دوشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۳

سینماگران،دفاع مقدس و دغدغه‌های رهبری/۲

شاه‌حسینی: بقای سینمای ایران در حفظ ارزش‌هاست/ فیلم دفاع مقدس فقط قهرمان پردازی وانفجار توپ و تانک نیست

انسیه شاه حسینی

کارگردان «پنالتی» گفت: سینمای دفاع مقدس فقط قهرمان پردازی، انفجار توپ و تانک و رزم نیست، بلکه باید ارزش های نهفته آن هشت سال را سعی کنیم به روز کنیم و برای نسل آینده چراغ راه بسازیم. به همین دلیل است که به این نوع سینما و این ژانر علاقه مند هستم و امیدوارم دست کسانی که می خواهند فرهنگ و سینمای دفاع مقدس را آلوده کنند به زودی قطع شود.

انسیه شاه حسینی، کارگردان سینما در گفت وگو با خبرنگار سینماپرس در مورد  دغدغه های اخیر مقام معظم رهبری  و چگونگی نهادینه سازی مفاهیم دفاع مقدس در سینما ، اظهار داشت: آنچه که در این بحث مسلم است، سینمای ما برای ادامه بقای خود نیاز به حفظ ارزش ها و فضای فرهنگی دفاع مقدس دارد تا بتواند در ادامه راه، خود تثبیت شود، در نتیجه سینمای ما اگر قرار است بقایی داشته باشد باید به سمت سینمای دفاع مقدس در حرکت باشد و باید از این جنس سینما خواهش کند تا دستش را بگیرد.

کارگردان «پنالتی» در ادامه در مورد اینکه چرا این اتفاق در سینمای ما کمرنگ شده است نیز، اظهار داشت: برای این بحث هم دو دلیل وجود دارد که یکی بر می گردد به مدیریت فرهنگی در سطح کلان و دیگری انگیزه داخلی خود هنرمندان کشورمان.

شاه حسینی در ادامه توضیح داد: در گذشته هنرمند ارزشی بیشتر داشتیم که سال های سال کار دفاع مقدس کرده بودند اما در ادامه بی انگیزه شده  و بعد تغییر ژانر داده اند و در فضاهای دیگری فیلم ساخته اند، در نتیجه سینمایی به وجود آمد که فاقد تفکرات و اندیشه های ناب دفاع مقدسی بود.

کارگردان «غروب شد بیا» در ادامه افزود: به نظر می رسد مدیران و مسئولین ما باید از حالت انفعال خارج شده و مرعوب فضاهای سینمایی نشوند. مردانه مانند فرمایشات مقام معظم رهبری به صورت جهادی وارد میدان عمل شده تا سینما را از حالت انفعال خارج کنند که در نتیجه این کار به نفع خود مسئولان نیز هست.

وی در ادامه افزود: کافی است مصاحبه یک مادر شهید را گوش دهیم یا صدای صادق آهنگران را یک بار دیگر بشنویم، همه ارزش ها برای مان دوباره تداعی خواهد شد، سینما برای اعتبار هر چه بیشتر خود باید به سمت سینمای دفاع مقدس برود.

کارگردان «زیباتر از زندگی» در ادامه افزود: اگر فیلمی صادقانه و غیر مستقیم به ارزش ها بپردازد، مورد ارزیابی مثبت قرار می گیرد چه برسد به اینکه مستقیماً از ارزش ها و مفاهیم دفاع مقدس در اثری سخن به میان آید. به نظر من ما باید بتوانیم مستقیماً از سینمای دفاع مقدس استفاده کنیم تا دوباره شاهد پویایی و رونق در این نوع سینما باشیم. در این صورت است که هنرمند و سینماگر می تواند با استفاده از این سینما ارزش ها، فرهنگ و اخلاقیات دفاع مقدس را به عنوان گنجینه و الگویی برای سایر ملل معرفی کند.. 

کارگردان «شب بخیر فرمانده »در ادامه افزود: مسئولان دلسوخته سینمایی دفاع مقدس لازم است اقدام به ایجاد تحول در سینمای جنگ، فضاها و آدم ها کنند و در قدم بعدی از سینمای دفاع مقدس حمایت نمایند. در این زمینه دو مشکل اساسی وجود دارد. اول این که عده ای تصور می کنند مخاطب سینما تحمل دیدن این نوع فیلم ها را ندارند و مشکل دوم هم این است که برخی مسئولان فرهنگی ما فقط اهل شعار دادن هستند از سینمای دفاع مقدس حمایت نمی کنند و ترجیح می دهند راجع به این موضوعات حرفی زده نشود.

شاه حسینی در ادامه در مورد راهکار چگونگی پرداختن به مفاهیم دفاع مقدس در سینما، اظهار داشت: به نظرم من باید در این زمینه مسئولان در این نوع سینما تغییر بنیادین ایجاد کنند. در حال حاضر وضعیت به این منوال است که وقتی هنرمندی قصد ساخت فیلم با موضوع دفاع مقدس را دارد باید التماس کند تا شوراهای مختلف فیلمنامه وی را بخوانند و در نهایت مورد حمایت قرار گیرد. در صورتی که در دل حوادث مختلف دفاع مقدس ماجراهایی رخ داده که می توان از شعله های آن برای نسل جوان امروز فانوس درست کرد و در این راه است که سینمای دفاع مقدس می تواند الگو ساز شود. اگر فرهنگ دفاع مقدس حاکم شود، نجابت، عدل و انصاف بیشتری در جامعه جاری خواهد شد.

انسیه شاه حسینی در پایان این گفت وگو، خاطرنشان کرد: سینمای دفاع مقدس فقط قهرمان پردازی، انفجار توپ و تانک  و رزم نیست، بلکه باید ارزش های نهفته آن هشت سال را سعی کنیم به روز کنیم و برای نسل آینده چراغ راه بسازیم. به همین دلیل است که به این نوع سینما و این ژانر علاقه مند هستم و امیدوارم دست کسانی که می خواهند فرهنگ و سینمای دفاع مقدس را آلوده کنند به زودی قطع شود.

 

انتهای پیام/م/ف

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.