سه‌شنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۴

تهیه‌کننده «همآهنگ»:

«سرود» به پدیده‌ای سفارشی بدل شده است/باید «سرود» به جریان اصلی خود برگردد

سرود پرچم انقلاب

سینماپرس: محمدصادق حسینی، تهیه‌کننده «همآهنگ» گفت: سرود باید در مسیر رشد قرار گیرد و به همان مسیری که اوایل انقلاب داشت، بازگردد.

به گزارش سینماپرس، به اعتقاد بسیاری از فعالان حوزه موسیقی، بی‌مهری به سرود در دهه‌های اخیر آن را به سمت کارهای سفارشی کشانده و این دست آثار با وجود بالا بودن کمیّت از کیفیت کافی برخوردار نیستند و مواردی مثل «سلام فرمانده» استثناء محسوب می‌شوند.

به گفته حسینی، همین دغدغه باعث شد تا موسسه مأوا وابسته به سازمان هنری رسانه‌ای اوج، چهار سال پیش ایده ساخت مسابقه «همآهنگ» را اجرایی کند. او در این باره بیان کرد: برای نخستین بار ۴ سال پیش طی جلسات متعدد به این نتیجه رسیدیم که باید سرود به جریان اصلی خود برگردد. همراه با فعالان این حوزه کنار یکدیگر جمع شدیم و از آن زمان نطفه ایده ساخت «همآهنگ» شکل گرفت و از شهریور ۱۴۰۰ وارد پیش‌تولید شدیم.

حسینی تأکید کرد: یک سال کار تخصصی صورت گرفت و به ایده‌هایی رسیدیم که بر اساس آنها بتوان هم مردم را جذب برنامه کرد و هم محصولی ارائه داد که تبدیل به مرجع باشد. کاری که گروه برنامه‌ساز «همآهنگ» انجام داده است با یک برنامه‌ریزی چند ساله رخ داده. قبل از شروع کار، یک سال و نیم مطالعه و از چند زاویه به این مسئله پرداخته شده است. زوایای مختلفی مانند اینکه ظرفیت گروه سرود چقدر است، تا چه میزان می‌تواند اثرگذار باشد، در چه حوزه‌هایی می‌تواند اثرگذار باشد و... و. از جمله نکاتی بود که در زمان مطالعه و بررسی مورد توجه و ارزیابی قرار گرفت.

او همچنین گفت: علاوه بر این، یک نگاه دیگر نیز در زمان ساخت برنامه داشته‌ایم و آن توجه به گروه های سرود نقاط مختلف کشور است. تا قبل از ساخت «همآهنگ» غالب گروه های سرود فعال، حول محور مرکز استان‌ها و پایتخت می‌چرخیده که با حمایت سازمان‌ها فعالیت داشته‌اند. اما به جز این گروه‌ها، گروه سرودهای بسیاری در نقاط مختلف کشور از شمال تا جنوب از شرق تا غرب در حال فعالیت هستند که این ظرفیت‌ها چون مقابل چشم ما نیست دیده نشده‌اند و ما زمان ساخت برنامه «همآهنگ» به آنها توجه ویژه نشان دادیم.

حسینی افزود: وجود این دغدغه باعث شد تا موسسه «مأوا» دست به کار شود و این گروه‌ها نیز دیده شوند تا به مرور زمان توجه به این گروه‌ها به یک دغدغه واقعی تبدیل شود. دغدغه‌ای که‌ کمک کند سرود در مسیر رشد قرار گیرد و به همان مسیری که اوایل انقلاب داشت، بازگردد. اثرگذاری ویژه سرودهای اوایل انقلاب در این بوده که از خود مردم برآمده و کار سفارشی توسط فلان سازمان نبوده. یک عده آدم که حرف مشترک برای گفتن داشتند از دل مردم بیرون آمدند و گروه تشکیل دادند. البته این برنامه قدم اولیه است و نقاط ضعف هم دارد که می‌توان با بررسی و رفع آنها در گام‌های بعد برنامه‌های قوی‌تر و بهتری را نیز تولید و به مخاطب امروز ارائه کرد.

تهیه‌کننده برنامه «همآهنگ» در پاسخ به این سوال که برای آنکه به سرود مانند اوایل انقلاب و دهه‌های ۶۰ و ۷۰ توجه شود، چه نکاتی را مد نظر قرار دادید، گفت: محصولی که در برنامه «همآهنگ» به مخاطب ارائه داده می‌شود، چند وجهی است و نمی‌توان از آن به عنوان تک محصول صرف موسیقیایی و آن هم فقط سرود یاد کرد. در این مسابقه به سرود مثل «استیج» نگاه شده است؛ مانند کاری که یک خواننده در کنسرت‌اش انجام می‌دهد. طبیعتا وقتی خواننده‌ای روی صحنه می‌رود از طراحی نور، طراحی لباس، طراحی دکور، طراحی حرکات و ... را مورد توجه قرار می‌دهد؛ چون همه آنها در زمان اجرا مورد ارزیابی مخاطب قرار می‌گیرد. در «همآهنگ» نیز تمام جوانب اجرای سرود مورد توجه قرار گرفته شده است.

