سه‌شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۰

بی توجهی جشنواره فجر به فیلم اولی ها/۱۰

سلطانی: در جشنواره ۳۶ ام هیچ چیز درست سرجای خودش قرار نگرفته است/ شعار «جوانگرایی» در سینمای ایران هیچ نمود عینی و حقیقی ندارد

مصطفی سلطانی

سینماپرس: مصطفی سلطانی کارگردان سینما در پی حذف بخش «نگاه نو» در جشنواره فیلم فجر و بی توجهی به فیلم اولی ها در این رویداد سینمایی گفت: در جشنواره ۳۶ ام هیچ چیز درست سرجای خودش قرار نگرفته است و سیاست گذاری های دست اندرکاران این رویداد سراسر اشکال و ابهام است!

کارگردان فیلم سینمایی «چراغ های ناتمام» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: یکی از مهمترین سوألاتی که مدت ها ذهن بنده را درگیر کرده این است که چطور دبیر جشنواره تأکید دارند که همه فیلم های حاضر در این رویداد اعم از آثار مستند، داستانی و انیمیشن به یک صورت مورد ارزیابی و داوری قرار می گیرند؛ اصلا مگر چنین چیزی ممکن است؟ همین که فیلم های اول و فیلم های کارگردانان کهنه کار در کنار یکدیگر قرار است مورد داوری قرار بگیرند خود به خود کاری از بنیان غلط و نادرست است چه برسد به آنکه قرار باشد در کنار این آثار مستندها و انیمیشن ها هم داوری شوند!

وی ادامه داد: من نمی دانم چرا جشنواره فیلم فجر پس از این همه سال برگزاری هنوز این چنین دچار مشکل است و همه ساله دبیران بر اساس سلایق شخصی شان و فارغ از هرگونه نگاه تخصصی بخش های این رویداد را دچار تغییر می کنند و این چنین با اعتبار و آبروی چند ساله آن بازی می کنند؟

سلطانی سپس با بیان اینکه مسئولان نباید زمانی که کار از کار گذشته متوجه اشتباهات شان شوند اظهار داشت: نسل جوان سینمای کشور، امید سینما است. این نسل قرار است چراغ سینما را در سال های بعد روشن نگه دارد و حیف است که با برخوردهای سلبی این فیلمسازان و این نسل را دچار سرخوردگی و یأس و ناامیدی کرد. تصمیمات خلق الساعه و لحظه ای مدیران کج سلیقه سینمایی می تواند تبعات منفی بسیار زیادی را حتی در زندگی شخصی فیلمسازان جوان به وجود بیاورد و آن ها را دچار مشکلات عدیده روحی روانی کند.

این سینماگر در بخش دیگری از این گفتگو با تأکید بر اینکه شعار «جوانگرایی» در سینمای ایران هیچ نمود عینی و حقیقی ندارد تصریح کرد: سالانه تعداد زیادی فیلم در سینمای کشور ساخته می شود که بخش عمده ای از این فیلم ها را بنیاد سینمایی فارابی، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و یا سایر نهادها و دستگاه های دولتی تولید می کنند، سوأل بنده این است که طی سال های اخیر این نهادها از کدام جوان برای تولید فیلمش حمایت کرده اند و دست کدام جوان مستعد ایرانی را گرفته اند؟

وی افزود: شعار دادن بسیار آسان است. همه به راحتی می توانند شعار بدهند اما آنچه دشوار است عمل کردن به این نوع شعارها است. آقایان فقط شعار می دهند اما از شعارهای شان ما هیچ نوع خروجی موثری را شاهد نیستیم و این بسیار اتفاق دردآوری است.

سلطانی در خاتمه این گفتگو متذکر شد: بنده شخصا برای آنچه در جشنواره سال گذشته و امسال پیش آمده بسیار متأسفم و امیدوارم مدیران پاسخ شایسته ای برای این قبیل رفتار خود داشته باشند و نگذارند بیش از این دردی به دردهای سینما و سینماگران جوان کشور اضافه شود.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.