یکشنبه ۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۰

یک منتقد در گفتگو با سینماپرس:

هیأت انتخاب باید به دور از اعمال سلیقه های شخصی و فشار بیرونی مبادرت به انتخاب آثار حاضر در جشنواره فجر کند/ اعضای این هیأت مرعوب نام فیلمسازان نشوند

سینماگران و هیأت انتخاب جشنواره فجر/۱

حسین گیتی

سینماپرس: حسین گیتی منتقد سینما همزمان با فعالیت هیأت انتخاب سی و ششمین جشنواره فیلم فجر گفت: هیأت انتخاب باید به دور از اعمال سلیقه های شخصی و فشار بیرونی مبادرت به انتخاب آثار حاضر در جشنواره فیلم فجر کند و ما باید در جشنواره فجر شاهد حضور فیلم های شاخص و ارزشمند باشیم نه اینکه شاهد آثاری نازل باشیم و ببنیم که بسیاری از فیلم های مهم و ارزشمند پشت در جشنواره مانده اند!

وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: یکی از مهمترین اتفاقاتی که اعضای هیأت انتخاب جشنواره فیلم فجر چند سالی است به آن توجه ندارند تنوع در میان آثار است. جشنواره فیلم فجر به عنوان ویترین سینمای کشور محسوب می شود و این ویترین برای خوب دیده شدن نیازمند تنوع است از این نظر اعضای هیأت انتخاب باید همه تلاش خود را به کار ببرند تا در این ویترین انواع و اقسام فیلم ها حضور داشته باشند نه اینکه مثلاً ما تماماً شاهد حضور فیلم های اجتماعی و شبه اجتماعی با یک رویکرد ثابت و مشخص باشیم.

گیتی ادامه داد: همچنین ما طی سال های اخیر شاهد حضور فیلم های نازلی در جشنواره فیلم فجر بوده ایم که جوایز بسیاری هم در جشنواره گرفته اند و این در صورتی بوده که بسیاری از فیلم هایی که با ساختاری قوی و محتوایی غنی تولید شده بودند به دلایلی نامعلوم توسط اعضای هیأت انتخاب جشنواره کنار گذاشته شده اند و این اتفاق باعث تنزل کیفی جشنواره فیلم فجر و کم اهمیت شدن این رویداد از سوی منتقدان، کارشناسان فرهنگی، رسانه ها و سینماگران شده است.

این منتقد سینما خاطرنشان کرد: هر ۷ عضو هیأت انتخاب همگی از اهالی سینما، نقد و فرهنگ هستند و نسبت به سینما آگاهی کافی دارند و از این رو باید بر اساس تخصص و دانش سینمایی و با آگاهی کامل فیلم ها را مورد ارزیابی قرار دهند و امیدواریم که لابی گری ها و فشارهایی بیرونی از سوی برخی اشخاص، مدیران و جریانات نتواند در روند کار آن ها خللی ایجاد کند.

وی در خاتمه این گفتگو متذکر شد: اعضای هیأت های انتخاب و داوری باید تنها بر اساس استاندارهای سینمایی نظرات خود را برای حضور و یا عدم حضور آثار سینمایی در این دوره از جشنواره اعمال کنند تا بتوانیم شاهد برگزاری یک جشنواره خوب، مهم و تأثیرگذار در سطح ملی و کشوری باشیم. فیلم های حاضر در جشنواره فجر آینه تمام نمای سینمای ایران هستند و قطعاً هر فیلمی که در جشنواره فجر به عنوان ویترین سینمای ایران حاضر شود می تواند نتیجه سال آینده سینما را رقم بزند و از این رو هوشمندی اعضای هیأت انتخاب جشنواره فیلم فجر برای راهیابی آثار به این جشنواره بسیار مهم و تأثیرگذار است.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.