شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۲

انتخابات ریاست جمهوری و انتظارات سینماگران/۱۵

مزدآبادی: بی عدالتی فرهنگی و حضور مدیران بی ثبات و نالایق از جمله دستاوردهای دولت آقای روحانی است/ از زد و بند خسته شدیم!

جواد مزد آبادی

سینماپرس: جواد مزدآبادی کارگردان سینما و تلویزیون در آستانه برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: بی عدالتی فرهنگی، عدم به کارگیری نیروهای متخصص و لایق و ثبات مدیران از جمله دستاوردهای دولت آقای روحانی است و متأسفانه طی دوران ریاست جمهوری ایشان غم نان، بیکاری و خانه نشینی مصیبت اصلی اهالی فرهنگ و هنر کشور بود.

کارگردان فیلم سینمایی «ورود زنده ها ممنوع» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: در حال حاضر بحران شدیدی در تمامی حوزه های کشور وجود دارد که رئیس جمهور جدید باید با تدیر و سیاست گذاری های صحیح این بحران ها را که در دولت یازدهم به وجود آمده برطرف کند؛ اهالی فرهنگ و هنر و به خصوص سینماگران هم از جامعه جدا نیستند و بحران کاری و دغدغه تأمین معیشت روزانه جزو مسائل و مشکلات آن ها در دوران ریاست جمهوری آقای روحانی بود.

وی ادامه داد: طی سال های اخیر ما شاهد آن بودیم که افرادی با سابقه بالای ۲۰ و ۳۰ سال به نان شب شان محتاج شدند و مجبور به انجام کارهایی گشتند که به هیچ عنوان شایسته قشر فرهنگی و هنری نبوده و نیست!؛ متأسفانه مدیران فرهنگی دولت یازدهم تنها از حلقه ای افراد که گردشان جمع کرده بودند حمایت می کردند و همه بودجه های این حوزه را که متعلق به تمامی هنرمندان و فرهنگیان بود در اختیار این افراد قرار می دادند و همین باعث شده بود تا طی این سال ها عده ای مرتب در حال کار باشند و بخش اعظمی از هنرمندان در بیکاری مطلق به سر ببرند.

مزدآبادی سپس با تأکید بر اینکه وضعیت به حدی در سینمای ایران بحرانی است که نیازمند تشکیل کمیته اضطرار برای رفع بحران سینماگران هستیم اظهار داشت: رئیس جمهور دولت دوازدهم باید تشکیل یک کمیته مبنی بر رسیدگی به شرایط اهالی فرهنگ و هنر را جزو اولویت های اصلی خود قرار دهد؛ مدیران اجرایی کشور باید بدانند که قشر فرهنگی و فرهیخته کشور وقتی که غم نان داشته باشد نمی تواند آثار ماندگار و تأثیرگذار تولید کند و برای جامعه و آیندگان کشور مثمرثمر باشد.

کارگردان سریال تلویزیونی «جزیره ایکس» خاطرنشان کرد: در همه کشورهای دنیا اهالی فرهنگ و هنر یاری دهنده دولت و ملت های شان هستند اما متأسفانه در کشور ما رویه معکوسی وجود دارد و مسئولان هنرمندان و فرهنگیان را با خود بیگانه می دانند و شرایط بسیار دردناکی را برای ادامه حیات آن ها به وجود می آورند. هنرمندان طی سال های اخیر بیش از هر دوران دیگری از سمت دولتمردان و مسئولان کشور طرد شدند و این مسأله ای است که به راحتی نمی توان از آن چشم پوشی کرد.

این فیلمساز در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به اینکه برخی از مسئولان دولتی وجود تحریم ها را مانع از رسیدگی به وضعیت زندگی و معیشت هنرمندان می دانند تصریح کرد: به صراحت عنوان می کنم که بیان این مسائل یک فرار رو به جلو از سوی دولتمردان است؛ مسأله تحریم ها به سینما و سینماگران هیچ گونه ارتباطی نداشته و نخواهد داشت. چطور آقایان در جایی که مایل هستند بودجه های کلان و میلیاردی در اختیار برخی تهیه کنندگان و کارگردانان که جزو گعده شان هستند قرار می دهند و آن ها هم فیلم های نازل و بی هویت تولید می کنند و وقتی نوبت سینماگران مستقل می شود دم از کمبود بودجه و تحریم ها و... می زنند؟

کارگردان فیلم ویدیویی «روزی مثل هیچ روز» تأکید کرد: یک مدیر سینمایی اگر عادل باشد و دغدغه رسیدگی به وضعیت بحرانی و معیشتی هنرمندان را داشته باشد به جای دادن بودجه های چندین میلیاردی به یک تهیه کننده یا کارگردان خاص آن بودجه ها را در اختیار ده ها فیلمساز قرار می دهد تا چندین فیلم تولید شود و تعداد بیشتری از اهالی سینما بتوانند در طول سال کار داشته باشند و بخشی از معیشت زندگی شان را تأمین کنند.

مزدآبادی افزود: ما دیگر از مدیرانی که مرتب با برخی از سینماگران هم حزبی شان زد و بند می کنند خسته شده ایم و به همین دلیل از رئیس جمهور دولت دوازدهم که امیدوارم فردی اصلح و دغدغه مند باشد درخواست می کنیم که در انتخاب مدیران خود نهایت سلیقه را به خرج دهد تا ما شاهد حضور افرادی نباشیم که در کار خود تخصصی ندارند و نمی توانند حوزه فرهنگی و هنری را به درستی اداره کنند.

کارگردان فیلم سینمایی «طاووس های بی پر» در خاتمه این گفتگو خطاب به مدیران فرهنگی دولت یازدهم اظهار داشت: ما طی این سال ها اگر در سینما دستاوردی داشتیم و اگر سینمای ایران توانست به صورت محدود در سطح جهان خوش بدرخشد هیچ ارتباطی به شما و مدیریت شما ندارد و این خود سینماگران بودند که باعث این گونه موفقیت ها و درخشش ها در سطح بین الملل شدند؛ فی الواقع ما مدیریت درست و باثباتی نداشتیم که اصلاً بتواند چنین کاری را انجام دهد و زمینه لازم را برای کسب چنین موفقیت هایی در سطح دنیا فراهم سازد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.