.

مدیران سینمایی به خصوص متولیان سینمای کودک و نوجوان هم که گویا مدت ها است در خواب هستند و اصلاً معلوم نیست چرا هیچ همتی برای تولید فیلم های اثرگذار و کودک پسند ندارند و بودجه های هنگفتی از بیت المال را صرفاً صرف تولید فیلم هایی می کنند که هیچ سنخیت و قرابتی با کودکان و نوجوانان ندارد اما اسم سینمای کودک را با خود به یدک می کشد؛ در همین راستا با ۸ تن از سینماگران مطرح حوزه کودک و نوجوان آقایان: رحیم بهبودی فر، محمدرضا حاجی غلامی، ابراهیم فروزش، داریوش بابائیان، علی عبدالعلی زاده، امیرحسین قهرایی، علی قوی تن و حمید نخعی گفتگو کردیم که ماحصل نظرات ایشان برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

انتقاد به نگاه کاسبکارانه به سینمای کودک، فقدان مدیران دغدغه مند و بی توجهی به محتوای مناسب

رحیم بهبودی فر کارگردان سینما در آستانه روز ادبیات کودک و نوجوان در خصوص فقدان داستان های جذاب در فیلم های کودک گفت: متأسفانه سدی در مقابل پرداختن به تاریخ و کهن الگوها در سینما وجود دارد و این مانع نه تنها در سینمای کودک و نوجوان که در سینمای بزرگسال نیز به چشم می خورد. متأسفانه نگاه کاسبکارانه باعث شده برخی فیلم های کودک شبیه به کمدی های مبتذل شوند! برخی کارگردانان و تهیه کنندگان در پی آن هستند فیلم هایی بسازند که بزرگترها بیش از کودکان از آن ها استقبال کنند چون برایشان بیش از فرهنگ سازی درآمدزایی حائز اهمیت است.

انتقاد به نگاه کاسبکارانه به سینمای کودک، فقدان مدیران دغدغه مند و بی توجهی به محتوای مناسب

محمدرضا حاجی غلامی کارگردان سینما نیز در این رابطه اظهار داشت: متأسفانه رغبت زیادی در خصوص اقتباس از کتاب های درخشان برای تولید آثار کودک وجود ندارد و این در حالی است که مهمترین و مطرح ترین فیلم های حوزه کودک و نوجوان در سال های دور اغلب به صورت اقتباسی تولید شده اند. مسئولان نهادهای مرتبط با سینمای کودک و نوجوان باید اهتمام ویژه ای به محتوا و قصه فیلم های کودک داشته باشند و نگذارند مسیر سینمای کودک بیش از این دچار انحراف شود؛ کمپانی های تولیدکننده فیلم و نهادهای دولتی مانند بنیاد سینمایی فارابی و حوزه هنری و... باید متن ها و کتاب های خوب را در اختیار گرفته و از فیلمسازان سرشناس دعوت به کار کنند تا از این طریق بتوان تحولات مثبتی را در این سینمای مهم و ارزشمند به وجود آورد.

انتقاد به نگاه کاسبکارانه به سینمای کودک، فقدان مدیران دغدغه مند و بی توجهی به محتوای مناسب

ابراهیم فروزش فیلمساز پیشکسوت سینما به سینماپرس گفت: سیاست گذاران سینمای کودک به محتوای فیلم ها توجه ندارند و آنطور که شایسته است از نظر جبنه های مالی و... از تولید فیلمنامه های بی نقص و محکم در حوزه سینمای کودک و نوجوان حمایت نمی کنند. اگر نگوییم سینمای کودک مرده باید عنوان کنیم این سینما به حاشیه رانده شده است؛ سال های متمادی است که جز اسمی از سینمای کودک چیز دیگری باقی نمانده است؛ نه سینمایی مختص نمایش فیلم های کودک و نوجوان وجود دارد و نه تهیه کنندگان و سرمایه گذاران چندان به این سینما بها می دهند و از سوی دیگر خانواده ها نیز این سینما را فراموش کرده اند.

