سه‌شنبه ۱۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۴

نشست سیاست‌گذاری هشتمین دوره جایزه فیروزه برگزار شد؛

معاون فرهنگی وزیر ارشاد: در حوزه «فرهنگ» ثروتمند هستیم اما در انتقال آن به «صنعت» فقیریم!

یاسر احمدوند

سینماپرس: معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر ضرورت حمایت از فعالان حوزه فرهنگ گفت: خیلی مهم است فضای جایزه فیروزه بیش از رقابت موجب حمایت از افرادی شود که در این جشنواره شرکت می‌کنند.

به گزارش سینماپرس، نشست سیاست‌گذاری هشتمین دوره جایزه فیروزه ۱۳ دی ماه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد. در این نشست یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اسماعیل جانعلی‌پور مدیرکل مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی معاونت امور فرهنگی، حجت‌الله غلامعلی نماینده روستاها و دهیاری‌های کشور و جمعی از فعالان و مسئولان سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی حضور داشتند.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه سال گذشته جلساتی با اعضای شورای سیاست‌گذاری جایزه فیروزه برگزار شده‌است، توضیح داد: در نتیجه این جلسات نقاطی به عنوان هدف ترسیم و برای رسیدن به آن‌ها تلاش شد. توسعه مفهوم جایزه به رویدادی جایزه محور و اثرگذار در فرهنگ و اجتماع دغدغه این جمع است. جایزه باید در کار و زندگی شرکت‌کنندگان اثرگذاری داشته باشد، همچنین مسئولان برگزاری این جایزه باید شاهد اثرگذاری آن در فرهنگ باشند.

یاسر احمدوند با اشاره به مسائلی که در سازوکار ثبت و مالکیت ایده‌ها در کشور وجود دارد، بیان کرد: خوب است که این جشنواره برای ترویج فرهنگ ثبت ایده و احترام به خالق اثر گام بردارد. همچنین باید به نظام ارزش‌گذاری موسساتی که محصولات را ارزیابی می‌کنند، توجه شود. این مراکز باید مورد تایید مرکز و نهاد قرار داشته‌باشد یا اینکه بتوانند نهادی را سازماندهی کند تا ارزیابی محصولات فرهنگی ممکن شود. باید با حمایت دولت و بخشی توسط مردم نظام رتبه‌بندی را تعریف کنیم.

او با پیشنهاد اضافه شدن بخش‌های جدید به جشنواره موافقت کرد و افزود: این جایزه باید متولیان دیگری هم داشته‌باشد. همچنین توجه به عرضه‌کنندگان نکته مهمی است و از ابعاد مختلف رقابتی و حمایتی برخوردار است که شورای سیاست‌گذاری باید به آن توجه کند. خیلی مهم است کسی که وارد جشنواره می‌شود، وارد محیط حامی شود تا این فضا بیش از رقابت موجب حمایت از او شود.

اتصال بین ایده و بازار وظیفه اصلی جشنواره فیروزه است

به گفته احمدوند ایده و محصول باید تبدیل به خروجی صنعتی و کسب و کار شود یا با یک صنعت پیوند بخورد. اتصال به حوزه صنعت می‌تواند گره‌گشا باشد. باید امکان ارائه محصولات در فضایی مناسب وجود داشته باشد. همچنین ضروری است کار فاخر، مرتب و اثرگذار ایجاد شود. اتصال بین ایده و بازار وظیفه اصلی این جشنواره است.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: باید بخشی از کار انتقال فرهنگ به حوزه اقتصاد در این جشنواره انجام شود، زیرا در حوزه فرهنگ ثروتمند هستیم اما در انتقال آن به صنعت فقیریم. این جشنواره می‌تواند بعد فرهنگی داشته باشد و پیدا کردن بازار و حامی بین‌المللی مسائلی است که جشنواره به آن توجه می‌کند.

او با بیان اینکه زمان برگزاری اختتامیه جایزه فیروزه می‌تواند تغییر کند، ادامه داد: زمان برگزاری اختتامیه باید به شکلی طراحی شود که با عید نوروز فاصله داشته باشد. تا در نتیجه آن از این فاصله زمانی استفاده شود. در سال آینده این اقدامات انجام خواهدشد.

