شنبه ۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۱

خانه سینما؛ نهاد صنفی یا سیاسی؟!/۴

محسنی نسب: خانه سینما از مسیر خود منحرف شده است/ مسئولانِ این نهاد کار صنفی و تأمین معیشت سینماگران را با پز روشنفکری و فعالیت های سیاسی اشتباه گرفته اند!

محسن محسنی نسب

سینماپرس: محسن محسنی نسب عضو کانون کارگردانان در رابطه با عملکرد غیرصنفی خانه سینما و نقش منفعل هیأت مدیره این نهاد در راستای احقاق حقوق سینماگران گفت: بنده به عنوان یکی از اعضای قدیمی کانون کارگردانان سینما همه تلاش خود را به کار بستم تا این نهاد صنفی به درد یکایک اهالی سینما بخورد اما متأسفانه هرچه ما تلاش کردیم به دلایل متعدد نتیجه معکوس دیدیم!

کارگردان فیلم سینمایی «شاخ کرگدن» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: هر نهاد صنفی وظیفه دارد از اعضای زیرمجموعه خود حمایت های مادی و معنوی داشته باشد. همه دغدغه های ما این بود که خانه سینما هم مانند سایر صنوف دیگر مثلا مثل صنوف «کله پزان» بتواند منافع اعضای خود را حفظ کند و برای آن ها تسهیلات مادی و معنوی در نظر بگیرد اما متأسفانه چنین اتفاقی هیچ گاه نیفتاد به نحوی که امروزه اگر مثلا اعضای این نهاد بیمه پایه یا تکمیلی شده اند نیز بخش اعظمی از پول آن را خودشان از جیب خودشان می دهند در صورتی که این نهاد باید همه آن را تقبل کند.

وی ادامه داد: دغدغه هیأت مدیره و مسئولان خانه سینما تنها استفاده از عنوان و جایگاه برای منافع شخصی شان است و بس!؛ سنگ بنای این صنف از ابتدا کج بنا شده و قطعا تا ثریا هم کج خواهد رفت و تنها راه چاره این است که اگر ما می خواهیم نهادی به اسم خانه سینما همچنان وجود داشته باشد بایستی با اساسنامه ای جدید آن را از نو بنا کنیم.

محسنی نسب خاطرنشان کرد: خانه سینما امروزه به زنده ها کاری ندارد و تنها محلی برای مراسم سوگواری و تشییع هنرمندان شده و آن هم به آن دلیل است که مسئولان این نهاد از فضای تبلیغاتی چنین مراسم هایی به نفع خودشان استفاده می کنند و باز هم باید خدا را شاکر باشیم که چون منافع تبلیغاتی دارند این کار کوچک را برای درگذشتگان انجام می دهند! اما حضرات گویا فراموش کرده اند که اصل فعالیت صنفی تلاش برای تأمین معیشت و زندگی هنرمندان در حیات آن ها است اما اسفا که هیچ اقدامی در این راستا صورت نمی گیرد و ما شاهد بیکاری گسترده اعضای خانه سینما، بی پولی و فقر آن ها هستیم.

این سینماگر تصریح کرد: بنده با قاطعیت عرض می کنم خانه سینما امروزه بودن یا نبودنش برای هیچ یک از اهالی سینمای کشور به جز آن هایی که به اعضای هیأت مدیره وابسته هستند از رانت های متعدد بهره مند می شوند ارزشی ندارد. خانه سینما امروزه پاتوقی برای افراد وابسته به هیأت مدیره شده که منافع کلانی از کنار آن ها بودن نصیب شان می شود و همان ها هستند که از حیات این نهاد غیر صنفی خرسند هستند!

کارگردان فیلم سینمایی «کریستال» سپس با بیان اینکه اعضای هیأت مدیره خانه سینما کار صنفی و تأمین معیشت سینماگران را با پز روشنفکری و فعالیت های سیاسی اشتباه گرفته اند اظهار داشت: اعضای هیأت مدیره خانه سینما و وابستگان آن ها برای اینکه خودشان را مهم جلوه دهند و بتوانند به عنوان مخالف و روشنفکر در جشنواره های خارجی حضور پیدا کنند و دیده شوند پز روشنفکری می گیرند و اظهارنظرهای سیاسی می کنند که اصلا نه در آن زمینه تخصصی دارند و اینکه حتی اعتقادی به آن پز روشنفکری شان دارند!

محسنی نسب در پایان این گفتگو تأکید کرد: بنده در یک جمله عرض می کنم بودن خانه سینما امروزه به نفع هیچ یک از صنوف زیرمجموعه خانه سینما و دست اندرکاران سینمای ایران نیست. اعضای هیأت مدیره این نهاد در حالی عنوان یک نهاد صنفی را به یدک می کشند که هیچ گونه فعالیت جدی صنفی نداشته و ندارند و اصولا برایشان اهالی سینما و مشکلات و بیکاری شان دارای اهمیت نیست. از این رو این اهالی سینمای کشور هستند که دیگر نباید اجازه فعالیت به این گونه افراد بدهند تا با اسم و نام آن ها رانت بگیرند و به خارج سفر کنند و خودشان را مطرح کنند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.