یکشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۶

سینماگران، دفاع مقدس و دغدغه‌های رهبری/5

هاشم‌زاده: متولیان سینمای دفاع مقدس باید پاسخگو باشند/ سینمای جنگ نیروی دلسوز می‌خواهد نه دلال

سید ناصرهاشم زاده*

فیلمنامه نویس «سیب و سلما» با بیان اینکه سینمای دفاع مقدس نیازمند یک بازنگری اساسی است ، گفت: متولیان سینمای دفاع مقدس اگر توان ساخت فیلم دفاع مقدسی را ندارند باید پاسخگو باشند.

سید ناصرهاشم زاده، فیلمنامه نویس و کارشناس سینما در گفت وگو با خبرنگار سینماپرس در مورد  دغدغه های مقام معظم رهبری و چگونگی نهادینه سازی دفاع مقدس، اظهار داشت  هیچ گاه قصد مخالفت ندارم، اما متاسفانه در سال های اخیر کسانی که مسئولیت کارهای فرهنگی را عهده دارند، در این زمینه کم کار شده اند که به دلیل عدم شناخت از مقوله سینما باعث شد تا ما  آسیب ها و لطمات  جدی را در این حوزه شاهد باشیم.  به نظر می رسد در جان کلام باید هنر را به اهلش سپرد تا دوباره بتوانیم بازتاب هنر انقلاب را در سینما شاهد باشیم.

فیلمنامه نویس «سیب و سلما» در ادامه افزود: رهبری معظم انقلاب همواره نگران بحث فرهنگی بوده اند و از اول شعارشان این بود که باید کار را به کاردان ها سپرد اما بعد از گذشت سه دهه از انقلاب شکوهمند اسلامی مدیران و مسئولان جدید همچنان دست به آزمون و خطا می زنند تا یکجاهایی کارهای شان جواب بدهد یا یک جاهایی کارهایشان جواب ندهد و این کارها اصلا در شان فرهنگ ما نیست.

هاشم زاده در ادامه تصریح کرد: به نظر می رسد باید در این زمینه صریح نظراتمان را اعلام کنیم چرا که لطمات زیادی را در بخش فرهنگ متحمل شده ایم و بسیاری از افرادی که عهده دار سمت های مختلف در زمینه فرهنگ هستند، به نظر می رسد توانایی انجام چنین کارهایی را ندارند و این کار باعث می شود که ما لطمات و آسیب های جبران ناپذیری در عرصه فرهنگ متحمل شویم.

وی در ادامه افزود: این گروه که مسئولیت ها را به عهده دارند ، اهداف اصلی انقلاب شکوهمند اسلامی را فراموش کرده اند و با تغییر مدیریت و جابجایی یک مدیر تمام سیاست های یک نهاد و سازمان دوباره  تغییر می کند و این کار دیگر شگفت انگیز است. حال سوال این است که چگونه می توان فرهنگ یک مملکت را با تغییر سیاست ها اداره کرد.

فیلمنامه نویس «بید مجنون» در ادامه افزود: کار به جایی رسید که رهبر انقلاب خود وارد میدان شده و در حوزه فرهنگ ابراز نگرانی کردند. به نظر من سینمای دفاع مقدس هم برآمده از سینمای انقلاب شکوهمند اسلامی است، ما نجنگیدیم بلکه از سرزمین و میهن خود دفاع کرده ایم و در این راه به توفیقات زیادی دست پیدا کرده ایم اما سوال اینجاست که تجلی هنری توفیقاتی که در جبهه ها رخ داد، حالا کجاست؟

هاشم زاده در ادامه تصریح کرد: در بسیاری از فیلم هایی که در زمینه سینمای دفاع مقدس ساخته شد بیشتر شاهد یک نوع توهین و عدم شناخت نسبت به این مقوله بودیم  چه برسد به تبلیغ این نوع سینمای ناب.

وی در ادامه افزود:  به نظر می رسد سینمای دفاع مقدس نیازمند یک بازسازی اساسی است و نهادها و ارگان های ذی ربط  که متولی این امر هستند اگر توان ساخت آثار در زمینه دفاع مقدس را ندارند، باید پاسخگو باشند. این کار اصلاً درست نیست چون فلان نهاد پول و امکانات در اختیار دارد بیاید و  فیلم جنگی  بسازد و اقتدار سینمای دفاع مقدس را زیر سوال ببرد.

این فیلمنامه نویس در ادامه در مورد راهکار این قضیه نیز، اظهار داشت: وقتی صحبت از راهکار می شود باید مباحثی که مقام معظم رهبری می فرمایند رعایت شود و آن هم بحث عدالت طلبی و عدالت خواهی است.

هاشم زاده تصریح کرد: اولین راه این است که باید از نیروهای متعهد انقلابی که می توان سینمای انقلاب و دفاع مقدس را درسطح جهان دوباره معرفی کنند استفاده شود اما این روزها به نظر می رسد از نیروهای متعهد کمتر استفاده می شود و از عدالت خواهی کمی فاصله گرفته ایم. سینما دست کسانی است که تخصص و شناخت کافی نسبت به این مقوله را ندارند و نتایج در همه زمینه ها بر عکس است. مسلماً باید از نهادهای فرهنگی ذی ربط از نیروهای فداکار و دلسوخته این کار استفاده کنند نه دلالانی که شناخت کافی نسبت به این مقوله را ندارند و در این زمینه کارشان کاسب کاری است.     

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.