در کسب و کارهای کوچک ایده‌های جدیدی شکل می‌گیرد

مدیرکل مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی معاونت امور فرهنگی در ارزیابی آثار دوره قبل جایزه فیروزه گفت: دسته‌بندی آثار دوره قبل نشان می‌دهد این جایزه در سه حوزه می‌تواند به فعالیت خود ادامه بدهد. در نتیجه بخش ایده‌های فناورانه را به آن اضافه کردیم که در ارتباط با ایده‌هایی است که می‌تواند به تولید برسد. در بخش دوم شاهد رقابت میان کسب و کارهای نوپا و کسب و کارهای تجاری بودیم. همچنین افراد صاحب‌نام حوزه که تجارت و سازوکار گسترده‌ای دارند می‌توانند در بخشی از فضای رقابتی تاثیرگذار باشند.

اسماعیل جانعلی‌پور با بیان اینکه این رویداد با توجه به صنایع فرهنگی فعالیت می‌کند ادامه داد: تفاوتی میان فعالان صنعتی و کسب و کارهای کوچک است، زیرا در کسب و کارهای کوچک ایده‌های جدیدی شکل می‌گیرد.
به گفته او رویداد فیروزه از ۱۳ دی تا اول اسفند آثار را از طریق سامانه دریافت خواهدکرد و داوران برای انتخاب آثار نهایی بررسی‌ها را انجام خواهندداد.

باید بعد حمایتی جایزه فیروزه تقویت شود

نماینده روستاها و دهیاری‌های کشور با تاکید بر اینکه باید بُعد مردمی و جریان‌سازی اجتماعی جایزه فیروزه افزایش یابد، گفت: در این صورت مردم احساس رغبت می‌کنند تا به این جریان اضافه شوند. باید بعد حمایتی این جایزه تقویت شود تا ایده‌ها امکان ارائه پیدا کنند.

حجت‌الله غلامعلی ادامه داد: خلاقیت در حوزه صنایع دستی به نشاط اجتماعی کمک می‌کند و باید اقداماتی انجام شود تا مسئولیت اجتماعی بیشتر احساس شود.

برگزاری اثربخش جایزه فیروزه به کار مطالعاتی نیاز دارد

مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی و کتابخوانی با تاکید بر اینکه هر رویدادی که بخواهد نتیجه خوب داشته‌باشد باید برنامه‌ریزی خوبی داشته باشد، گفت: می‌توان درباره دوره‌های پیشین جایزه فیروزه اقدامات مطالعاتی انجام شود و نظام مسائل این حوزه مشخص شود، در نتیجه نیازهای این جشنواره می‌تواند مشخص شود این روند می‌تواند به بهتر برگزار شدن موضوع کمک کند.

به گفته محمدعلی مرادیان برگزاری اثربخش جایزه فیروزه به کار مطالعاتی نیاز دارد، این اطلاعات به شورای سیاست‌گذاری کمک می‌کند تا بهتر فکر کند و بهتر قدم بردارد.

برخی از تیم داوری فهم صنایع فرهنگی با رنگ و بوی بومی را نداشتند

مدیرعامل مجمع فعالان نوشت‌افزار ایرانی اسلامی ایران با اشاره به تاثیر پیوست و ادامه‌دار بودن جایزه فیروزه گفت: این روند باید جدی‌تر پیش برود و در مسیر مهارت‌یابی تیم‌های مستعد باید با نوکارها متصل شوند و به فعالیت خود ادامه بدهند.

محمد یقینی با بیان اینکه باید شاخص‌های داوری به‌روزرسانی شود، افزود: جا دارد به مسائلی مانند رتبه‌بندی بیشتر توجه شود. همچنین در دوره‌های قبل مشخص شد، برخی از داوران و تیم داوری فهم صنایع فرهنگی با رنگ و بوی بومی را نداشتند. از طرفی دریافت محصولات با مشکلاتی مواجه است.

به گفته او جایزه فیروزه می‌تواند به برخی حوزه‌ها مانند پوشاک فرهنگی هم وارد شود، همچنین کسب و کارهای خدمات محور جایش در این جایزه خالی است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.