دوشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۶

بررسی عملکرد رسانه های سینمایی و روابط عمومی ها از منظر اهل قلم/۱۱

الوند: حواشی، باندبازی و دروغ پردازی در رسانه های تخصصی سینمایی به چشم می خورد/ قلم فروشی و حمایت از فیلم های سطحی و نازل و رانت خواران بسیار زننده است

سیروس الوند

سینماپرس: سیروس الوند کارگردان و منتقد سینما در رابطه با عملکرد غلط برخی رسانه های تخصصی سینمایی و روابط عمومی های نهادهای گوناگون مرتبط با سینما گفت: حواشی، باندبازی و دروغ پردازی در رسانه های تخصصی سینمایی به شدت به چشم می خورد و این اتفاقات بسیار تلخ و ناراحت کننده است و باعث می شود تا اعتماد از کسانی که اهل فرهنگ و هنر هستند نیز سلب شود.

منتقد قدیمی سینما در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: نه تنها در حوزه رسانه های تخصصی سینمایی و فرهنگی که متأسفانه در کلیت سینمای ایران نیز این روزها ما شاهد باندبازی ها، رانت خواری ها، دروغ گویی ها و حاشیه سازی ها و نفرت پراکنی های متعدد هستیم. این اتفاقات به هیچ عنوان شایسته حوزه فرهنگی و هنری نیست و عقلا باید تدبیری کنند تا این رویه غلط به سرعت ریشه کن شود.

این سینماگر خاطرنشان کرد: این بسیار بد است که بسیاری از رسانه ها مرتباً سعی در بازی های ژورنالیستی زشت، مستعمل و مشمئزکننده دارند و دست از این کارهایشان برنمی دارند؛ امروز مردم می دانند که اگر فلان رسانه خبر درگذشت شخصی مانند آقای کشاورز را منتشر می کند تنها به واسطه آن است که می خواهد در این وانسفا خودش را مهم جلوه دهد و دیده شود و هیچ کدام از کارهایش به نفع حوزه فرهنگ، هنر و رسانه نیست.

کارگردان فیلم سینمایی «دست های آلوده» سپس با بیان اینکه همین اواخر یکی از رسانه های مطرح کشور در یک بازی زشت به جای درج خبر درگذشت زنده یاد «صدرالدین شجره» خبر درگذشت  شجریان را منتشر کرد یادآور شد: این اتفاقات بسیار ناراحت کننده است؛ متأسفانه شأن و شخصیت رسانه ها از بین رفته و همانند سال های گذشته که ما در مطبوعات فعالیت می کردیم دیگر چندان خبری از صداقت در رسانه ها به چشم نمی خورد.

وی تصریح کرد: آداب اطلاع رسانی به طورکلی از بین رفته است؛ این در حالی است که رسانه ها نباید باعث سلب اعتماد مردم شوند و باید تدبیری کنند تا مردم با رسانه ها در ارتباط و تعامل باشند و بتوانند به آن ها اطمینان کنند. این بسیار بد است که برخی رسانه های ما قلم خود را می فروشند و مثلاً از خیل عظیم فیلم های کمدی سطحی که با رانت های کلان دولتی ساخته شده و یا دست اندرکاران آن افرادی پاچه خوار! بوده اند حمایت می کنند!

الوند تأکید کرد: در هر صورت من امیدوارم در زمانه ای که افزایش گسترده رسانه ها اعم از ماهواره ها، شبکه های تلویزیونی و فضای مجازی باعث شده تا مردم رغبت کمتری برای رفتن به سینماها داشته باشند و کمتر دنبال اخبار و اتفاقات سینما باشند، رسانه ها با انتشار اخبار واقعی، تحلیل های درست و به جا، حمایت از فیلم های ارزشمند و فرهنگی و این قبیل کارها بتوانند مردم را مجدداً با سینما آشتی داده و آداب سینما رفتن و آداب اطلاع رسانی صحیح را دوباره زنده کنند. رسانه های تخصصی سینمایی همانطور که از عنوان شان برمی آید بایستی با به کارگیری نیروهای متخصص، تحصیل کرده و باتجربه تحلیل های درستی از اوضاع سینمای ایران و جهان ارائه دهند و با انجام این کارهای نیک باعث شوند تا سینما نیز رونق بگیرد.

کارگردان فیلم سینمایی «زن دوم» در پایان این گفتگو افزود: ما اگر همچنان در رسانه های تخصصی سینمایی شاهد دادن اطلاعات غلط به مردم باشیم، از فیلم های ضعیف دفاع کنیم و عملکردهای جناحی و سیاسی و زد و بند و باندبازی داشته باشیم در درازمدت شاهد آن خواهیم بود که آمار افرادی که به سینما می روند رو به کاهش خواهد گذاشت و مردم سینما را فراموش خواهند کرد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.