جمعه ۲۶ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۳:۱۷

واکنش سینماگران به سخنان ایوبی درباره بیکاری/۳

علیخانی: برای کاهش بیکاری باید ورود بی رویه نیروهای جدید مدیریت شود/ مدیر سینمای کشور گناه خود را به گردن دیگران نیندازد

عبدالله علی خانی

سینماپرس: عبدالله علیخانی تهیه کننده سینما گفت: برای کاهش نرخ بیکاری در سینما باید جلوی ورود بی رویه نیروهای جدید را گرفت وقتی آقایان درهای سینما را باز گذاشته اند و سالانه تعداد کثیری هنرجو و دانشجو از آموزشگاه های آزاد سینمایی، دانشگاه ها و... وارد سینما می شوند اما سقف تولیدات سینمایی هیچ گونه افزایشی پیدا نمی کند این مسأله سونامی بیکاری در میان اهالی سینما را افزایش می دهد و تا چند وقت آینده بحران غریبی در سینمای کشور پدیدار می شود.

عبدالله علیخانی تهیه کننده سینمای کشور در واکنش به مصاحبه اخیر حجت الله ایوبی با پایگاه اطلاع رسانی دولت و بیان مطلبی عجیب مبنی بر اینکه «گاهی بیکاری در سینما را به سازمان سینمایی نسبت میدهند، با قاطعیت این اتهام را رد میکنم. بیکاری در سینما به ما ارتباطی ندارد، در همه حوزهها تولیدات ما افزایش یافته است. اما از آن طرف تولید در تلویزیون کاهش یافته است. تلویزیون چندصد تله فیلم تولید میکرد در حالی که الان کاملا متوقف شده است. موج بیکاری از شمال به جنوب، از تلویزیون به سینما آمده است.» اظهار داشت: نیم نگاهی به مدارس عالی، دانشگاه ها، آموزشگاه های آزاد سینمایی و... نشان می دهد که سالانه تعداد کثیری نیروی جوان که تحصیلات مرتبط با سینما را دارند می خواهند وارد بازار کار شوند و از سوی دیگر بسیاری افراد نیز که به صورت تجربی در سینما فعالیت داشته اند نیز می خواهند به خیل سینماگران بپیوندند اما چون جایی برای کارشان وجود ندارد با سرخوردگی مواجه شده و نرخ بیکاری در سینما بالا می رود.

وی ادامه داد: یکی از عمده ترین مشکلات سینمای کشور این است که بسیاری از تهیه کنندگان به دلیل اینکه مبلغ دستمزد جوانان بسیار پایین تر از نیروهای حرفه ای و پیشکسوت است از آن ها برای تولید فیلم های شان دعوت به کار می کنند و همین مسأله باعث می شود تا بخش عمده ای از سینماگران زبده و حرفه ای بیکار بمانند و با مشکلات متعددی در زندگی شان دست و پنجه نرم کنند.

علیخانی سپس با تأکید بر اینکه باید ورود نیروهای جوان به سینمای کشور مدیریت شود اظهار داشت: اگر این اتفاق محقق نشود به زودی ما شاهد به وجود آمدن بحران های عجیب و غیر قابل پیش بینی در سینمای کشور خواهیم بود؛ جوان گرایی و توجه به جوانان در تمامی حرفه ها و رشته ها بسیار خوب است اما نباید به طور بی رویه نسل جوان را به سینما آورد و هیچ گونه تحرکی برای افزایش تولیدات سینمای کشور انجام نداد. جوان و پیر در سینما همگی نیاز به کار دارند و این وظیفه مدیران سینمای کشور است که شرایط را برای حضور همگی آن ها مهیا سازند در غیر این صورت نباید با شعار جوان گرایی سینما را دچار آسیب و بحران کنند.

تهیه کننده فیلم سینمایی «آواز قو» خاطر نشان کرد: امروزه ما شاهد آن هستیم که مثلاً یک فیلمبردار کهنه کار و پیشکسوت سینما که همچنان در رشته خود بهترین است و در طول دوران فعالیتش در سینما توانسته جوایز مختلف داخلی و خارجی را از آن خود کند هیچ جایی برای کار در سینما ندارد و از سوی دیگر یک فیلمبردار جوان در طول سال در بیش از ۵ پروژه سینمایی فعالیت می کند.

این تهیه کننده ادامه داد: این مسأله از جهات مختلف قابل پیشگیری است؛ مثلاً می توان شرایطی را در صنوف سینمایی فراهم کرد که همه به نوبت بتوانند در پروژه های سینمایی حاضر شوند و یا هر تدبیر دیگری را نیز می توان انجام داد اما اینکه مدیر سینمای کشور بخواهد گناه خود را به گردن دیگران بیندازد و هیچ اقدامی برای مبارزه با بیکاری در سینما انجام ندهد پذیرفتنی نیست.

تهیه کننده فیلم سینمایی «آب نبات چوبی» در بخش دیگری از این گفتگو اظهار داشت: کاهش تولیدات تلویزیون هیچ ارتباطی به بیکاری در سینما ندارد چرا که اولاً بخش عمده ای از اهالی سینما در طول دوران فعالیت شان هیچ گاه راضی به کار و حضور در تلویزیون نشده اند و از سوی دیگر صرف تولید چند تله فیلم در سال نمی تواند بحران بیکاری در سینمای کشور را کاهش دهد. مسأله مهم این است که جلوی رشد و ازدیاد بی رویه مدارس سینمایی و ورود نیروهای جوان به سینما گرفته شود و با گذاشتن فیلترهای متعدد در سینما تنها حرفه ای و کاربلدها بتوانند در سینما فعالیت کنند.

علیخانی در خاتمه این گفتگو افزود: امیدوارم به زودی و با تدبیر مدیران سینمایی شاهد رفع بحران های عجیب به وجود آمده در سینمای کشور باشیم و اهالی حرفه ای سینما بتوانند همواره در سینما حضور داشته باشند و فعالیت کنند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.