دوشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۱

هتاکی در یک نمایش؛

دبیر جشنواره دانشگاهی زیر بار نرفت

بیست و دومین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی

سینماپرس: دبیر بیست و دومین جشنواره تئاتر دانشگاهی، منکر هتاکی در یک نمایش شد و گفت: تمام تلاشمان این بوده که کارهای جشنواره از خطوط اخلاق خارج نشود، منتها اگر خلاف آن را متوجه شویم، حتما تذکر می‌دهیم.

به گزارش سینماپرس، بیست و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران از پنجم اردیبهشت ماه به دبیری امین مختاری فعالیتش را در سالن‌های تهران آغاز کرده است.

در حالی که چهار روز از اجرای آثار نمایشی دانشجویان در سالن‌های مولوی، تئاتر شهر، دانشگاه تهران، دانشگاه هنر، ‌عمارت نوفل لوشاتو و ایرانشهر می‌گذرد، ‌ مسائل مختلفی پیرامون این جشنواره مطرح می‌شود. یکی از مباحثی که درباره حواشی جشنواره مطرح می‌شود بحث ارزشیابی و نظارت بر کارها است.  

امین مختاری دبیر بیست و دومین جشنواره تئاتر دانشگاهی پیرامون این موضوع گفت: ما برای انتخاب آثار اجرایی در جشنواره دو مرحله بازبینی قرار دادیم و در این بازبینی‌ها، چارچوب‌های اخلاقی برایمان خیلی مهم بود. همانطور که امسال محور اصلی جشنواره را هم موضوع اخلاق اجتماعی قرار دادیم.

وی در ادامه افزود: بنابراین من مطمئن هستم که همه کارها بر همین اساس و چارچوب انتخاب شده است، حال ممکن است چون جشنواره و تئاتر زنده است، در یک جاهایی کارگردان تغییراتی در کار بدهد. البته این محتوا را دربر نمی‌گیرد، ممکن است تغییرات خیلی ریز باشد؛ چرا که اگر اینگونه نباشد و محتوا دستخوش تغییرات غیراخلاقی شود ما تذکر می‌دهیم و درصورت نیاز برخورد جدی می‌کنیم.

مختاری درباره ارزیاب‌های نمایش‌ها گفت: ما ۱۰ نفر ارزیاب برای کارها انتخاب کردیم که ۵ نفر آنها در هیئت انتخاب اولیه و ۵ نفر در هیئت انتخاب ارزیاب‌های ثانویه بودند، اینها همه سابقه تدریس در دانشگاه داشته و از بدنه تئاتر هستند یا برآمده از خود جشنواره بودند.

وی درباره نمایش «وحشی» که روز گذشته در جشنواره اجرا شد و الفاظ استفاده شده در آن حاشیه‌هایی را در بر داشته است، توضیح داد: این نمایش را بررسی کردیم، واقعا چنین چیزی وجود نداشت و محتوا تغییر نکرده بود. بهرحال بحث، بحث مواد مخدر بوده و آگاهی از آن نیاز جامعه هم هست و یکی از دلائلی که انتخاب شده، هم همین بود. منتها قرار بر این بود در جاهایی صدای ممتد بوق پخش شود و همین اتفاق هم افتاده بود.

مختاری در این باره افزود: ما اگر جایی متوجه شویم کارگردانی از خطوط اخلاقی خارج شده است، تذکر می‌دهیم و برخورد جدی می‌کنیم، اما درباره این کار فعلا واکنشی نداشتیم چون طبق بررسی‌ها چنین چیزی رخ نداده و ایده کار مربوط به مسائل مواد مخدر بوده است با این حال باز هم جزئی‌تر بررسی می‌کنیم اگر مغایرتی با بازبینی کار داشت، حتما تذکر خواهد گرفت.

بر پایه این خبر، «وحشی» داستان ۶ پسر است که برای بازی فوتبال خود از سر گربه استفاده می‌کنند؛ اما با از دست رفتن سر گربه به واسطه شوت محکم یکی از اعضای گروه، فضای نمایش بدل به هتاکی و فحاشی به یکدیگر می‌شود.  

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.