نقد فيلم

کل اخبار:298

  •  موزه هنرهای معاصرتهران ۱۳۹۷-۰۱-۲۱ ۱۰:۳۷

    نقد و بررسی «اشباح» در سینما تک موزه هنرهای معاصر

    سینماپرس: فیلم «اشباح» به کارگردانی رضا میرلوحی همراه با جلسه نقد و بررسی روز چهارشنبه ۲۲ فروردین ماه در موزه هنرهای معاصر تهران به نمایش در می آید.

  • به وقت شام ۱۳۹۷-۰۱-۱۴ ۱۰:۴۰

    نقد شفاهی فیلم های اکران نوروزی؛

    «به وقت شام» اثری تکنیکی و درخشان/ این فیلم با هدف معرفی و شناسایی چهره، اهداف و عملکرد گروهک تروریستی داعش به توفیق رسیده است

    سینماپرس: جبار آذین منتقد و مدرس سینمای کشور همزمان با اکران جدیدترین اثر سینمایی ابراهیم حاتمی کیا با عنوان «به وقت شام» گفت: «به وقت شام» با هدف معرفی و شناسایی چهره، اهداف و عملکرد گروهک تروریستی داعش، یک اثر مقاومتی خوش منظر است و حاتمی کیا در ارائه واقعیت ها و ماهیت زشت داعش ضد بشر به توفیق نسبی رسیده است.

  • فیلم سینمایی شکل آب ۱۳۹۷-۰۱-۱۳ ۱۰:۳۲

    نگاهی به فیلم برنده شیر طلای جشنواره ونیز ۲۰۱۷ و بهترین فیلم و کارگردانی اسکار ۲۰۱۸؛

    قصه ای تکراری با شمایلی تازه/ نگاهی به فیلم سینمایی «شکل آب» ساخته گیرمو دل تورو

    سینماپرس: علی ناصری/ قصه های عاشقانه بسیاری درباره عشق بین یک انسان و موجودی غیر از انسان شنیده شده که شاید مطرح ترین آن ها «دیو و دلبر» باشد که در سینما نیز بارها این قصه جذاب به فیلم تبدیل شده، پس از «دیو و دلبر» می توان به عاشقانه های دیگری مثل «کینگ کونگ» نیز اشاره کرد.

  • مصادره ۱۳۹۷-۰۱-۱۰ ۱۱:۰۱

    نقد شفاهی فیلم های اکران نوروزی؛

    «مصادره» سرشار از سطحی نگری و استفاده از شوخی های کلامی و جنسی مشابه سایر فیلم های بازاری است

    سینماپرس: جبار آذین منتقد و مدرس سینمای کشور همزمان با اکران فیلم سینمایی «مصادره» نخستین ساخته سینمایی مهران احمدی گفت: «مصادره» سرشار از سطحی نگری و استفاده از شوخی های کلامی و جنسی مشابه سایر فیلم های بازاری است که به سرعت راهی گیشه می شوند و هدف شان تنها پول درآوردن است و بس!

  • فیلم سینمایی لاتاری ۱۳۹۷-۰۱-۰۸ ۰۹:۳۰

    نقد شفاهی فیلم های اکران نوروزی؛

    در «لاتاری» از ساختار منسجم فیلم های قبلی مهدویان خبری نیست!/ ارایه چهره ای مخدوش از ایرانیان آب به آسیاب دشمن و آمریکا می ریزد

    سینماپرس: جبار آذین منتقد و مدرس سینمای کشور همزمان با اکران فیلم سینمایی «لاتاری» جدیدترین ساخته سینمایی محمدحسین مهدویان گفت: در «لاتاری» از ساختار منسجم، فکرشده و ترکیبی فیلم های قبلی این فیلمساز خبری نیست و آنچه تحت عنوان قالب و ساختار، داستان دوپاره فیلم را در خود جای داده به جای نوآور بودن یادآور تکرار و نگاه به فیلم های قدیمی پیش از انقلاب است.

  • فراری ۱۳۹۷-۰۱-۰۵ ۲۱:۰۱

    «فِراری» داودنژاد روانی‌تر و ارتجاعی‌تر از فیلم دختر میرکریمی‌ است؛

    گول «نقی معمولی» در فیلم «فِراری» را نخورید!

    سینماپرس: مخاطب با دیدن صورت محسن تنابنده با پیش فرض طنازی‌های او در سریال پایتخت به دیدن فیلم خواهد رفت اما در پایان درخواهد یافت، فریب خورده است.

