شنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۲

سینمای کودک و برزخ داستان گویی/۷

قوی تن: مشکل سینمای کودک در محتوا نیست، ما با نقصان پخش و اکران مناسب و عدم دغدغه مندی مدیران روبرو هستیم

علی قوی تن

سینماپرس: علی قوی تن کارگردان سینما گفت: این قبیل اتفاقات است که باعث کمرنگ شدن سینمای کودک شده است.

علی قوی تن کارگردان سینما در آستانه روز ادبیات کودک و نوجوان در خصوص فقدان داستان های جذاب در فیلم های کودک گفت: مشکل سینمای کودک در محتوا نیست، ما با نقصان پخش و اکران مناسب و عدم دغدغه مندی مدیران روبرو هستیم و این قبیل اتفاقات است که باعث کمرنگ شدن سینمای کودک شده است.

کارگردان فیلم های سینمایی «پرواز بادبادک ها» و «سنجاقک های برکه سبز» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بنده معتقدم سینمای کودک از ادبیات کودک جلوتر است! ادبیات کودک و نوجوان در سینما وسعتش فراتر از کتاب است به دلیل آنکه در سینما تخیل به تصویر در می آید و این یک گام سینما را از ادبیات و کتاب جلوتر نگه می دارد.

وی ادامه داد: سینما وسعت بیشتری دارد از این نظر که در فیلم فیلمساز است که نگاهی را که می خواهد به بیننده اش القا می کند و نشان می دهد ولی در ادبیات نگارشی به گونه ای است که خواننده تخیل می کند و با خواندن کتاب فکر می کند و باید خودش برای خودش تصویرسازی کند.

قوی تن سپس با بیان اینکه سینمای کودک همین امروز هم از نظر بیننده افول ندارد اظهار داشت: به دلیل اینکه در حوزه پخش و نمایش در سالن های سینما دچار یک بحران و یک عقب ماندگی شدید هستیم فیلم های کودک و نوجوان نتوانستند پرفروش شوند.

این سینماگر در ادامه یکی از ضعف های مهم سینمای ایران به ویژه سینمای کودک را عدم به روز رسانی در تکنولوژی و تجهیزات برشمرد و در این راستا متذکر شد: در تمام دنیا سینما به روز شده و توانسته خودش را پا به پای تکنولوژی جلو ببرد اما سینما در ایران به شدت عقب افتاده و این اتفاق آسیب جدی نه تنها به سینمای کودک و نوجوان بلکه به کلیت سینما زده است.

کارگردان فیلم های سینمایی «آفتاب، مهتاب، زمین» و «رویای سهراب» خاطرنشان کرد: ما نمی توانیم وقتی مسئولان مان و سیستم پخش و اکران مان دچار نقاط ضعف جدی است دلیل همه مشکلات را به گردن محتوای فیلم ها بیندازیم.

قوی تن با انتقاد شدید نسبت به فیلم هایی که مورد توجه سیستم پخش و بعضاً مدیران سینما واقع می شوند تصریح کرد: ما الآن امروزه شاهد آن هستیم تنها فیلم هایی می توانند مدت ها اکران داشته باشند که به هر قیمتی و با هر ادا و اصولی و نشان دادن هر چیز مزخرفی مردم را بخندانند و سرگرم کنند! این فیلم ها به صورت کاذب دیده می شوند و می توانند اکران شوند در غیر این صورت فیلم هایی که حرفی برای گفتن دارند و محتوای سالم دارند و دنبال اخلاق و فرهنگ هستند به هیچ عنوان دیده نمی شوند!

این کارگردان سینما تأکید کرد: این مشکل باید به طور جدی و اساسی از طریق مسئولان فرهنگی پیگیری شود. آقایان مدیر و مسئول باید بدانند همین الآن هم بسیار دیر شده و سینما رو به نابودی و اضمحلال است.

قوی تن بار دیگر متذکر شد: بنده باز هم می گویم ما از نظر ارائه داستان و موضوعات جذاب به لحاظ تولید و تهیه در سینمای کودک مشکلی نداشتیم، مشکل این سینما در پخش و اکران است. سیستم فشلی حاکم است و به شکل فوق العاده کج سلیقه سینما را به پیش می برد!

وی افزود: سینما وجود ندارد که محصولی ارائه دهیم و بگوییم از موضوعات جذاب دور شدیم یا نزدیک! شما ببینید الآن بنده بیش از ۶ ماه است درگیر پیش تولید و تولید فیلم جدیدم هستم اما حتی یک نهاد فرهنگی و سینمایی جلو نیامده و از من حمایت نکرده است. این نشان می دهد ما بسیار تنها مانده ایم و کسی به فکرمان نیست.

این سینماگر در پایان این گفتگو تصریح کرد: ما وقتی در فستیوال های خارجی می رویم می بینیم که در کشورهای توسعه یافته سینمای کودک را رصد می کنند و به محض اینکه می شنوند یک فیلم کودک ساخته می شود رایت آن را پیش خرید می کنند. ولی اینجا ما اثر کودک را می سازیم و چند سال از تولیدش می گذرد و با تلاش شخصی مان این فیلم ها در دنیا افتخاراتی کسب می کند اما یا به اکران نمی رسد و یا هیچ رقم مناسبی برای خریداری آن ها پیشنهاد نمی شود؛ به عنوان مثال صدا و سیما می گوید حالا به شما خبر می دهیم و پولی را پیشنهاد می کنند که پول صدابردار و آهنگساز فیلم نیست. این ها همه درد است و کسی به فکر درمان این دردها نیست!

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.