یکشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۰

سینماگران و انتخاب فیلم های جشنواره فیلم فجر؛

از تأکید بر رعایت استانداردهای جهانی و سیاست های جشنواره فیلم فجر تا انتقاد به سیاست گذاران و مدیران فرهنگی به دلیل بی توجهی به سینمای ارزشی/ جشنواره باید نشانی از انقلاب اسلامی داشته باشد

گیتی-سیفی-وحیدزاده-الوند-بهمنی-هدایت

سینماپرس: تعدادی از سینماگران کشور همزمان با انتخاب فیلم های سی و ششمین جشنواره فیلم فجر تأکید کردند: توجه به مفاهیم ارزشی و انقلابی و توجه به استاندارها و قواعد سینمایی می بایست مهمترین رویکرد دست اندرکاران جشنواره فیلم فجر باشد.

به گزارش خبرنگار سینماپرس جشنواره فیلم فجر یکی از پر اهمیت ترین رویدادهای فرهنگی و هنری در جمهوری اسلامی ایران است که نه تنها در داخل کشور بلکه در سطح جهانی نیز ازطرفداران خاص خود برخوردار است. بخش اعظمی از سینماگران تمامی توجه خود را در طول سال معطوف به این رویداد مهم می کنند و دوست دارند که آثارشان در این جشنواره دیده شده و مورد ارزیابی قرار بگیرد.

این اتفاق باعث شده تا رقابت های تنگاتنگی در میان اهالی سینما به وجود بیاید و بعضی افراد با لابی گری بخواهند که فیلم هایشان را در لیست آثار انتخاب شده توسط اعضای هیأت انتخاب بگنجانند.

از سوی دیگر طی سال های اخیر به دلیل بی توجهی مدیران فرهنگی دولت تدبیر و امید، تعدادی فیلم با محوریت موضوعات ضدارزشی، حمایت از جریان فتنه، سیاه نمایی و حتی ضد شئونات دینی به نمایش در آمد که مبانی و اصول اساسی این جشنواره مهم که هر ساله در ایام الله دهه مبارکه فجر و سالروز پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی برگزار می شود را زیر سوأل می برد.

این جشنواره که به عنوان معتبرترین جشنواره در خاورمیانه شناخته می شود همواره به دلایل مختلف از جمله ضعف های مدیریتی و اجرایی و همچنین حضور فیلم هایی که با عنوان «فجر انقلاب اسلامی» همخوانی ندارند مورد نقد و نکوهش سینماگران بوده است.

در همین رابطه ۶ تن از منتقدان و سینماگران کشور آقایان: حسین گیتی، حجت الله سیفی، ابراهیم وحیدزاده، سیروس الوند، حبیب الله بهمنی و حسن هدایت با ما به گفتگو نشستند که ماحصل این گفتگوها در ذیل برای مخاطبان گرامی بازنشر شده است.

یک منتقد در گفتگو با سینماپرس:

هیأت انتخاب باید به دور از اعمال سلیقه های شخصی و فشار بیرونی مبادرت به انتخاب آثار حاضر در جشنواره فجر کند/ اعضای این هیأت مرعوب نام فیلمسازان نشوند

حسین گیتی منتقد سینما همزمان با فعالیت هیأت انتخاب سی و ششمین جشنواره فیلم فجر گفت: هیأت انتخاب باید به دور از اعمال سلیقه های شخصی و فشار بیرونی مبادرت به انتخاب آثار حاضر در جشنواره فیلم فجر کند و ما باید در جشنواره فجر شاهد حضور فیلم های شاخص و ارزشمند باشیم نه اینکه شاهد آثاری نازل باشیم و ببنیم که بسیاری از فیلم های مهم و ارزشمند پشت در جشنواره مانده اند! یکی از مهمترین اتفاقاتی که اعضای هیأت انتخاب جشنواره فیلم فجر چند سالی است به آن توجه ندارند تنوع در میان آثار است. جشنواره فیلم فجر به عنوان ویترین سینمای کشور محسوب می شود و این ویترین برای خوب دیده شدن نیازمند تنوع است از این نظر اعضای هیأت انتخاب باید همه تلاش خود را به کار ببرند تا در این ویترین انواع و اقسام فیلم ها حضور داشته باشند نه اینکه مثلاً ما تماماً شاهد حضور فیلم های اجتماعی و شبه اجتماعی با یک رویکرد ثابت و مشخص باشیم.


حجت الله سیفی در گفتگو با سینماپرس:

هیأت انتخاب به حضور فیلم های ارزشی در جشنواره فجر توجه داشته باشد/ سیاست گذاران و مدیران فرهنگی نمی خواهند برای سینمای انقلاب و ارزشی قدم برداند

حجت الله سیفی کارگردان سینما همزمان با فعالیت هیأت انتخاب سی و ششمین جشنواره فیلم فجر گفت: هیأت انتخاب به حضور فیلم های ارزشی و انقلابی در جشنواره فجر که جشنواره سینمایی انقلاب شکوهمند اسلامی توجه داشته باشند و نگذارند که جالی خالی آثار اندکی که در این حوزه به واسطه دغدغه مندی برخی سینماگران متعهد و ارزشی و بدون حمایت های مسئولان دولتی تولید می شود در جشنواره فجر انقلاب احساس شود. جشنواره فجر طی سال های اخیر از اهداف اصلی اش دور مانده است؛ آنچه از شواهد پیدا است نشان از آن دارد که سیاست گذاران و مدیران فرهنگی کشور نمی خواهند برای سینمای انقلاب، سینمای دفاع مقدس و به طور کل سینمای استراتژیک و ارزشی قدم برداند و اگر امروزه ما شاهد تولیدات اندکی در این حوزه ها هستیم تنها به واسطه حضور برخی سینماگران دغدغه مند است که همچنان دوست دارند بر اساس آرمان های انقلابی شان فیلمسازی کنند اما متأسفانه جشنواره فیلم فجر که عنوان «فجر انقلاب» را با خود به یدک می کشد حمایتی از این نوع آثار ندارد.