  • فراری ۱۳۹۷-۰۱-۰۴ ۰۶:۴۸

    نقد شفاهی فیلم های اکران نوروزی؛

    «فراری» فاقد شخصیت پردازی مناسب است/ نگاه داوودنژاد کمتر تحلیلی و عمیق بوده و بیشتر سطحی و شعاری است

    سینماپرس: جبار آذین منتقد و مدرس سینمای کشور همزمان با اکران فیلم سینمایی «فراری» ساخته علیرضا داوودنژاد گفت: «فراری» فاقد شخصیت پردازی درست و مناسب و باورپذیر است و نادر و گلنار به عنوان شخصیت های اصلی این اثر سینمایی آدم هایی تخت و بدون تغییر درونی و تحول شخصیتی اند.

  • انیمیشن فیلشاه ۱۳۹۷-۰۱-۰۱ ۱۰:۰۲

    نقد شفاهی فیلم های اکران نوروزی؛

    «فیلشاه» در نوع خود اثری کم نظیر و تماشایی است/ این انیمیشن می تواند مخاطبانی از همه طیف های سنی داشته باشد

    سینماپرس: جبار آذین منتقد و مدرس سینمای کشور همزمان با اکران انیمیشن سینمایی «فیلشاه» گفت: در ادامه تولید چندین انیمیشن قابل توجه در سینمای کشور و ساخت انیمیشن تاریخی-مذهبی خوب هادی محمدیان به نام «شاهزاده روم» از این فیلمساز در ایام نوروز ۹۷ فیلمی به روی پرده سینماها رفته که در نوع خود کم نظیر و تماشایی است.

  • فیلم سینمای «مربع» ۱۳۹۶-۱۲-۲۹ ۱۰:۱۶

    نگاهی به فیلم برنده نخل طلای کن و نامزد بهترین فیلم زبان خارجی آکادمی اسکار؛

    مربعی برای صلح!/ نگاهی به فیلم سینمای «مربع» ساخته روبن اوستلوند

    سینماپرس: سیدرضا منتظری/ سینما می تواند رسانه ای تأثیرگذار در برقراری ارتباط بین فرهنگ های مختلف باشد و برای شناخت فرهنگ جوامع مختلف می توان به سینمای هر کشور رجوع کرد و با فرهنگ و سبک زندگی مردم آنجا آشنا شد.

  • بدون تاریخ، بدون امضا-اسرافیل-من یک ایرانی ام-شاخ کرگدن-هاری-ما خیلی باحالیم-افسانه گل آباد ۱۳۹۶-۱۲-۲۲ ۱۰:۱۱

    نگاهی به ۷ فیلم سینمایی در حال اکران؛

    اغلب آثار اکران شده در سینماها نمایشگر انواع بیماری های سینمای مریض کشورند

    سینماپرس: جبار آذین منتقد و مدرس سینمای کشور همزمان با اکران ۷ فیلم سینمایی، «بدون تاریخ، بدون امضا» به کارگردانی وحید جلیلوند، «اسرافیل» به کارگردانی آیدا پناهنده، «من یک ایرانی ام» به کارگردانی محمدرضا آهنج، «شاخ کرگدن» به کارگردانی محسن محسنی نسب، «هاری» به کارگردانی امیراحمد انصاری، «ما خیلی باحالیم» به کارگردانی بهمن گودرزی و «افسانه گل آباد» به کارگردانی محمدرضا عباس نژاد به بررسی این آثار پرداخت.

  • فیلم سینمایی «دوزخ» ۱۳۹۶-۱۱-۲۳ ۱۲:۳۶

    نقد و بررسی فیلم «دوزخ» در فرهنگسرای اندیشه

    سینماپرس: فیلم سینمایی «دوزخ» به کارگردانی ران هاوارد فردا ۲۴ بهمن ماه در فرهنگسرای اندیشه پس از نمایش، نقد و بررسی می‌شود.

  • مصادره ۱۳۹۶-۱۱-۲۲ ۰۹:۲۵

    «مصادره» انقلاب اسلامی را کاریکاتوریزه می‌کند

    سینماپرس: به راستی فیلم کمدی ست؟ در چند لحظه بله و در بسیاری از صحنه‌ها خیر. لحظاتی که قبل از انقلاب در اداره ساواک در میزانسنی پارادوکسیکال قرار می‌گیرد، از مخاطب خنده می‌گیرد.

