چهارشنبه ۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۸

لزوم اصلاح رویه شورای عالی انقلاب فرهنگی؛

انتقاد از مصوبات کم فایده شورای عالی انقلاب فرهنگی و فقدان نظارت بر عملکرد دستگاه های فرهنگی و هنری/ برای سینمای دینی و انقلابی سیاستگذاری کنید!

فارسیجانی-لاجوردی-عظیمی میرآبادی-میرعلایی-روح افزا

سینماپرس: تعدادی از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور متذکر شدند: ما در شورای عالی انقلاب فرهنگی عموماً شاهد مصوبات کم فایده و کم اثر بودیم! شورای عالی انقلاب فرهنگی تدبیری اندیشه کند تا سینما از دست افراد بی فرهنگ نجات یابد چرا که هرچه بحران در سینما وجود دارد به واسطه حضور و جولان دادن افراد بی فرهنگ و بی ریشه در آن است!

به گزارش سینماپرس این افراد تصریح کردند: سینما امروزه در کشورمان بسیار سطحی و دم دستی شده و به همین دلیل هم به وفور آثار نازلی در آن تولید می شوند که هیچ دغدغه ای جز درآمدزایی در گیشه یا هنر برای هنر ندارند؛ شورای عالی انقلاب فرهنگی اگر در دوره های مختلف به وظیفه خود خوب عمل کرده بود امروزه نباید شاهد این همه نابسامانی فرهنگی در جامعه باشیم.

شایان ذکر است از جمله وظایف شورای عالی انقلاب فرهنگی، می‌توان در سه حوزه سیاست‌گذاری، تدوین ضوابط و نظارت تقسیم‌ بندی نمود. تهیه و تدوین سیاست‌ها و طرح‌های راهبردی کشور در زمینه‌های مختلف فرهنگی از جمله در حوزه‌های زنان، تبلیغات، اطلاع‌رسانی، چاپ و نشر، بیسوادی، دانشگاه‌ها، برقراری روابط علمی و پژوهشی و فرهنگی با سایر کشورها، همکاری حوزه و دانشگاه، فعالیت‌های دینی و معنوی، تهاجم فرهنگی و سایر حوزه‌های فرهنگی مربوطه از جمله وظایف سیاست‌گذاری این شورا محسوب می‌شود. همچنین تعیین ضوابط تأسیس مراکز علمی و آموزشی و نیز ضوابط گزینش مدیران و استادان و دانشجویان از جمله وظایف این شورا می‌باشد. بررسی و تحلیل شرایط فرهنگی ایران و جهان، بررسی الگوهای توسعه و پیامدهای فرهنگی آن، بررسی وضع فرهنگ و آموزش کشور و نیز نظارت بر اجرای مصوبات شورا از جمله وظایف نظارتی شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌باشد.

حال پرسش اینجا است که آیا این شورا در تمامی سال های حیاتش توانسته وظایف محوله خود را به خصوص در حوزه نظارتی درست انجام دهد؟ اگر چنین شده چرا امروز بسیاری از حوزه های فرهنگی و هنری کشور با معضلات جدی روبرو هستند؟ چرا سینمای ایران این چنین در دام ابتذال افتاده و یک سری فیلم های سرشار از لودگی یا سیاه نمایی با چشمداشت به گیشه تولید می شوند که کمترین قرابت و سنخیتی با فرهنگ اصیل ایرانی-اسلامی و آرمان های امام راحل (ره) و شهدا ندارند؟ اینک همزمان با تغییر دبیر این شورا آیا زمان آن نرسیده که رویکردهای این شورا اصلاح شود؟ در همین راستا ۵ تن از سینماگران و کارشناسان برجسته فرهنگی کشور آقایان: دکتر پرویز فارسیجانی، عباس لاجوردی، مهدی عظیمی میرآبادی و سیداحمد میرعلایی و سرکار خانم دکتر فرشته روح افزا با سینماپرس گفتگو کردند که ماحصل نظرات ایشان برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

دکتر پرویز فارسیجانی استاد دانشگاه در پی انتخاب حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه به عنوان دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص لزوم اصلاح رویکردهای شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: تصویب طرح سند سینمای کشور به عنوان مهمترین نقشه راه برای سینمای انقلاب که بیش از دو دهه است به دلیل سهل انگاری ها و کمیته ضعیفی که برای آن شکل گرفته بود معطل مانده، اصلی ترین کاری است که شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه سینما می تواند انجام دهد. ما در شورای عالی انقلاب فرهنگی عموماً شاهد مصوبات کم فایده و کم اثر بودیم! مصوباتی که اگر جنبه عملی و اجرایی پیدا می کردند می توانستند بخشی از مشکلات فرهنگی و هنری کشور را برطرف کنند. مثلاً همین مصوبه سند سینمای کشور اگر اجرایی شده بود می توانست الگو و نقشه راه مناسبی برای سینمای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران باشد تا چنین دچار بحران نشود و نقشه راه سینمای انقلاب اسلامی به ثمر نشسته و اجرایی شود.

