چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۹

انتخابات ریاست جمهوری و انتظارات سینماگران/۲۰

محسنی نسب: مداخله دولت در تولید آثار سینمایی باید به طور کل از بین برود/ طی سال های اخیر به دلیل حضور مدیران ناکارآمد برخی افراد از آب گل آلود ماهی می گرفتند

محسن محسنی نسب

سینماپرس: محسن محسنی نسب کارگردان سینما در آستانه برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: امروزه انتظار بسیاری از اهالی سینما این است که مداخله دولت در تولید آثار سینمایی به طور کل از بین برود و امور تولید فیلم ها به طور کل به بخش خصوصی واگذار شود و دولت فقط زیرساخت های سینما را مطلوب کند و ضمن واردات تجهیزات به روز و مناسب سینمایی، سالن های متعدد سینمایی در سراسر کشور بسازد.

کارگردان فیلم سینمایی «شاخ گرکدن» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: در حال حاضر مهمترین مشکل ما در کشورمان نبود سالن های مناسب و با امکانات کافی است؛ ما تنها نباید به شهر تهران نگاه کنیم و فکر کنیم چند پردیس سینمایی که برای این شهر ساخته شده کافی است؛ سازمان سینمایی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف است فرهنگ را در کل کشور گسترش دهد. امروزه بسیاری از شهرستان های مهم کشور فاقد حتی یک سالن سینما هستند و این بسیار دردآور است.

وی ادامه داد: دولت باید اهتمام جدی به کار گیرد و تعداد سالن های سینما را در سطح کشور افزایش دهد. مردم نقاط محروم و روستاها و شهرهای مرزنشین و... هم همانند مردمی که در شهرهای بزرگ مانند تهران زندگی می کنند باید حق استفاده از سینما را به عنوان یک ابزار و رسانه مهم و فرهنگ ساز داشته باشند.

محسنی نسب با بیان اینکه اگر دولت دوازدهم تنها به بخش عمرانی سینما ورود پیدا کند ما تا پایان عمر آن شاهد رشد بی نظیر تعداد سالن های سینما در سطح کشور خواهیم بود اظهار داشت: دولت جدید باید به جای آنکه از تعدادی سینماگران خاص حمایت کند و بودجه های میلیاردی سینما را تنها در اختیار آن ها قرار دهد تا فیلم هایی بی مخاطب و بی هویت بسازند تنها به بحث زیرساخت های سینمایی توجه داشته باشد.

کارگردان فیلم سینمایی «شیرهای جوان» سپس با تأکید بر اینکه طی سال های اخیر به دلیل حضور مدیران ناکارآمد برخی افراد از آب گل آلود ماهی می گرفتند خاطرنشان کرد: ما طی این سال ها شاهد رانت خواری های گسترده در سینمای کشور بودیم. اصل رانت خواری سینما در همین بخش تولیدات فیلم ها است. دولت با دخالت در تولید فیلم های سینمایی ضمن آنکه بخش خصوصی را بسیار لاغر و کوچک می کند و باعث می شود تا سرمایه های آن ها از دست شان خارج شود با حمایت از سینماگرانی که در گعده رفقا و دوستان مدیران هستند موجبات بیکاری و بی عدالتی در سینما را نیز فراهم می آورد.

این فیلمساز یادآور شد: دولت دوازدهم باید از اشتباهات دولت یازدهم درس بگیرد؛ در دولت یازدهم ما شاهد حضور مدیرانی بودیم که کمترین آشنایی و قرابتی با سینما و هنر نداشتند. حجت الله ایوبی اصلاً هیچ شناختی نسبت به سینما نداشت اما به دلیلی نامعلوم به عنوان رئیس سازمان سینمایی برگزیده شد و در نهایت هم بالادستی هایش مجبور شدند وی را از این سمت عزل کنند و محمدمهدی حیدریان را جایگزین وی کنند که به مراتب انتخاب او انتخابی آگاهانه و درست است.

کارگردان فیلم سینمایی «کریستال» در خاتمه این گفتگو متذکر شد: امیدوارم در دولت دوازدهم هر رئیس جمهوری که سر کار می آید با انتخاب آگاهانه و مدیران اصلح به ویژه در حوزه بسیار مهم و حساس فرهنگی کاری کند که دیگر شاهد تولید آثار بی ارزش، بی هویت و بی مخاطب نباشیم که برای آن ها بودجه های میلیاردی صرف شده است. امیدوارم اهالی فرهنگ و هنر و به ویژه سینماگران در دولت دوازدهم از وضعیت خانه نشینی، رکود و مشکلات ناشی از بیکاری خارج شوند و بتوانند با حضور در سینمای کشور موجبات توسعه و رشد فرهنگ عمومی را فراهم کنند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.