او بیان کرد: اساسی‌ترین نگاه و نقدی که به جریان سرود داشتیم این بوده سرود، الزاماً این‌طور نیست که یکسری جوان بایستند و به اجرا بپردازند؛ بدون آنکه به لباس، حرکات و چهره‌های‌شان توجه داشته باشند. این یک بخش ماجرا بود که باعث شد به حوزه سرود ورود کنیم و تصمیم به برنامه‌سازی بگیریم. بخش دیگر این که عمدتا اجرای سرود به شکل پلی‌بک بوده و اجرای زنده در کار نیست. مساله بعدی این که عملا وجه موسیقیایی سرود به صورت جدی مورد ارزیابی قرار نگرفته است. در استودیو یک محصول که برای گروه سنی نوجوان هم نیست؛ می‌سازند و تنها از نوجوانان می‌خواهند بیایستند و لب بزنند! برای همین سرود به پدیده‌ای سفارشی بدل شده است و دیگر خبری از دوران اوج سرود که مربوط به دهه‌های ۶۰ و ۷۰ می‌شود، نیست.

حسینی با اشاره به این که در مناسبت‌های مختلف سازمان‌ها و ارگان‌ها می‌خواهند یک کار فرهنگی ارائه دهند و به همین خاطر اقدام به ساخت سرودهای سفارشی می‌کنند، گفت: در برنامه «همآهنگ» تلاش شد تا مدیوم و ظرفیت واقعی سرود را یک بار به درستی همان‌طور که هست نمایش دهیم و از حالت ارگانی، سفارشی و... بیرون بیاوریم. لذا برای موفقیت در مسیر پیش رو باید به مسائل دیگری نیز توجه می‌کردیم. در مرحله بعدی مردم خواهند دید تا چه میزان اجرای نمایش خلاقانه خواهیم داشت. این موضوع را برای همه گروه‌ها داریم. به طوری که حتی چهره شرکت‌کننده‌ها نیز مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته شده است.

تهیه کننده «همآهنگ» ادامه داد: ضمن اینکه در بخش لباس نیز بدون استثنا با توجه به شرایط حاکم بر سرود و موقعیت جغرافیایی، شرایط اقلیم و فرهنگی که آن گروه از آنجا برآمده‌اند وام گرفته‌ایم. از این رو می‌توانم بگویم محصولی در حال ارائه است که باید در چند حوزه به شدت جذاب باشد. برای جذابیت بخشیدن به بخش‌های مختلف نیز توجه و بررسی بسیاری انجام شده است تا نتیجه کار از هر لحاظ مورد پسند مخاطب و ببینده نوجوان قرار گیرد.

امیریل ارجمند (بازیگر، آهنگساز و خواننده)، فلورا سام (بازیگر، نویسنده، کارگردان و مجری)، عباس غزالی (بازیگر) و اشکان کمانگری (خواننده) اعضای هیأت انتخاب «همآهنگ» هستند. محمد صادق حسینی در پاسخ به اینکه آیا چنین ترکیبی مناسب و متخصص سرود است، گفت: ترکیب هیات انتخاب «همآهنگ» در کارناوال با توجه به ظرفیتی که در اختیارمان قرار داشت ایده‌آل و مناسب انتخاب شده است. چون در هر صورت در برنامه تلویزیونی شاید نتوان سراغ بسیاری از بزرگان موسیقی رفت. یاخودشان تمایل به همکاری با تلویزیون را ندارند. یا برخی اساتید موسیقی هم از نظر شرایط سنی و هم از نظر داشتن وقت برای حضور در این برنامه نمی‌توانستند با ما همراهی کنند. البته از نظر بودجه نیز توان مالی برنامه تا جایی نبود که بتواند از برخی اساتید بزرگ دعوت به عمل آورد. بنابراین با توجه به این شرایط و بررسی تمام جوانب تلاش شد تا ترکیبی از هنرمندان کنار یکدیگر قرار گیرند که هر کدام به بهترین شکل وظیفه‌ای که به آنها محول شده است را انجام دهند.

