سه‌شنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۴

میر جلال‌الدین کزازی:

ابزارها و رفتارهای گذشته پاسخ‌گوی نیاز امروز نیست/باید با روش‌های نوین شاهنامه را به مخاطب امروز معرفی کرد

میر جلال‌الدین کزازی

سینماپرس: میر جلال‌الدین کزازی گفت: شاهنامه فرهنگ‌ساز، منش‌پرداز و روزگارآفرین است و باید از چنین ویژگی‌هایی در تئاتر امروز نهایت بهره را برد.

به گزارش سینماپرس، میر جلال‌الدین کزازی، شاعر، نویسنده، مترجم، شاهنامه‌پژوه و چهره ماندگار ادبیات در گفت و گو با ایرنا، اظهار داشت: پرداختن به ادبیات حماسی، بازنویسی و به روی صحنه آوردن‌ آن از کارهای دشواری است که کم‌تر کارگردان و نمایشنامه نویسی به آن روی می‌آورد. چون انتظار این است تا چنین اتفاقی به بهترین شکل ممکن رخ دهد.

وی درباره ساخت تئاتر «هفت خوان اسفندیار» بیان کرد: پرداختن به هر شیوه‌ای به ویژه در هنرهای نمایشی، بازی با آتش است. آن کسی که به شاهنامه می‌پردازد اگر توانایی، آگاهی و بن مایه بسنده را برای چنین کار دشوار و باریکی نداشته باشد؛ عرج و عرض خود را از میان خواهد برد.

این شاهنامه‌پژوه ادامه داد: به شاهنامه هیچ گزندی نمی‌رسد. چون شاهنامه در فرازنایی است که هیچ کس نمی‌تواند به آن آسیب برساند. آن کسی که به چنین کاری دست زده است آسیب می‌بیند.

کسی که با آتش بازی می‌کند باید دم به دم به پروا باشد و آگاهانه رفتار کند. زیرا اگر دمی آن پروا را از دست بدهد؛ آن آتش می‌تواند زندگی‌اش بسوزاند

کزازی گفت: کسی که با آتش بازی می‌کند باید دم به دم به پروا باشد و آگاهانه رفتار کند. زیرا اگر دمی آن پروا را از دست بدهد؛ آن آتش می‌تواند زندگی‌اش بسوزاند.

این مترجم و چهره ماندگار ادبیات با اشاره به این که شاهنامه فرهنگ‌ساز، منش‌پرداز و روزگارآفرین است و باید از چنین ویژگی‌هایی در تئاتر امروز نهایت بهره را برد، افزود: ابزارها و رفتارهای گذشته پاسخ‌گوی نیاز امروز نیست و نمی‌توان صرف هنرهایی چون داستان‌گویی، ‌ نقالی و پرده‌خوانی، شاهنامه را به ایرانیان و جهانیان شناساند و باید با روش‌های نوین شاهنامه را به مخاطب امروز معرفی کرد تا یادگار گذشتگان را پاس داری کنیم.

نمایش موزیکال «هفت خان اسفندیار» به کارگردانی حسین پارسایی و نویسندگی محمدرضا کوهستانی برداشتی آزاد از داستان حماسی حکیم ابوالقاسم فردوسی است که در تالار وحدت به روی صحنه رفته است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.