انتقاد به نگاه کاسبکارانه به سینمای کودک، فقدان مدیران دغدغه مند و بی توجهی به محتوای مناسب

داریوش بابائیان تهیه کننده سینما خاطرنشان کرد: معضل اصلی سینمای کودک مدیرانی هستند که با فیلم و سینما آشنا نیستند و دغدغه ای برای تولید آثار خوب ندارند و متأسفانه حتی شوراهای مرتبط با سینمای کودک هم با دیدگاه کارشناسی جلو نمی روند و این اتفاق به ویژه در بنیاد سینمایی فارابی نمود عینی دارد. بنیاد سینمایی فارابی حتی نمی داند باید برای سینمای کودک چگونه خرج کند. از نظر اینکه از این گونه مهم سینما حمایت شود نگاه خوبی وجود ندارد و به همین جهت اکثر فیلمسازان کودک به دلیل عدم حمایت دولت دست از کار کشیدند و به سمت سینماهای دیگر مانند سینمای کمدی و اجتماعی رفته اند.

علی عبدالعلی زاده کارگردان سینما و تلویزیون در آستانه روز ادبیات کودک و نوجوان در خصوص فقدان داستان های جذاب در فیلم های کودک گفت: فیلمساز کاربلد، قصه خوب و مناسب و مخاطب هدف سینمای کودک همه در دسترس است اما بودجه ای برای تولید این آثار وجود ندارد و همین باعث شده تا نتوانیم طی سال های گذشته با تولیدات قوی و کودک پسند روبرو شویم. نکته مهم اینجا است که سینمای کودک در هر جایی که ایستاده به دلیل نگاه سیاست گذاران این سینما بوده است. چه در سینمای ما چه در رسانه هایی مانند تلویزیون و... همیشه سیاست گذار تعیین کننده بوده؛ در جشنواره های کل دنیا نیز مسیر سینما را سیاست گذار ترسیم می کند، پس نباید نقش سیاست گذاران نیز به فراموشی سپرده شود.

انتقاد به نگاه کاسبکارانه به سینمای کودک، فقدان مدیران دغدغه مند و بی توجهی به محتوای مناسب

امیرحسین قهرایی کارگردان سینما و تلویزیون در این باره به سینماپرس گفت: مسئولیت سینمای کودک بر عده بنیاد سینمایی فارابی است؛ من نمی دانم مدیران این نهاد چقدر با بچه ها ارتباط دارند و اصلاً تا چه میزان با فضای سینمای کودک آشنا هستند اما آنچه مهم است اینکه آن ها باید بدانند سینمای کودک متزلزل شده و باید تدبیری عاجل برای رفع این بحران اندیشه کنند. ساختن فیلم برای کودکان بسیار سخت است و تمرکز بسیار می خواهد و اینکه عده ای در لحظه تصمیم می گیرند که فیلم کودک بسازند و بلافاصله وارد تولید می شوند کار درستی نیست و همین باعث می شود ما با محتوای نازل و سردستی در بسیاری از فیلم ها روبرو باشیم که قصه های آن به درد کودکان امروز نمی خورد.

انتقاد به نگاه کاسبکارانه به سینمای کودک، فقدان مدیران دغدغه مند و بی توجهی به محتوای مناسب

علی قوی تن کارگردان سینما تأکید کرد: مشکل سینمای کودک در محتوا نیست، ما با نقصان پخش و اکران مناسب و عدم دغدغه مندی مدیران روبرو هستیم و این قبیل اتفاقات است که باعث کمرنگ شدن سینمای کودک شده است. ما الآن امروزه شاهد آن هستیم تنها فیلم هایی می توانند مدت ها اکران داشته باشند که به هر قیمتی و با هر ادا و اصولی و نشان دادن هر چیز مزخرفی مردم را بخندانند و سرگرم کنند! این فیلم ها به صورت کاذب دیده می شوند و می توانند اکران شوند در غیر این صورت فیلم هایی که حرفی برای گفتن دارند و محتوای سالم دارند و دنبال اخلاق و فرهنگ هستند به هیچ عنوان دیده نمی شوند!

حمید نخعی کارگردان و تهیه‌کننده به سینماپرس گفت: سینمای تکنیک زده امروز کودکان را از سینما و فیلم دیدن دور کرده است! ما باید کمی ساده تر و صمیمانه تر مبادرت به ساخت فیلم برای کودکان کنیم تا بتوانیم آن ها را با اثرمان همراه و همدل کنیم در غیر این صورت کودک حتماً تمایلی به تماشای اثر نخواهد داشت. قطع به یقین ما در سینمای کودک با معضل داستان گویی روبرو هستیم؛ بی شک ما باید در روایت داستان برای کودکان صادقانه رفتار کنیم! کودک با صمیمیت و چند کلام تصویری ساده می تواند اشباع شود اما این نیازمند آن است که ما دنیای این کودکان را بشناسیم. ما باید ساختار ذهنی کودکان را آرام کنیم و از این خشونت جستجو و کاوش گری دورشان کنیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.