سه‌شنبه ۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۸

نسبت جشنواره فجر چهل و یکم با انقلاب اسلامی/۱۰

مهام: آثار اجتماعی جشنواره چهل و یکم دارای سیاه نمایی بود/ با وعده و حرف نمی توانیم مدعی رسیدن به سینمای تراز انقلاب باشیم

علی مهام

سینماپرس: علی مهام تهیه کننده سینما و تلویزیون در خصوص‌نسبت جشنواره فجر چهل و یکم با انقلاب اسلامی گفت: آثار اجتماعی جشنواره چهل و یکم دارای سیاه نمایی بود؛ واقعاً جای تأسف دارد که همچنان برخی فیلمسازان در حال سیاه نمایی هستند و تصویری زشت از جامعه در آثارشان ارائه می دهند! فیلم هایی که آن ها می سازند به درد آن می خورد که نهایتاً یک مستند گزارشی تهیه کنند یا بزه ها و معضلات اجتماعی را در میزگردها و مقالات مورد بررسی قرار دهند نه اینکه بیایند و به زعم خودشان یک کالای فرهنگی تهیه کنند و تصاویری خشونت بار از جامعه در آن ارائه دهند.

تهیه کننده فیلم سینمایی «نیما یوشیج» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بنده یک پرسش از مدیران سینمایی دارم، آیا جای این همه خشونت و زشتی در سینما است؟ چرا باید در این شرایط حساس اجتماعی این همه فیلم سیاه تولید شوند؟ چه لزومی برای تولید فیلمی مانند «آن ها مرا دوست داشتند» در سینمای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران وجود دارد؟

وی ادامه داد: ما هرگز نباید از طریق تصویر و سینما که بعد جهانی دارد تصویری چرک و سیاه از کشورمان نشان دهیم! کسانی که این قبیل آثار را می سازند باید بدانند این دلسوزی برای جامعه نیست و قطعاً غرضی پشت تولید این قبیل آثار وجود دارد.

این سینماگر با بیان اینکه این همه بد نشان دادن و مفلوک نشان دادن جامعه نه جایز است نه منطقی تصریح کرد: انگیزه ای این نوع فیلم ها قطعاً این نیست که از دست سازندگان شان در رفته باشد! کسانی که این نوع فیلم ها را می سازند همه چیز را مانند مهره شطرنج جا به جا می کنند! به نظر من بزرگترین معضل ما در این جشنواره ضعف فیلمنامه است و ما نباید اجازه تولید این فیلمنامه های غرض دار را بدهیم.

مهام سپس با اشاره به برخی فیلم های حاضر در جشنواره چهل و یکم اظهار داشت: فیلم «پرونده باز است» غیر از ضد قصاص بودن مروج برخی مسائل ضد اخلاقی بود؛ فیلم «سینما متروپل» در راستای اهداف دفاع مقدس نبودو بستر اصلی آن عشق بود و حتی نگاه ضد جنگ نیز داشت. تعدادی از فیلم ها واقعاً سیاه نمایی صرف بودند و من نمی دانم چطور برخی مسئولان چشم خود را روی این سیاهی ها بسته و شعار رسیدن به سینمای تراز انقلاب اسلامی را می دهند؟

تهیه کننده سریال تلویزیونی «حانیه» و «بازی نقاب ها» خاطرنشان کرد: فیلم های «غریب» و «اتاقک گلی» جزو آثار خوب جشنواره بودند اما در کل حجم فیلم های سطحی و نازل در جشنواره بسیار زیاد بود.

وی تأکید کرد: مسئولان نباید وعده دهند، با حرف نمی شود بگوییم به سینمای تراز انقلاب رسیده ایم. ما باید کمی عمل گرا باشیم و در عمل رسیدن به سینمای تراز انقلاب را ببینیم. عمل و گفتار ما باید مکمل یکدیگر باشند که متأسفانه چنین چیزی را شاهد نبودیم.

مهام در پایان این گفتگو افزود: مسئولان هرگز نباید شأن جشنواره را پایین بیاورند. برای اینکه جشنواره در شأن و تراز انقلاب اسلامی برگزار شود باید افراد متخصص برای برگزاری جشنواره فیلم فجر انقلاب اسلامی انتخاب شوند؛ اما در نهایت یک نکته مناسب این دوره جشنواره این بود که سلبریتی های خودبرترین جایی در جشنواره نداشتند و این رویداد بدون حضور آن ها برگزار شد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.