یکشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۳

لابی گری در سینمای ایران از منظر اهالی سینما/۱

امینی خواه: لابی گری در سینما به تمامی حرفه های سینمایی آسیب وارد کرده است/ متاسفانه مدیران سینمایی در پی دامن زدن به این شرایط هستند

مهدی امینی خواه

سینماپرس: مهدی امینی خواه بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر در رابطه با لابی گری های رایج در سینمای کشور و به خصوص لابی گری در میان مدیران سینمایی گفت: لابی گری در سینما به تمامی حرفه های سینمایی آسیب وارد کرده است و متأسفانه هیچ یک از مدیران سینمایی نه در سازمان سینمایی و نه در خانه سینما تدبیری برای برون رفت از این وضعیت ندارند و اتفاقاً با انجام حرکاتی عجیب خودشان بیشتر باعث ترویج لابی گری و لابی بازی می شوند!

بازیگر فیلم سینمایی «احضار شدگان» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: اصولاً لابی گری در فضاهایی شکل می گیرد که با امور مالی و اقتصادی مرتبط و دخیل است و از آنجا که صنعت سینما هم با امور مالی مرتبط است نتوانسته از لابی گری دور بماند و افرادی که خود را همه کاره و پدر خوانده سینما می دانند مثل قارچ سر از اینجا و آنجا درآورده و با برگزاری جلسه و ایجاد گعده برای دستیابی به منافع خودشان دست به لابی گری می زنند.

وی ادامه داد: متأسفانه در سینمای کشور ما روابط و ضوابط و لابی گری بخش اعظمی از اتفاقات را پوشش داده و همه چیز بر اساس این عارضه معیوب جلو می رود؛ ما در تمامی صنف ها و رشته های سینمایی شاهد لابی گری هستیم و متأسفانه چنین وضعیتی به دلیل حضور مدیرانی است که خودشان پایه های این حرکت غلط را بنا گذاشته اند. متأسفانه توجه به قانون در سینمای کشور ما وجود ندارد و همین باعث می شود تا ما با آسیب های جدی روبرو شویم.

امینی خواه خاطرنشان کرد: کاربلدها، تحصیل کرده ها و دغدغه مندها این روزها پشت در سینما مانده اند و تجربه و علم و دانش هیچ جایی در سینمای کشور ما ندارد و در عوض ما شاهد حضور افرادی کارنابلد هستیم که اداره امور را در دست گرفته اند و به عنوان متخصص در همه زمینه ها فعالیت دارند و برای افراد متبحر و کاربلد و باتجربه هم تصمیم گیری می کنند. ما نیازمند آن هستیم که این رویه مشمئزکننده و زننده با تدبیر اساسی مدیران سینمای کشور برطرف شود اما اسفا که مدیران سینمایی ما خودشان در پی دامن زدن به این شرایط هستند.

بازیگر فیلم سینمایی «شاخه گلی برای عروس» سپس با بیان اینکه نیاز به حضور مدیران اصلح داریم تا با پایه گذاری سیاست های بنیادین لابی گری های رایج را ریشه کن کنند اظهار داشت: سینمای کشور ما نیاز به درمان ریشه ای دارد ما باید دست در دست هم بدهیم و فساد را در سینمای کشورمان ریشه کن سازیم و این اتفاق نیاز به فرهنگ سازی جدی و اساسی دارد و امیدوارم که این اتفاق به زودی رخ بدهد.

این بازیگر در خاتمه این گفتگو متذکر شد: اتحاد و همدلی اهالی سینما می تواند باعث فروپاشی لابی گران شود اما متأسفانه امروز همه در کشور ما و به خصوص حوزه سینما به دنبال منافع شخصی و فردی شان هستند و منافع جمعی از کوچکترین و کمترین اهمیتی برخوردار نیست و همین باعث شده تا لابی گران سینما بتوانند به منافع سرشاری دست پیدا کنند و برای همه اهالی سینما تعیین تکلیف کنند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.