سه‌شنبه ۱۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۵

تهیه‌کننده فیلم مطرح کرد؛

خودروی وارد شده از فنلاند برای فیلم «لایه‌های دروغ» شد

فیلم سینمایی لایه‌های دروغ

سینماپرس: محسن صرافی تهیه کننده فیلم سینمایی «لایه های دروغ» از توقیف خودروی این فیلم که از فنلاند به ایران آورده شده بود، خبر داد.

به گزارش سینماپرس، محسن صرافی تهیه‌کننده فیلم سینمایی «لایه‌های دروغ» ساخته رامین سهراب و محصول بنیاد سینمایی فارابی که در بخش مسابقه سودای سیمرغ چهلمین جشنواره فیلم فجر پذیرفته شده است، عنوان کرد: خودرویی که صرفاً برای استفاده در فیلم «لایه‌های دروغ» وارد ایران شده بود توسط پلیس توقیف شد و تعزیرات استان البرز رای به ضبط خودرو به‌ نفع دولت و پرداخت جریمه هنگفتی داده است.

این تهیه کننده درباره مشکلی که برای این فیلم به وجود آمده گفت: رامین سهراب کارگردان این اثر در فاز اول فیلمبرداری در نیمه فروردین ۱۳۹۷ خودرویی برای این فیلم از کشور فنلاند که سرمایه‌گذاری بخشی از کار را برعهده دارد با مدارک رسمی و بین‌المللی وارد ایران کرد. در همان زمان به طور مداوم برای طی کردن مراحل قانونی وارد کردن تجهیزات فیلم و خودرو در تلاش بودیم و سفیر سابق ایران در فنلاند نامه‌ای مستقیم به وزارت بازرگانی ایران نوشت و با شرح آغاز یک همکاری مشترک فرهنگی از وزارت بازرگانی درخواست کرد تا با این پروژه همکاری کنند اما متاسفانه نامه بی‌نتیجه بایگانی شد.

تهیه کننده فیلم سینمایی «لایه های دروغ» مطرح کرد: چندین‌بار به صورت حضوری پیگیری کردیم ولی هیچ نتیجه‌ای حاصل نشد و به ما گفتند که در حال حاضر قانونی برای این موضوع وضع نشده است.

او عنوان کرد: بعد از اینکه رامین سهراب در همان مقطع در یکی از صحنه‌های فیلمبرداری دچار آسیب جدی شد و نتوانست خودرو را از ایران خارج کند آن را در پارکینگی مستقر کرد و خودش برای ادامه درمان به فنلاند رفت.

این تهیه کننده سینما ادامه داد: شرایط به‌گونه‌ای شد که سال ۱۴۰۰ فیلمبرداری فیلم را دوباره آغاز کردیم اما درحال رفتن به یکی از لوکیشن‌ها خودرو توسط پلیس توقیف شد. رامین سهراب گمانش بر این بود که این خودرو مجوز تردد بین‌المللی دارد و چون این مجوز همچنان معتبر است، می‌تواند بعد از اتمام فیلمبرداری آن را از کشور خارج کند.

صرافی مطرح کرد: سهراب به اشتیاق ساخت فیلمی اکشن به ایران آمده است و طبیعتاً کارش وارد کردن ماشین نیست ولی از آنجا که در ایران زندگی نمی‌کند با قوانین مربوط به وارد کردن خودرو آشنا نبوده و به همین دلیل تقاضای عفو ایشان را ارایه داده‌ایم که بی‌نتیجه بوده و هم‌اکنون حکم در مرحله اجرا است و علیرغم عنوان کردن علاقه به کمک قانونی به او توسط مدیران و برخی کارکنان سازمان تعزیرات، تا به امروز حاصل کار فقط دلسردی و ناامیدی است.

صرافی گفت: با وجود مکاتبه با آقای رحیمی وزیر دادگستری و رییس سازمان تعزیرات حکومتی اجرای این حکم در بزنگاه پیش از آغاز جشنواره که مراحل فنی به صورت شبانه‌روزی توسط عوامل ایرانی و خارجی فیلم در حال انجام است بحرانی جدی برای ما ایجاد کرده زیرا روزها و ساعت‌ها وقت ما صرف رفع این معضل شده است.

او توضیح داد: بابت یک خودرو در دو محل یعنی تعزیرات البرز و ماکو پرونده تشکیل شده است. مگر می‌شود برای شخصی به دلیل یک خطا ناشی از نبود آگاهی دو پرونده تشکیل شود؟ حسابش را مسدود کنند و بگویند جریمه پرداخت کند!؟ ما با سازمان تعزیرات حکومتی مکاتبه کردیم و سفارت کشور فنلاند در تهران با وزارت امور خارجه نامه نگاری انجام داد تا شاید بتوانند کاری کنند ولی هنوز مشکل پابرجاست.

این فعال سینمایی خاطرنشان کرد: رامین سهراب بعد از سال‌ها به ایران آمده است تا با این فیلم بتواند دوباره سینمای اکشن ایران را رونق دهد اما با او به شکل یک مجرم برخورد می‌شود و وعده‌های داده شده نه تنها محقق نمی‌شود که اجرای حکم بی‌توجه به درخواست عفو به مرحله اجرا درمی‌آید و حساب بانکی وی مسدود و مبلغ جریمه درخواست می‌شود در حالی که ما حتی برای این مساله که قرار صادر شده است سند گذاشته‌ایم.

او بیان کرد: مساله مهم این است که برای کارگردانی که با عشق می‌خواست برای این کشور فیلم بسازد آنقدر سخت گرفته شده که این روزها دلسرد و مستاصل می‌گوید دیگر در ایران فیلم نخواهم ساخت.

محسن صرافی در پایان گفت: از رییس جمهور و وزیر دادگستری می‌خواهم نظر به دعوت رسمی دولت از هنرمندان برای آمدن به ایران و انجام کارهای فرهنگی که حتماً رونق‌بخش اقتصاد فرهنگی و ارزآوری خواهد بود مشکل رامین سهراب را حل کنند. ما پذیرفته‌ایم خودرو به نفع دولت ضبط شود و مبلغ فروش آن به بیت‌المال اختصاص داده شود اما روا نیست جریمه‌ای این‌چنین سنگین برای یک ایرانی که تمام فکر و ذهنش رونق سینمای ایران در عرصه بین‌المللی است در نظر گرفته شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.