  • فیلم سینمایی «ماهورا» ۱۳۹۶-۱۱-۲۲ ۰۹:۲۴

    «ماهورا»؛ ساختار مناسب با فیلمنامه ای ناقص

    سینماپرس: ماهورای حمید زرگر نژاد فیلمی معلق میان جنگ و زندگی است. معلق از این نظر که مخاطب نمی داند تکلیفش با فیلم چیست؟

  •  فیلم سینمایی تنگه ابوقریب ۱۳۹۶-۱۱-۲۲ ۰۹:۲۲

    سوژه گمشده فیلم بهرام توکلی، "مقاومت" است

    سینماپرس: تنگه ابوقریب برای مخاطبین دهه هفتادی و هشتادی اش پیامی متناسب با سلیقه و باور آن ها دارد. حال اگر این پیام بیشتر شبیه جبهه نورماندی است و حال و هوای کانال های “راه های افتخار” کوبریک را تداعی می کند، مقصر کارگردان نیست.

  •  فیلم سینمایی سوء تفاهم ۱۳۹۶-۱۱-۲۲ ۰۹:۱۹

    نگاهی به فیلم «سوء تفاهم»

    فکر می‌کنید که فکر می‌کنید!

    سینماپرس: «احمدرضا معتمدی» طرفدار نظریه فیلم است که در ایران، چندان بدان توجه نشده است و این هم به دلیل تک‌بعدی نگاه کردن در حیطه نظریه است. نظریه فلسفی فیلم، امری نامعلوم است، به دلیل اینکه گرایش نظریه‌پردازان ساختارگرا معلوم نیست که رویکرد آن‌ها علم است یا فلسفه؟

  • مصادره ۱۳۹۶-۱۱-۲۲ ۰۹:۱۶

    «خاوریِ» اختلاس‌گر روی پرده سینما

    سینماپرس: برای اولین تجربه احمدی می شود از برخی ایرادهای روایی و فنی او گذشت و به این نکته توجه داشت که کمترین مزیت اینگونه فیلم ها، خوشحال شدن کارگران و کارمندان سینماها در زمان اکران از میزان فروش آن ها است.

  • فیلم سینمایی دارکوب ۱۳۹۶-۱۱-۲۲ ۰۹:۱۲

    «دارکوب»، فیلم بدی است!

    سینماپرس: فیلم، فضای شهری و ذات انسان و… را نه «تعریف» می‌تواند بکند و نه «توصیف»؛ درواقع لاشه خواری کردن از معضلات است توسط سبک رئالیسمِ اجتماعی که اساساً این سینما، برای سوزاندن ایده و معرفت است!

  • فیلم سینمایی «سوء تفاهم» ۱۳۹۶-۱۱-۲۱ ۱۶:۳۹

    نگاهی به آخرین ساخته احمدرضا معتمدی؛

    سو تفاهم حرفی بزرگ اما اثری بی مایه

    سینماپرس: مهدی خرامان/ شطرنج، بازی دروغ وحقیقت است، طرحی برای فریب، اماحقیقتی در ذهنِ شطرنج بازِ قهار،کدام حرکت، نقشه کدام شطرنج باز را زود تر تکمیل می کند، وچه کسی می داند مهره کدام طرح است؟

  • سارا بهرامی در فیلم دارکوب ۱۳۹۶-۱۱-۲۱ ۱۶:۳۳

    دارکوب تکراری و کلیشه ای/ تنها دغدغه داشتن کافی نیست

    سینماپرس: مهدی خرامان/در فیلم های اجتماعی، فرمِ بیان قصه، تنها دلیلِ آمدن مخاطب در سینما است، زیرا محتوای آثار را مخاطب از بَر است!

  • بمب،یک عاشقانه ۱۳۹۶-۱۱-۲۱ ۰۸:۵۹

    خانه بمب کجاست؟!

    سینماپرس: او در فیلم، درصدد القاء این مفهوم است که ما دشمن بیرونی نداریم، خود ما دشمن خودمان هستیم، باید دوستان خودمان را پیدا کنیم اما آن‌ها را نمی‌شناسیم. و این پیام، پیام فیلمِ خانه دوست کجاست «عباس کیارستمی» است که در فیلم جدید پیمان معادی، در سکانسی پوستر آن فیلم را شاهد بودیم.

  • پوستر فیلم سینمایی «خجالت نکش» ۱۳۹۶-۱۱-۲۱ ۰۸:۵۷

    گاهی باید خجالت کشید!

    سینماپرس: گرچه فیلمساز سعی بر خلق کمدی موقعیت داشته و برای این مقصود از سینمای مبتذل پیش از انقلاب نیز وام گرفته است، اما عمده‌ی بار طنز فیلم را دیالوگ‌های آب‌نکشیده و و اداهای بلاوجه کاراکترهای آن به دوش می‌کشند.

