سه‌شنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۳

معاون فرهنگی هنری شهرداری تهران:

آیین‌های عزاداری و «هنر عاشورایی» ما از تیررس ضدفرهنگ‌هایی که موسیقی ما را تهدید می‌کند مصون نمانده است

هنر عاشورایی-فرهنگی هنری شهرداری تهران

سینماپرس: معاون فرهنگی هنری شهرداری گفت: چند سالی می‌شود که هنرهای عاشورایی از تیررس ضدفرهنگ‌هایی که موسیقی را تهدید می‌کند، مصون نمانده است.

به گزارش سینماپرس، امیرحسین سمیعی، معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در مراسم رونمایی از آلبوم «نواحی اشک ۲» گفت: معضلی که چند سال است لمسش می‌کنیم، فاصله گرفتن نگاه هنرمندانه از هنر عاشورایی و آیینی ماست. باید به خاطر بیاوریم که بزرگترین نوحه‌خوان‌ها و مرثیه‌سرایان ما خوانندگان بزرگ زمان خودشان بودند.

امیرحسین سمیعی ادامه داد: با توجه به نظام یکپارچه‌ای که آیین‌های عزاداری و هنر عاشورایی ما با هنر آوازخوانی دارد، چند سالی می‌شود که این هنرها از تیررس ضدفرهنگ‌هایی که موسیقی ما را تهدید می‌کند، مصون نمانده است؛ بنابراین همان اتفاقی که در موسیقی ما می‌افتد، موسیقی آیینی ما را هم دربر گرفته است.

معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران افزود: پروژه‌هایی که در مدیریت موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران از سال ۱۳۹۹ تدوین شد، حمایت از هنر و عنصر تاثیرگذار نگاه هنرمندانه در هنر عاشورایی است؛ بنابراین سعی کردیم با یک پژوهش در حوزه قدم بگذاریم و این آلبوم‌ها به نوعی پژوهشی هستند. در واقع در «نواحی اشک ۲» بعد از گذر از سه آلبوم و چهار مجموعه به این نگاه رسیدیم که با زبان هنر و فراتر از عنصر پژوهش صحبت می‌کنیم.

وی با بیان اینکه «نواحی اشک ۲» و «کاتبان سوگ» حرف مشترکی می‌زنند، خاطرنشان کرد: آیین‌ها و مناسک عزاداری ما به شدت به هنر وابسته است و هنر ما هم به آیین‌های عاشورایی وابسته است.

معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران درباره آلبوم «نواحی اشک ۲» گفت: آلبومی که رونمایی شد بخشی از پروژه «نواحی اشک» است و امسال برای اربعین کارهای شاخصی صورت گرفت و لازم است مجموعه‌ای منسجم از «نواحی اشک ۱»، «نواحی اشک ۲» و اربعین امسال تدارک ببینیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.