سه‌شنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۷

سینماگران و جشنواره جهانی فیلم فجر/۲

سیدزاده: جشنواره جهانی مکانی برای نمایش آخرین مدل های لباس و آرایش شده است/ مدیران باید تکلیف خود را با جامعه سینمایی مشخص کنند

سیدامیر سیدزاده

سینماپرس: سیدامیر سیدزاده تهیه کننده سینما همزمان با برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: جشنواره جهانی از سینماگران برای حضور در این رویداد دعوت نمی کند و کسانی در این رویداد دیده می شوند که هیچ سنخیتی با سینما ندارند، البته ما سال ها است با این مشکلات در جشنواره ملی فجر هم روبرو هستیم اما من نمی دانم در این شرایط بحرانی کشور چرا باید بودجه های هنگفتی برای این رویداد که خاصیتی ندارد صرف شود.

تهیه کننده فیلم سینمایی «شماره ۱۷ سهیلا» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: با توجه به شرایط فعلی اقتصاد کشور که با موج عظیمی از رکود و گرانی سراسری روبرو هستیم و از سوی دیگر مسأله تحریم ها باعث شده تا زندگی و تأمین معیشت روزانه برای مردم بسیار سخت باشد، در شرایطی که نسبت به ۱۳ ماه قبل دلار را با قیمت حدود ۴ برابری می خریم و این مسأله تأثیر بسیار بدی روی زندگی عموم افراد کشور دارد، من نمی دانم چرا بودجه های میلیاردی برای رویدادی صرف می شود که هیچ عایدی مثبتی ندارد.

وی با تأکید بر اینکه برگزاری جشنواره جهانی با بودجه ۱۰ میلیاردی هیچ ضرورتی ندارد اظهار داشت: با این بودجه می توان مشکلات معیشتی قشر عظیمی از سینماگران که به دلیل کهولت سن، راکد بودن بازار کار و... مدت ها است هیچ درآمدی نداشته اند را برطرف کرد. می توان این بودجه را برای تأمین مسائل رفاهی و بیمه اهالی سینما کنار گذاشت تا آن ها مجبور نباشند بخش عمده ای از هزینه های بیمه ای شان را خودشان پرداخت کنند.

سیدزاده خاطرنشان کرد: سوأل بنده این است زمانی که ما در تأمین معیشت اهالی سینما درمانده شده ایم چرا باید این همه برای حضور مهمانان خارجی هزینه کنیم؟ بنده مانند سایر اهالی سینما تأکید دارم که بخش های ملی و جهانی جشنواره باید با هم ادغام شوند. این کار هم فضای حرفه ای برای جشنواره ایجاد می کند و هم باعث می شود بودجه بسیار کمتری صرف برگزاری این رویداد گردد.

تهیه کننده فیلم سینمایی «پاسیو» تأکید کرد: متأسفانه این رویدادی که به اسم جشنواره جهانی برگزار می شود هیچ نشانی از یک جشنواره معتبر جهانی ندارد. بنده خودم که به این جشنواره نمی روم اما مرتبا از دوستانی که در این رویداد حضور دارند می شنوم که اغلب افراد از بی برنامگی و بلبشو بودن جشنواره به خصوص در مورد مسأله حضور گسترده افراد غیر سینمایی و غیر هنرمند گلایه دارند.

این سینماگر تصریح کرد: آیا بهتر نیست به جای برگزاری این جشنواره که هیچ دستاوردی ندارد ما چندین فیلم سینمایی خوب تولید کنیم تا در آن ها حرف های مهمی زده شود. چرا باید برای برگزاری این رویداد که نشانی از سینما ندارد پول صرف کنیم و ترافیک شهری ایجاد کنیم؟ چرا باید سینماگرانی را ببینیم که با گرفتاری های متعدد دست و پنجه نرم می کنند اما این همه پول در کنار گوش شان حیف و میل می شود.

سیدزاده با بیان اینکه همه صنوف سینما خواهان برچیده شدن بساط این رویداد هستند و مدیران سازمان سینمایی باید به این مسأله رسیدگی کنند ادامه داد: مدیران سینمایی باید به صورت قاطع جلوی برگزاری این رویداد را بگیرند و اگر این کار را نکنند باعث می شود تا اهالی سینما نسبت به آن ها سوءظن پیدا کنند. مدیران باید تکلیف خود را با جامعه سینمایی و عموم جامعه مشخص کنند؛ برای آنچه می تواند به نفع سینما باشد باید شجاعت داشت و نباید تحت سیطره نفوذ افراد قرار گرفت. نباید گذاشت که باری به هر جهت بودجه ای هزینه شود. این غلط است.

وی در پایان این گفتگو افزود: خواهش من از مسئولان این است که تأمل کنند و تصمیم عاقلانه ای که به نفع اهالی سینما است بگیرند و این جشنواره را یک بار برای همیشه تعطیل کنند، این حرف نهایی صنوف سینمایی است که با این جشنواره مخالفند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.