  • پوستر فیلم سینمایی عرق سرد ۱۳۹۶-۱۱-۲۱ ۰۸:۵۴

    «عرق سرد» بر پیشانی نقد فیلم

    سینماپرس: کلکسیونی از شبهه همجنس گرایی، شی هایی که نماد نرینگی ( Masculinist) می شوند، عقب ماندگی قوانین، مردهایی خروس صفت، زنانی خروس نشان، کشوری خروس فهم و خروس دوست، خلاصه جمع تمام بی عدالتی ها و بی قانونی ها در کشورهای جهان سوم. نشان دادن این موضوعات اصل این فیلم ها را می سازد

  • فیلم سینمایی ماهورا ۱۳۹۶-۱۱-۲۱ ۰۸:۵۲

    «ماهورا»؛ بد تعریف کردن قصه خوب

    سینماپرس: فیلمساز در ارائه اطلاعات کافی بخیل است و همه را تا یک سوم پایانی پیش خودش نگه می‌دارد. برای همین مخاطب تا بخش زیادی از فیلم دلیل برخی رفتارها و رخدادها را متوجه نمی‌شود و برایش مبهم باقی می‌ماند.

  • پوستر فیلم سینمایی مصادره ۱۳۹۶-۱۱-۲۱ ۰۸:۵۱

    نگاهی به فیلم «مصادره»؛

    وقتی شکنجه ساواک جای خود را به دعوا می دهد

    سینماپرس: آقای قاسمی! شما اگر ذره‌ای برای انقلاب ارزش و حرمت قائل بودید، به این سادگی به خود اجازه و جرات نمی‌دادید که سخنرانی حضرت روح الله را در فیلم وقیحانه و پرده درانه خود استفاده کنید.

  • سارا بهرامی در فیلم دارکوب ۱۳۹۶-۱۱-۲۱ ۰۸:۴۹

    یک اجتماعی دیگر در دوران افول اجتماعی ها

    سینماپرس: سینمای ایران سالهاست با مدیریت جریانی، تبدیل به سینمایی ابزورد، سیاه و تلخ شده و با گداگرافی و فلاکت نمایی روان مخاطب خود را آزار می دهد، تا جایی که کمدی های سخیف موجود تنها پناه و ملجا مردم شده است.

  • فیلم سینمایی دارکوب ۱۳۹۶-۱۱-۲۱ ۰۸:۴۶

    دارکوبی که بالغ شد ‌

    سینماپرس: دارکوب «بهروز شعیبی» همچون بسیاری از فیلم های این ایام سینمای ایران نوک خود را بر روی روح و روان مخاطب می کوبد و همچون دارکوب های جنگلی ضربه زدن خود را بی وقفه ادامه می دهد.

  • فیلم سینمایی «سوء تفاهم» ۱۳۹۶-۱۱-۲۱ ۰۸:۴۵

    "سوءتفاهم"، فیلمی با طعم فلسفه

    سینماپرس: «سوء تفاهم» جدیدترین اثر احمدرضا معتمدی با ژانر تریلر فلسفی، روانشناختی و کمدی است که به مسئله‌ی «واقعیت و بازنمایی» با الهام از فلسفه بودریار، فیلسوف پساساختارگرای فرانسوی می‌پردازد.

  • فیلم سینمایی «سرو زیر آب» ۱۳۹۶-۱۱-۲۰ ۱۲:۱۳

    یادداشتی بر فیلم «سرو زیرآب»

    فیلم‌سازی بی‌مساله

    سینماپرس: فیلمسازِ تمام شده، فیلمسازی‌ست که مساله‌هایش تمام شده و نمی‌داند اساسا چه چیزی، مساله‌ای اساسی است. آنهایی که اساسا سینما را جای مساله و حرف نمی‌دانند که هیچ، ولی آن کسی که یک دغدغه اشتباهی برایش مساله می‌شود هم تمام شده است و هم بودجه را هدر خواهد داد. «باشه آهنگر» در «سرو زیر آب» اینچنین است و حتی در ایجاد حس و حال هم ناتوان است.

  •  پوستر فیلم سینمایی «چهارراه استانبول» ۱۳۹۶-۱۱-۲۰ ۱۲:۱۱

    فیلمفارسی با لباسی نو

    سینماپرس: چهارراه استانبول نه مثل بارکد بر قواعد طنز باقی می‌ماند و نه فیلمی جدی است. نه با دزدی مخالف است و نه آن را تقبیح می‌کند. نه پست‌مدرن است، نه رئال است و نه هیچ چیز دیگر...

  • جشن دلتنگی ۱۳۹۶-۱۱-۲۰ ۱۲:۰۹

    فشار سخن در بیان آسیب های اجتماعی

    سینماپرس: جشن دلتنگی اگرچه سوژه ای متفاوت و جدید را در بستر اجتماع روایت می کند، اما در سطح آسیب شناسی باقی می ماند و در بازنمایی راه حل ها و درمان های این فضای اعتیاد مجازی ابتر و ناقص است.