شنبه ۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۸

گفتگوی سینماپرس با یک صدابردار؛

کیان ارثی: در «لایه های دروغ» به دلیل فضای اکشن و لوکیشن هایی که رئال نبودند با چالش صدابرداری مواجه بودم/ آرزویم این است ژانرهای فراموش شده در سینمای ایران احیاء شوند

علی کیان ارثی

سینماپرس: علی کیان ارثی صدابردار سینما که با فیلم سینمایی «لایه های دروغ» در چهلمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد گفت: در «لایه های دروغ» به دلیل فضای اکشن و لوکیشن هایی که رئال نبودند با چالش صدابرداری مواجه بودم اما من این چالش و سختی ها را بسیار دوست داشتم چرا که در سینمای ما خیلی کم به فیلم های اکشن پرداخته می شود و حضور در این نوع فیلم ها برای هریک از عوامل جای بروز و ظهور خلاقیت و پیشرفت بیشتری دارد.

صدابردار فیلم های سینمایی «پاسیو» و «شهربانو» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: از آنجا که بنده شخصاً علاقه زیادی به فیلم های اکشن دارم و در خلوت خودم این نوع فیلم ها را زیاد تماشا می کنم و می دانم که این فیلم ها در تمامی زمینه های شان تکنیک بسیار بالایی دارند، بسیار خوشحالم که سهمی در ساخت این فضای ویژه و خاص در سینمای ایران داشتم.

وی ادامه داد: بی شک کار صدابرداری در چنین فضاهایی بسیار دشوارتر از کار در فضای معمول شهری، آپارتمانی و... است. منهای صداگذاری که بعد از کار در مرحله پست پروداکشن انجام می شود و چالش ها و ریزه کاری های خاص خود را دارد چنین فضاهایی در مرحله صدابرداری نیز با چالش های جدی روبرو هستند چرا که فضا و لوکیشن رئال نیست. شما تصور کنید که ما در یک ساختمان نیمه کاره در طبقه منفی شش و در جایی که حداقل ۲۰ سانتیمتر خاک در کف آن بود کار می کردیم و این برای ما که میکروفون های مان ضد خاک و آنتی شوک نیست و مدام باید به این فکر کنیم که از چه ابزاری بهره ببریم تا کارمان دچار آسیب نشود بسیار سخت است.

کیان ارثی سپس در پاسخ به این سوأل که حضور در جشنواره فیلم فجر تا چه میزان برایش حائز اهمیت است اظهار داشت: از دید من جشنواره همیشه هیجان خود را دارد، مخاطب خود را دارد، البته بنا به دلایلی ممکن است زمان هایی ریزش مخاطب داشته باشد چرا که فاکتورهای مهمی برای حضور مخاطب در سینما و جشنواره تاثیر دارند اما هنردوستان همیشه می روند و فیلم خوب را پیدا می کنند و تماشا می کنند و قطعاً برای من هم به عنوان یک سینماگر حضور در این رویداد سینمایی مهم است.

این صدابردار در بخش دیگری از این گفتگو خاطرنشان کرد: متأسفانه نیروهای متخصص در حوزه هایی نظیر گریم، طراحی صحنه، صدابرداری و... اغلب در فیلم ها دیده نمی شوند چرا که به دلیل یکسان شدن کارها جایی برای بروز خلاقیت در آن ها وجود ندارد. همه سینمای ایران شده فیلم های اجتماعی، ملودرام و... و اگر در تمامی ژانرها مبادرت به ساخت اثر شود نیروهای متخصص می توانند از تمامی ظرفیت تخصصی شان استفاده کنند.

وی تأکید کرد: آرزویم این است ژانرهای فراموش شده در سینمای ایران احیاء شوند. ژانری مانند ژانر ترس جایش به شدت در سینمای ایران خالی است و من امیدوارم کارگردان ها سراغ این فضاها بروند تا سینما کمی جان بگیرد.

کیان ارثی در خاتمه این گفتگو در خصوص فیلمی که با آن در چهلمین جشنواره فجر حضور دارد گفت: من جسارت کارگردان های جوان را به شدت دوست دارم و برای این کارگردانان سرشار از خلاقیت و نوآوری تمام انرژی ام را می گذارم و امیدوارم «لایه های دروغ» در جشنواره به خوبی دیده شود و مورد ارزیابی قرار بگیرد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.