وحیدزاده در گفتگو با سینماپرس:

هیأت انتخاب جشنواره فیلم فجر باید بستری را فراهم نمایند تا فیلم هایی که با استانداردهای هنری و سیاسی سینمای ایران مطابقت دارد وارد جشنواره شود

ابراهیم وحیدزاده کارگردان سینما همزمان با فعالیت هیأت انتخاب سی و ششمین جشنواره فیلم فجر گفت: اعضای هیأت انتخاب استقلال شان را حفظ کنند و هیچ گونه فشار بیرونی برای انتخاب برخی فیلم های خاص که احیاناً ساخته دوستان و آشنایان و نزدیکان مدیران سینمایی است را نپذیرند. یکی از بزرگترین معضلات جشنواره فیلم فجر دولتی بودن آن است؛ دولتی بودن جشنواره فیلم فجر باعث شده تا همواره دولت ها روی این جشنواره که مهمترین رویداد سینمایی کشور محسوب می شود چمبره بزنند و سعی کنند تا با تبلیغات برای خودشان و ایجاد پروپاگاندا و و بریز و بپاش های آنچنانی خودشان را مهم نشان دهند و به برخی اهداف خاص مورد نظرشان دست پیدا کنند.

سیروس الوند در گفتگو با سینماپرس:

گاهی اوقات از سوی مدیران و مسئولان سینمایی «مصلحت گرایی» توصیه می شود/ هیأت انتخاب آثار رسیده به جشنواره را با طمأنینه رصد و بازبینی کنند

سیروس الوند کارگردان سینما همزمان با فعالیت هیأت انتخاب سی و ششمین جشنواره فیلم فجر گفت: بنده تاکنون ۳ بار جزو اعضای هیأت انتخاب جشنواره فیلم فجر بوده ام و از اتفاقاتی که در روند انتخاب آثار جشنواره می افتد آگاهم و شاهد آن بوده ام که گاهی اوقات از سوی مدیران و مسئولان سینمایی به اعضای هیأت انتخاب جشنواره فیلم فجر «مصلحت گرایی» توصیه می شود! متأسفانه ما در جشنواره فیلم فجر شاهد آن هستیم که از سوی برخی شخصیت ها و مسئولان دولتی همیشه سفارش هایی برای انتخاب و حضور برخی از فیلم ها و فیلمسازان خاص در جشنواره فیلم فجر صورت می گیرد که این اتفاق به اعضای هیأت انتخاب مربوط نیست و به دلیل فقدان سیاست گذاری اصولی و استاندارد در جشنواره و از سوی دیگر حضور مدیرانی است که دوستی و آشنایی با برخی از فیلمسازان و یا مصلحت اندیشی برایشان در اولویت است!

کارگردان «شب کایت ها»:

هویت جشنواره فیلم فجر به نگاه انقلابی اش است و اعضای هیأت انتخاب باید به این نکته مهم و کلیدی توجه داشته باشند/ نباید فیلم های ارزشی نادیده انگاشته شوند

حبیب الله بهمنی کارگردان سینما همزمان با فعالیت هیأت انتخاب سی و ششمین جشنواره فیلم فجر گفت: هویت جشنواره فیلم فجر به نگاه انقلابی اش است و اعضای هیأت انتخاب باید به این نکته مهم و کلیدی توجه داشته باشند و از زاویه انقلاب اسلامی به فیلم ها نگاه کرده و آن ها را برای حضور در فجر انقلاب اسلامی انتخاب کنند. اعضای هیأت انتخاب جشنواره فیلم فجر که یکی از جشنواره هایی است که برای یادبود پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی مردم ایران بر ضد نظام پلید و منحوس ستم شاهی برگزار می شود هرگز نباید فیلم ها را تنها از منظر ساختاری و تکنیکی مورد توجه قرار دهند و مضمون فیلم ها باید به شدت برایشان حائز اهمیت باشد.


هدایت در گفتگو با سینماپرس:

هیأت انتخاب در جشنواره های معتبر بر اساس سیاست گذاری های جشنواره فیلم ها را انتخاب می کند/ این هیأت نباید با اظهارنظرهایش خط و ربط جوایز را معلوم کند

حسن هدایت کارگردان سینما همزمان با فعالیت هیأت انتخاب سی و ششمین جشنواره فیلم فجر گفت: در اغلب فستیوال های مهم دنیا اعضای هیأت انتخاب از افراد پیشکسوت و دارای تجربه های مهم در سطح بین المللی انتخاب می شوند اما در کشور ما متأسفانه چنین نیست و به همین علت ما شاهد انتخاب های نادرست و ناآگاهانه ای از سوی آن ها برای مهمترین رویداد سینمایی کشور بوده ایم. از سوی دیگر جشنواره فیلم فجر متأسفانه هیچ گونه سیاست گذاری باثباتی ندارد و سیاست های آن همه ساله بر اساس سلیقه دبیران جشنواره و یا رویکرد دولت ها تغییر می کند و همین باعث می شود تا بعد از گذشت ۳۶ سال از زمان حیات این رویداد سینمایی ما هنوز ندانیم که قرار است این جشنواره بر اساس چه محوریتی حرکت کند و در آن باید چه فیلم هایی نمایش داده شوند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.