دوشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۴

سینماگران، دفاع مقدس و دغدغه های رهبری/۶

نیرومند: سوژه‌های دفاع مقدس نزدیک به ادبیات است تا سینما/ تنها با خلاقیت صرف اثر دفاع مقدس ساخته نمی‌شود

محمدحسین نیرومند*

محمد حسین نیرومند با بیان اینکه بیشتر سوژه های این روزهای سینمای دفاع مقدس نزدیک به ادبیات است تا سینما، اظهار داشت: با نگاهی به فیلم های تولید شده در حوزه دفاع مقدس متوجه می شویم که فاصله بسیاری با سینمایی که در شأن دفاع مقدس باشد داریم، به نظر می رسد مدیران فرهنگی باید فیلمسازان را به ساخت آثار خوب ترغیب و تشویق کنند خود هنرمند تنها با ذوق و سلیقه و خلاقیت نمی تواند از عهده این کار برآید.

محمد حسین نیرومند، کارشناس فرهنگی در گفت وگو با خبرنگار سینماپرس در مورد دغدغه های مقام معظم رهبری و چگونگی نهادینه سازی دفاع مقدس، گفت: به هر حال باید قبول کنیم که از سینمای ناب دفاع مقدس فاصله زیادی گرفته ایم و حتی خاطرات و حس و حال آن ایام  کم کم از یاد و ذهن مان رفته است و دیگر حس و حال آن ایام را هم نداریم.

وی در ادامه افزود: در مورد این نوع سینما دو گروه در حال فعالیت هستند، عده ای در هشت سال جنگ حضور داشته اند و حس و حال آن دوران را کاملاً درک کرده اند و گروهی هم در آن دوران حضور نداشته اند و حالا می خواهند فیلم جنگی کار کنند و این گروه  یک عده جوان مستعد و جویای نام هستند.

نیرومند در ادامه تصریح کرد: به نظر من هر دو این گروه ها باید قبل از تولید یک اثر جنگی و دفاع مقدسی، حس و حال آن روزها را درک کنند. من تفاوت بنیادین سینمای دفاع مقدس با سایر ژانرها را در همین امر می دانم. به نظر من باید با یک ایمان مناسب با درک درست از آن فضا یک فیلم جنگی خوب و وزین ساخت و مسائل فنی یک فیلم جنگی را در مراحل بعدی به کار بست چرا که در آن صورت کار در نمی آید. در سال های اخیر فیلم های دفاع مقدسی زیادی ساخته شده که حس و حال آن فضا در آن ها وجود نداشته و کار در مجموع درنیامده است.

این کارشناس فرهنگی  در ادامه افزود: همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند: واقعاً دفاع مقدس یک گنج بی پایان است و هر چه سوژه بخواهیم در دل این قضیه و ماجرا وجود دارد و در دسترس است اما باید آن قدر زحمت کشید و تلاش کرد تا سوژه مناسب با مدیوم سینما را انتخاب کرد و مشکل اساسی برخی جوانان در پیدا کردن سوژه های ناب سینمای دفاع مقدس است.

نیرومند در ادامه تصریح کرد: متاسفانه بیشتر سوژه های انتخاب شده این سال های سینمای دفاع مقدس نزدیک به ادبیات است تا سینما. کسانی که می خواهند از این گنج بی پایان بهره لازمه را ببرند ، باید زاویه دید مناسب با سینما را داشته باشد  و با انتخاب کردن یک سوژه دقیق و مناسب به تولید برسند و انتخاب نکردن سوژه مناسب فایده ای ندارد.

این کارشناس فرهنگی در ادامه گفت: برای ساخت آثار دفاع مقدس نباید آدم های کوچک انتخاب شوند چرا که ساخت این نوع آثار آدم هایی را می طلبد که شانیت و توانایی لازم را برای برگردانندن تصویر به مخاطب داشته باشند. اگر به این سمت حرکت کنیم در آینده شاهد نمایش آثار خوب از دفاع مقدس خواهیم بود و می توانیم این نوع آثار را  در معرض دید جهانیان قرار دهیم.

وی در ادامه در مورد راهکار رسیدن به سینمای ایده آل در  این زمینه نیز، اظهار داشت: به هر حال در زمینه سینمای دفاع مقدس، مدیریت فرهنگی باید حمایت های لازمه را انجام دهد تا کار خوب ساخته شود. قبول کنیم که ساخت آثار جنگی، سخت است، برخی فیلم ها در دو لوکیشن محدود و چند خیابان ساخته می شود و برخی فیلم های باید در گرمای بسیار سوزان و شرایط تولید دشوار ساخته شود. اگر مدیریت هنری و فرهنگی در این زمینه تلاش نکند و حمایت های لازمه را نداشته باشد و در کنار آن امکانات لازمه را برای هنرمند فراهم نکند، خود هنرمند تنها با ذوق و سلیقه و خلاقیت نمی تواند از عهده این کار برآید.

نیرومند در پایان این گفت وگو، اظهار داشت: مدیران فرهنگی با حمایت های خود می توانند فیلمسازان را ترغیب و تشویق به ساخت جنگی خوب کنند تا در آینده شاهد آثار خوب از این اقیانوس بی کران باشیم.    

 

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.