چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۹

انتقادات اهالی سینما به مافیای اکران/۵

وحیدزاده: اجرای عدالت در سینمای ایران سخت شده است!/ نیاز به درجه بندی کیفی فیلم ها داریم تا عدالت در اکران محقق شود

ابراهیم وحیدزاده

سینماپرس: ابراهیم وحیدزاده تهیه کننده و کارگردان سینما در رابطه با مافیای اکران در سینمای کشور گفت: متأسفانه اجرای عدالت در سینمای ایران سخت شده است چرا که سینمای ما وضعیت مشخصی ندارد و هنوز بعد از سال ها ما حتی این را نفهمیده ایم که سینمای مان دولتی است یا خصوصی؟! و به دلیل آنکه وظایف و امکانات سینمای دولتی و خصوصی با یکدیگر ادغام شده است ما شاهد آشفته بازار و بحران جدی در سینمای کشور شده ایم که سال به سال هم دامنه و ابعاد آن گسترده تر می شود.

کارگردان فیلم سینمایی «شام عروسی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: یکی از مهمترین مسائل امروز در سینمای ما این است که در ابتدا متولیان امر تکلیف سینما را روشن کنند؛ ما باید بدانیم با دولت طرف هستیم یا بخش خصوصی؟ این بلاتکلیفی در سینمای ما باید از بین برود تا بتوانیم با یک جمع و یک گروه طرف حساب شویم و خواسته های مان را از آن ها مطالبه کنیم.

وی خاطرنشان کرد: ما امروزه نیازمند تدوین قوانینی جامع در رابطه با روند تولیدات، در اختیار گذاشتن امکانات و بودجه برای تولیدات، روند پخش و اکران آثار سینمایی و... هستیم؛ مسئولان باید جلوی اجحاف در سینمای کشور را بگیرند. ما نیازمند آن هستیم که اگر قانونی هم در شورا، نهاد و یا دستگاهی در خصوص اکران آثار تدوین شده است همه به آن پایبند باشند و اگر پایبندی وجود نداشته باشد افراد خاطی از یک سری امکانات محروم شوند.

وحیدزاده تأکید کرد: مدیران سینمایی باید وارد میدان شوند وهرچه زودتر تکلیف بسیاری از تهیه کنندگان و سرمایه های سرگردان آن ها که به دلیل فیلمسوزی هدر می شود را بگیرند تا اوضاع سینمای کشور بیش از این آشفته نشود.

این سینماگر پیشکسوت در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه ما همانند سال های ابتدایی پیروزی انقلاب نیاز به درجه بندی کیفی فیلم ها داریم تا عدالت در اکران محقق شود یادآور شد: در آن سال ها فیلم های سینمایی توسط تعدادی از کارشناسان مجرب و حاذق سینمای کشور که مورد وثوق یکایک اهالی سینما بودند از منظر ارزش فرهنگی درجه بندی می شدند. آنچه در آن زمان حائز اهمیت بود این بود که آثاری باید درجه برتر یعنی «الف» را از آن خود کنند که ارزش های فرهنگی بالاتری داشته باشند و جالب آنجا بود که قیمت بلیت فیلم ها نیز بر اساس همین درجه بندی ها تعیین می شود.

کارگردان فیلم سینمایی «عشق فیلم» ادامه داد: به نحوی که فیلم های با درجه کیفی «الف» از قیمت بالا، فیلم های با درجه کیفی «ب» با قیمت متوسط و فیلم های با درجه کیفی «ج» با قیمت پایین تعیین می شدند و همین اتفاق باعث شده بود تا بسیاری از فیلم های کمدی نازل و سخیف درجه «ج» را بگیرند که قیمت بلیت بسیار پایین تری از فیلم های فرهنگی و ارزشمند با درجه کیفی «الف» داشت و از این رو سینماداران به جای اینکه در پی آن باشند تا فیلم های با درجه کیفی «ج» که بفروش بودند را اکران کنند بیشتر در پی آن بودند تا فیلم هایی با درجه کیفی «الف» را اکران کنند تا بهای بالاتر بلیت آن آثار بتواند سود نصیب شان کند.

وحیدزاده افزود: در واقع در آن دوران شرایط به گونه ای بود که سینمادار خود را مقید نمی کرد تا فیلم ها را تنها بر اساس بفروش بودن شان انتخاب کند و دست به هر کاری بزند تا تنها فیلم های بفروش در سینمایش اکران شوند و این اتفاق باعث شده بود تا عدالت در سینمای کشور رواج پیدا کند و تقریباً همه اهالی سینما از وضعیت اکران فیلم های شان راضی باشند چرا که هم فیلم های فرهنگی و ارزشمند به خوبی دیده می شدند و در بهترین سالن ها روی پرده می رفتند و هم فیلم های نازل و سخیف بفروش و عامه پسند می توانستند فروش خود را داشته باشند.

وی در خاتمه این گفتگو تصریح کرد: اگر امروزه با درایت، تفکر و تدبیر مسئولان سازمان سینمایی و با استفاده از نظرات یکایک اهالی سینما و کارشناسان زبده و پیشکسوت سینما مجدداً این رویه در سینمای ما احیاء شود قطعاً دست باندهای مافیایی برای در اختیار گرفتن کلیت سینمای کشور کوتاه خواهد شد و حق به حق دار خواهد رسید.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.