عباس لاجوردی کارگردان سینما نیز در این باره اظهار داشت: امیدوارم شورای عالی انقلاب فرهنگی تدبیری اندیشه کند تا سینما از دست افراد بی فرهنگ نجات یابد چرا که هرچه بحران در سینما وجود دارد به واسطه حضور و جولان دادن افراد بی فرهنگ و بی ریشه در آن است! ما باید در جمهوری اسلامی ایران توجه به سینمای دینی و انقلابی را مدنظر داشته باشیم و این کار محقق نمی شود مگر آنکه شورای عالی انقلاب فرهنگی در این خصوص مصوبات لازم الاجرایی را داشته باشد و مهمتر از آن نظارت جدی بر اجرای این مصوبات داشته باشد.

دکتر فرشته روح افزا استاد دانشگاه، پژوهش گر حوزه و فعال فرهنگی تصریح کرد: سینما امروزه در کشورمان بسیار سطحی و دم دستی شده و به همین دلیل هم به وفور آثار نازلی در آن تولید می شوند که هیچ دغدغه ای جز درآمدزایی در گیشه یا هنر برای هنر ندارند این در حالی است که سینما باید مباحث کلان سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و... را دنبال کند و ما نیازمند آن هستیم که شورای عالی انقلاب فرهنگی در این راستا تدبیر ویژه داشته باشد و مدیران سینمایی را ملزم به انجام این کار نمایند. شورای عالی انقلاب فرهنگی باید نظارت جدی بر عملکرد مدیران سینمایی داشته باشد؛ مدیران سینمایی هم باید دغدغه مندانه جلوی تولید فیلم های نازل و سطحی را بگیرند و تنها به فکر درآمدزایی از طریق سینما نباشند! درست است که سینما در دنیا به عنوان وسیله ای برای سرگرمی و تفریح مردم هم شناخته می شود اما سال ها است کشورهای صاحب صنعت سینما از این هنر-صنعت در راستای تقویت منافع ملی و سیاسی و نظامی شان بهره می برند اما ما دست روی دست گذاشته ایم و اجازه می دهیم سینماگرانی که صرفاً سینما را وسیله ای برای درآمدزایی می دانند و یا معتقدند هنر برای هنر است در سینمای کشورمان جولان دهند.

مهدی عظیمی میرآبادی تهیه کننده سینما و مدیرعامل سابق انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس نیز در این باره متذکر شد: برای ایجاد تحول در شورای عالی انقلاب فرهنگی و اصلاح برخی رویکردهای این شورا به ویژه در حوزه سینما ما نیازمند تغییر نگرش مدیران شورا هستیم؛ دبیر جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی برای شروع تغییرات باید از نظر صاحب نظران و کارشناسان دغدغه مند نهایت بهره را ببرند و مشاورانی زبده را به کار گیرند. اعضای محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی نباید فریب این حربه را بخورند که حوزه فرهنگ و هنر دستوری نیست! کسانی که چنین ادعایی را مطرح می کنند قطعاً می خواهند در حوزه فرهنگی و هنری کشور خلل ایجاد کنند. ما باید اصول و مهندسی فرهنگی داشته باشیم و بر اساس آن پیش برویم و هر کاری باید در راستای اهداف طراحی شده مهندس فرهنگی باشد.

سیداحمد میرعلایی مدیرعامل پیشین بنیاد سینمایی فارابی در پی انتخاب حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه به عنوان دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص لزوم اصلاح رویکردهای شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی نیاز به افرادی مانند سردار سلیمانی دارد که شبانه روز و دغدغه مندانه برای نظام و کشور دل بسوزانند و تلاش کنند؛ مدیران شورای عالی انقلاب فرهنگی باید بدانند و آگاه باشند که این روزها به واسطه نفوذ فرهنگی دشمنان قسم خورده نظام و انقلاب اسلامی ما با مشکلات عدیده ای مواجه هستیم و اگر تدبیری در مواجهه با این پدیده شوم نداشته باشیم مشکلات مان مرتباً افزایش پیدا خواهد کرد. شورای عالی انقلاب فرهنگی اگر در دوره های مختلف به وظیفه خود خوب عمل کرده بود امروزه نباید شاهد این همه نابسامانی فرهنگی در جامعه باشیم؛ نابسامانی های حوزه فرهنگ و هنر در سینما و تلویزیون به شدت مشهود است و قطعاً کم کاری شورای عالی انقلاب فرهنگی در این امر مهم دخیل بوده و هست. آقایانی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی حضور دارند کافی است در همین راهپیمایی ۲۲ بهمن ماه و در ایام الله دهه فجر به خیابان انقلاب تهران بروند و همین سردر سینماها را تماشا کنند و ببینند آیا آنچه بر سردر سینماها است نشانی از فرهنگ انقلاب اسلامی دارد؟ آیا عناوین کتاب هایی که پشت ویترین کتاب فروشی ها است هیچ سنخیت و قرابتی با فرهنگ ارزشمند ایرانی-اسلامی دارد؟ آیا پوسترهای تئاتر و نمایش هایی که در سالن ها اجرا می شود با آرمان های انقلاب همخوانی دارد؟

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.