او در دفاع از هیأت انتخاب برنامه هم بیان کرد: فلورا سام هم بازیگر است، هم تجربه طراحی لباس دارد، هم در کارنامه‌اش کارگردانی دارد و هم تجربه اجرا داشته است. بنابراین ایشان به خوبی با قواعد صحنه آشنایی دارد. امیریل ارجمند موزیسین، خواننده و بازیگر است. اشکان کمانگری آواز کار کرده است. عباس غزالی علاوه بر بازیگری، عقبه‌ای در کانون حر در زمینه سرود و نمایش داشته‌ است. بنابراین عباس غزالی با این فضا کاملا آشناست و کارش را از دل این جریان شروع کرده است. با توجه به آنچه گفتم به این ترکیب دست پیدا کردیم که به نظر من بر خلاف نقدی که ممکن است در زمینه انتخاب داوران وجود داشته باشد با بی‌انصافی بیان می‌شود و از نظر ما ترکیب درستی کنار یک دیگر قرار گرفته شده است. مخاطبان برنامه، بهترین کسانی‌اند که می‌توانند این برنامه را قضاوت کنند و بگویند داوران چقدر درست داوری کرده‌اند.

حسینی به این سؤال که آیا پس از پایان رقابت «همآهنگ» برنامه‌ خاصی در نظر دارید تا گروه‌های سرود برگزیده مورد توجه بیشتری قرار گیرند و استعدادشان هدر نرود، جواب داد: یکی از نخستین نگرانی‌های ما برای آنکه از قالب تلنت‌شو و مسابقات استعدادیابی برای رقابت میان گروه‌های سرود استفاده کنیم؛ همین بود که آینده گروه‌های سرود بعد از ساخته شدن برنامه چه می‌شود؟ ما با توجه به مطالعه و آسیب شناسی که قبل از آغاز ساخت برنامه داشتیم به این موضوع هم به طور جدّی پرداخته‌ایم. تلاش شده گروه‌های کرال دعوت به رقابت شوند و تمرکز را از کارهای شخصی به کارهای تیمی آورده‌ایم. خود این موضوع نخستین نکته کمک کننده است. ضمن اینکه سرود چون مردمی است بازار آن هم بازار به شدت مردمی است.

او ادامه داد: چقدر سرود در مساجد، پایگاه‌ها، هیات‌ها، همایش‌ها، گردهمایی‌های شهری و در مناسبت‌های مختلف اجرا می‌شود؟ اما همین میزان در مقایسه با کمیتی که گروه‌های سرود دارند و فعالیت می‌کنند دیده نشده‌اند. این برنامه فرصت خوبی برای دیده و شناخته شدن آنهاست تا برنامه‌هایی که اجرا می‌کنند ارزش کیفی بالایی نیز پیدا کنند. به هر حال بازار جدّی برای سرود در کشور وجود دارد و توجهی به اشخاص نمی‌شود. هویت آنها به گروه بودن‌شان است.

حسینی با بیان اینکه اگر گروه‌ها به فعالیت‌شان ادامه دهند، مورد حمایت قرار می‌گیرند، گفت : کما اینکه مؤسسه «ماوا» این دغدغه را دارد و تلاش خواهند کرد تا گروه‌هایی که می‌خواهند مسیر خود را به صورت حرفه‌ای دنبال کنند مورد حمایت قرار دهند و یاری‌شان کنند. ما هم به عنوان برنامه‌ساز در تلاشیم تا مشاوره‌های درست به آنها بدهیم و کمک‌شان کنیم. خود گروه‌ها با همان هویت گروهی و تیمی‌شان، فراوانی‌ بسیار زیادی دارند؛ مخاطبی که دارند نیز زیاد است. به این نکات توجه شده و داریم گروه‌های روانشناس هم به برنامه اضافه می‌کنیم تا هم در ورود و هم در خروج گروه‌ها با آنها صحبت شود و بدانند چگونه پیش بروند و موفق باشند. تصور من بر این است کم‌ترین آسیب به آنها با حضور در این برنامه وارد شود. چون چه قبل از ساخت برنامه و چه بعد از آن موسسه «مأوا» و تیم برنامه‌سازی هم به این نکته‌ها توجه جدی داشته است.

تهیه کننده برنامه «همآهنگ» درباره ظرفیت ساخت فصل های بعدی توضیح داد: مانند تمام محصولات باید دید مردم نظرشان چیست. تا به اینجا عمده واکنش‌ها مثبت بوده و امیدوارم فصل های بعدی هم ساخته شود چون گروه‌های سرود ظرفیت بالایی در کشور دارند. سرود برای همه مردم است و ما هم می‌خواهیم همین حرف را بزنیم. لذا معتقدم اگر مجدداً نیاز به ساخت چنین برنامه‌هایی باشد چه با این تیم چه بدون این تیم؛ حتما این برنامه و از این جنس برنامه‌ها راه خودشان را ادامه خواهند داد و فصل‌های بعدی آن ساخته خواهد شد.

مرحله مقدماتی مسابقه «همآهنگ» روزهای چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه ساعت ۲۲ از شبک افق و روزهای شنبه، یکشنبه و دوشنبه ساعت ۲۳ از شبکه نسیم پخش می‌شود. این برنامه تلویزیونی در ۱۰ نقطه ایران میزبان شرکت‌کننده‌ها بوده و به تهیه‌کنندگی سید محمدصادق حسینی و کارگردانی مهدیار عقابی آماده شده است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.