دوشنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۷

نسبت جشنواره فجر چهل و یکم با انقلاب اسلامی/۲

سربخش: برخی مدیران عنوان می‌کنند از سیاه‌نمایی ناراحتند اما خودشان بودجه برای سیاه‌نمایی‌ها را تأمین می‌کنند/ متأسفانه مدیران ما جرأت ندارند قاطعانه برخورد کنند

علیرضا سربخش در نشست خبری فیلم سینمایی چرا گریه نمی‌کنی؟

سینماپرس: علیرضا سربخش جانباز روشندل و کارشناس فرهنگی در خصوص‌نسبت جشنواره فجر چهل و یکم با انقلاب اسلامی گفت: متأسفانه مدیران جرأت برخورد قاطعانه ندارند؛ بنده معتقدم آن ها باید در گام اول با تهیه کنندگان و سرمایه گذاران صحبت کرده و حجت را بر آن ها تمام کنند و به آن ها بگویند که باید بر اساس چه خط مشی و تفکری مبادرت به تولید فیلم کنند.

مدیرمسئول نشریه «سینما رسانه» در گفتگو با سینماپرس اظهار داشت: در واقع ما باید یک استراتژی روشن و شفاف در سینمای کشورمان تبیین کرده و آن را به اطلاع سینماگران برسانیم تا آن ها بدانند نباید برخلاف آن خط مشی اثری تولید کنند. بنده معتقدم سال های قبل حدود ۷۵ تا ۸۰ درصد فیلم هایی که در سینما تولید و در جشنواره رونمایی می شد سیاه نمایی صرف داشتند و تلاش می کردند تصویری به شدت تیره و تار از ایران اسلامی نشان بدهند و ایران را یک ویرانه نشان دهند. طبیعی است که شبه نمی توان این درصد بالا را به صفر رساند اما باید با تدبیر شیبی تعریف شود تا بتوانیم طی سال های آتی به سینمای تراز انقلاب برسیم.

وی ادامه داد: باید در یک شیب در سال اول تلاش کرد اصلا اثر سیاه و ضد ایرانی اضافه نشود و کم کم تعداد این آثار را پایین بیاوریم تا ان شاالله بتوانیم به سینمای تراز انقلاب برسیم. اگر در ارزیابی های نهایی که از فیلم ها انجام می شود ما به این نتیجه برسیم که مدیران سینمایی شیب را برای از بین بردن آثار سیاه نما به وجود آورده اند باید شکرگذار باشیم، این مطلبی است که ما در نهایت و بعد از تماشای همه فیلم ها می توانیم آن را جمع بندی کنیم.

سربخش در جواب به این سوأل که آیا با یک حرکت جهادی و بدون تعارف و اغماض نمی توان به یک باره سینمای سیاه را از بین برد و به سینمای تراز انقلاب رسید گفت: متأسفانه مدیران ما جرأت ندارند قاطعانه برخورد کنند. اگر حجت با سینماگران تمام شود و استراتژی درستی تبیین شود قطعا می توانیم دستاوردهای خوبی را شاهد باشیم. بنده معتقدم سینماگران ما باید یک جو انصاف داشته باشند و خودشان مبادرت به تولید این قبیل فیلم ها نکنند.

این کارشناس فرهنگی با بیان اینکه نباید با اروپا و آمریکا هم نوا باشیم و از تولید فیلم هایی حمایت کنیم که به زعم خودشان می خواهند زیر پای نظام و انقلاب را خالی کنند تصریح کرد: در شرایطی که تمام کشورهای غربی از آمریکا گرفته تا اروپا علیه کشور ما اقدام می کنند مادر داخل نباید هم نوا با آن ها باشیم! مشکل اصلی ما مدیران هستند که باید قاطعانه از اسلام و انقلاب پاسداری و صیانت کنند و نه در حرف که در عمل تدبیری داشته باشند تا بتوانیم یک بار برای همیشه به سینمای تراز انقلاب برسیم.

این منتقد سینما در بخش پایانی اظهارات خود تأکید کرد: ما این روزها با پدیده عجیبی روبرو هستیم! برخی مدیران عنوان می کنند از سیاه نمایی ناراحت هستند اما خودشان بودجه برای این سیاه نمایی ها را تأمین می کنند. به عنوان مثال معاونت مطبوعاتی می گوید از سیاه نمایی ناراحت است اما کسی نیست به ایشان بگوید شما خودتان هستید که پول این سیاه نمایی ها را تأمین می کنید شما نباید به این ها بودجه بدهید.

وی متذکر شد: در سینما نیز همین وضعیت وجود دارد این مدیران هستند که بودجه فیلم ها را تأمین می کنند خوب این شما هستید که باید این بودجه ها را قطع کنید و نگذارید این آثار تولید شوند. در هیچ جای دنیا ممکن نیست یک کشور از بودجه اش علیه خودش استفاده کند و اجازه دهد تا سینماگر علیه کشورش مبادرت به تولید فیلم کند. شما مدیران هستید که باید این امتیازات را از سینماگران بگیرید و به آن ها اجازه تولید این آثار سیاه را ندهید.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.