یکشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۸

سینماگران و جشنواره جهانی فیلم فجر/۱

توکلی: جریان روشنفکرمآبی که در برهه ای خود را از سیستم جدا کرد یکی از طرفداران تفکیک جشنواره فیلم فجر است

هوشنگ توکلی

سینماپرس: هوشنگ توکلی بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون همزمان با برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: بخشی از جریان روشنفکرمآب بعد از دوران اصلاحات پایگاهی در سیستم اجرایی حوزه فرهنگ تشکیل دادند و همه تلاش خود را به کار بردند تا به جهانیان بگویند ما با این سیستم نیستیم! آن ها امروزه برای خود جشنواره های مجزا راه انداخته اند!

بازیگر فیلم سینمایی «زادبوم» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: متأسفانه این اتفاق نه تنها در حوزه سینما که در ارگان های دیگر هم به شکل های گوناگون وجود دارد. داستان جداشدن بخش های ملی و جهانی فیلم فجر نشأت گرفته از این مسأله است. کسانی که اعتقاد زیادی به نظام ندرند با توجیه اینکه ناگزیر هستند کار کنند و دیده شوند و آثارشان ارزیابی شود برای خود برنامه هایی راه اندازی کرده اند و امروزه بدنه محکمی هم دارند.

وی با تأکید بر اینکه بدنه این افراد آنقدر محکم شده که رئیس سازمان سینمایی به تنهایی نمی تواند با آن ها مقابله کند اظهار داشت: اصلاح این اتفاقات ناخوشایند یک حرکت جمعی و فوری و اندیشمندانه را طلب می کند. این جمع مدت ها است که موفق شده اند خود را به استقلال نسبی برسانند و در حوزه سینما راه خود را جدا کنند.

کارگردان سریال تلویزیونی «مدرس» خاطرنشان کرد: از این رو جمع کردن بساط آن ها از عهده یک فرد خارج است و این نخبه های سینما هستند که باید گردهم آیند و تدبیری فوری برای برچیدن بساط این افراد اندیشه کنند؛ نخبه های سینما خواهان ادغام مجدد بخش ملی و جهانی جشنواره فجرند و با اینکه سینما در حال حاضر معضلات بسیاری دارد اما آن ها می خواهند در قدم اول تکلیف این افراد روشن شود.

توکلی تصریح کرد: حوادثی مانند تفکیک جشنواره های ملی و جهانی فجر یک شبه رخ نداده که بتوان یک شبه آن ها را عوض کرد. سال ها است که بر اساس چیدمان غلط در سینما، مانند ساختن یک ساختمان معیوب، آجرهای غلطی روی هم قرار گرفته و سینمای معیوبی را شکل داده که امروزه شاهد آن هستیم.

این هنرمند پیشکسوت تأکید کرد: این اتفاق نه تنها در سینما که در تئاتر، هنرهای تجسمی و به طور کل همه بخش های فرهنگی و هنری کشور رخ داده و ما شاهد حیف و میل شدن شدید بودجه های فرهنگی و جولان دادن افرادی در این هنرها هستیم که کمترین خرد و دانشی در حوزه کاری خود ندارند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.