یکشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۴

«ماهورا»؛ ساختار مناسب با فیلمنامه ای ناقص

فیلم سینمایی «ماهورا»

سینماپرس: ماهورای حمید زرگر نژاد فیلمی معلق میان جنگ و زندگی است. معلق از این نظر که مخاطب نمی داند تکلیفش با فیلم چیست؟

به گزارش سینماپرس، ماهورای حمید زرگر نژاد فیلمی معلق میان جنگ و زندگی است. معلق از این نظر که مخاطب نمی داند تکلیفش با فیلم چیست؟ آیا باید به قصه قبیله وعشیره ای که در مناطق مرزی زندگی می کنند و آداب و رسوم خاص خود را دارند و نیمی به زبان فارسی و نیم دیگر به زبان عربی سخن می گویند و مشترکات بسیار زیادی از جمله علقه ها و ارتباطات فامیلی و خونی میان ایشان و اعراب عراقی ان سوی مرز وجود دارد دل ببندد؟ یا اینکه پیگیر ماجرای نجات خلبان ایرانی که هواپیمایش سقوط کرده و عکسهای زیاد و مهمی از تاسیسات دشمن ثبت و در صندلی اش جاسازی کرده باشد؟

در واقع مشکل اینجاست که زرگر نژاد به عنوان نویسنده فیلمنامه در پرداخت بیشتر و افزونتر به نقطه مرکزی درام توجه و دقت لازم را به خرج نداده و احتمالا چون هر دو موضوع برایش دارای اهمیت بوده تصمیم گرفته تا دو هسته موازی برای مرکزیت درامش در نظر بگیرد که این مساله به کلیت فیلمنامه آسیب وارد ساخته و از همین رو مخاطب تا انتها تکلیفش روشن نیست که می بایست تمرکز ش را بر موضوع اول استوار کند یا دومی؟

ضمن اینکه در پرداخت هر دو موضوع هم ابهامات، اشکالات و حفره هایی در فیلمنامه دیده می شود که از ارزشهای آن می کاهد و سئوالات بی پاسخ فراوانی را در ذهن مخاطب پدید می آورد که اکثر قریب به اتفاق آنها حتی اسم فیلم هم نامفهوم و بی پاسخ می ماند که یکی از دلایل آن تعدد شخصیت های داستان داستان باشد که هر کدام برایشان شناسنامه ای در نظر گرفته شده و هر کدام سهمی در پیشبرد داستان دارند و همین مساله جمع کردن و به پایان رساندن قصه و فیلم را سخت و سخت تر می کند.

ساختار اما از فیلمنامه مطلوبتر است و بیننده با فیلمی مواجه است که به لحاظ اجزای بصری و ساختاری هماهنگی بیشتری دارند که از این میان میتوان به لوکیشن های زیبای فیلم، طراحی صحنه، موسیقی متن و برخی جلوه های ویژه بصری اشاره کرد و چنانچه کارگردان در انتخاب بازیگر و هدایت همه ایشان در یک جهت اندکی موفق تر عمل می کرد و همچنین لهجه بازیگران اصلی فیلم مورد بازنگری بهتر و بیشتری قرار می گرفت می توانستیم از بازی خوب بازیگران نیز یاد کنیم که متاسفانه در فیلمی که روی پرده دیدیم این مهم وجود نداشت و بازی هیچیک از بازیگران راضی کننده به نظر نمی رسد.

همچنین به نظر می رسد که فیلم برای چابک تر شدن و ایجاد ارتباط بهتر با مخاطب، برای اکران عمومی نیاز به تدوین مجددی دارد تا بتواند حضور موفق تری را تجربه کند. اما در همین وضعیت موجود نیز ماهورا فیلمی قابل احترام با داستان و ساختاری احترام است که می بایست سازندگانش را برای توجه به چنین موضوع و مضمونی مورد ستایش قرار داد.

*نساء نیکو

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.