سه‌شنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۲:۰۰

واکنش سینماگران به سخنان ایوبی درباره معضل بیکاری/۶

لیالستانی: نظام باید برای بیکاری هنرمندان و فرهنگیان استراتژی تعریف کند

حسین لیالستانی در غرفه خبرگزاری سینمای ایران در جشنواره فجر

سینماپرس: حسینعلی فلاح لیالستانی گفت: مشکل بیکاری سینماگران و هنرمندان بسیار فراتر از آن است که بتوان گناه این معضل را به گردن این و آن انداخت و من معتقدم که نظام و دولت باید برای بیکاری هنرمندان و فرهنگیان استراتژی تعریف کند.

کارگردان فیلم سینمایی «عاشق فقیر» در واکنش به مصاحبه اخیر حجت الله ایوبی با پایگاه اطلاع رسانی دولت و بیان مطلبی عجیب مبنی بر اینکه «گاهی بیکاری در سینما را به سازمان سینمایی نسبت میدهند، با قاطعیت این اتهام را رد میکنم. بیکاری در سینما به ما ارتباطی ندارد، در همه حوزهها تولیدات ما افزایش یافته است. اما از آن طرف تولید در تلویزیون کاهش یافته است. تلویزیون چندصد تله فیلم تولید میکرد در حالی که الان کاملا متوقف شده است. موج بیکاری از شمال به جنوب، از تلویزیون به سینما آمده است.» اظهار داشت: سینما و تلویزیون به دلیل سیاست گذاری ها و استراتژی های غلط شان هر دو باعث بیکاری هنرمندان در رشته های مختلف شده اند؛ البته مدیران آن ها مقصر نیستند و به نوعی می توان گفت خانه از پای بست ویران است.

وی ادامه داد: تلویزیون از حدود بیش از ۲ دهه گذشته با تولید برنامه های نازل باعث نابودی فرهنگ در کشور ما شد و در سینما هم نوعی کودتای بدون خونریزی صورت گرفت به نحوی که بعد از جنگ سینما به سمت نابودی و اضمحلال پیش رفت و اشتباه های راهبردی مدیران سینما و تلویزیون طی ۲ دهه گذشته باعث شد تا امروز بیش از هر زمان دیگر معضل بیکاری نمود پیدا کند و وضعیت آنقدر بغرنج شود که بسیاری از هنرمندان مجبور به ترک دیار و پناه بردن به کشورهای بیگانه شوند.

لیالستانی خاطرنشان کرد: مدیران فرهنگی و سران دولت و نظام باید آگاه باشند که سینما یکی از مهم ترین ابزارهای رسانه ای در سطح جهان است که می تواند به عنوان ستون و چارچوب نظام در جمهوری اسلامی ایران شناخته شود و استراتژی های کلان نظام را در آثار فرهنگی پیاده سازی کند و از این رو باید بودجه بسیار زیادی به این بخش تعلق بگیرد و با نظارت نهادها و دستگاه های ناظر فیلم های شاخصی در این حوزه ساخته و تولید شود و همه هنرمندان هم همواره سرکار باشند.

کارگردان فیلم سینمایی «ساکن خانه چوبی» سپس با بیان اینکه این اراده باید در میان مدیران فرهنگی کشور وجود داشته باشد که هیچ هنرمندی در هیچ رشته ای بیکار نباشد اظهار داشت: متأسفانه وضعیت فرهنگی کشور امروز به گونه ای است که هنرمندان مشروعیت چندانی ندارند و هیچ گونه حمایتی در هیچ زمینه ای توسط دولت از آن ها نمی شود و همین امر باعث یأس و دلزدگی بخش اعظمی از اهالی سینمای کشور و هنر شده است.

این فیلمساز در خاتمه این گفتگو افزود: امیدوارم با تدبیر مسئولان ارشد نظام و دولت هرچه سریعتر شاهد آن باشیم که سینما و تلویزیون با تزریق بودجه کلان رونق بگیرند و همین امر باعث شود تا دیگر معضل بیکاری برای همیشه در سینمای ما ریشه کن و نابود شود.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.