دوشنبه ۵ تیر ۱۳۹۱ - ۰۰:۲۸
به مناسبت تولد پرافتخارترین تدوینگر سینمای ایران/
صفییاری تدوینگر بهترین فیلمها یا بهترین تدوینگر فیلمها؟

امروز سالروز تولد هایده صفییاری برنده پنج سیمرغ جشنواره فجر و تدوینگر بهترین فیلمهای این سالهای سینمای ایران است. بعضی از منتقدین معتقدند او به همین واسطه بهترین تدوینگر حال حاضر سینمای ایران است و بعضی این موضوع را رد می کنند. به مناسبت تولدش مروری بر زندگی و آثارش داشتهایم.
یک عمر روی سن جشنواره فجر
هایده صفییاری زاده پنجم تیر ۱۳۳۸در گرگان، تدوینگر ایرانیست. صفییاری از مدرسه عالی تلویزیون و سینما با دیپلم تدوین فارغالتحصیل شد. فعالیت سینمایی را با صداگذاری فیلم «دخترک کنار مرداب» در سال ۱۳۶۸ آغاز کرد. تدوین فیلم «آژانس شیشهای» اولین سیمرغ بلورین را از شانزدهمین جشنواره فیلم فجر برای او به ارمغان آورد و باعث شهرت او شد. در سال بعد بار دیگر موفقیت خود را تکرار کرد و جایزه بهترین تدوین جشنواره فجر را برای فیلم «روبان قرمز» بهدست آورد. پس از آن بود که جایگاه خود را در سینمای ایران تثبیت کرد و بسیاری از کارگردانهای بزرگ سینمای ایران او را برای تدوین فیلمهایشان برمیگزیدند. از آثار مشهور این سالهای او می توان به «جدایی نادر از سیمین»، «درباره الی ...»، «هفت دقیقه تا پاییز» و «چهارشنبهسوری»، «بوسیدن روی ماه» و «بغض» هستند. او تاکنون بارها نامزد و برنده جایزههایی در جشنوارههای فیلم داخلی و خارجی شده است. از آخرین دستاوردهای او دریافت جایزه بهترین تدوین «جشنواره فیلم آسیا» برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» است.
بهترین تدوینگر بهترین فیلمها
در سالهای اخیر صفییاری تدوینگر بهترین فیلمهای سینمای ایران بوده است. فیلمهای که نامشان در این گزارش آمده و جوایز بسیاری دریافت کرده و تحسین منتقدان را برانگیخته اند. سهم صفییاری در این میانه همان پنج سیمرغ جشنواره فجر و جایزه جشنواره فیلم آسیا بوده اما سوال دیگری که پیش می آید این است که آیا تدوین بهترین فیلم ها برای تدوین گر آن فیلم ها هم اعتبار بزرگی محسوب می شود؟ آیا صفییاری به واسطه تدوین این فیلمها، به واسطه انتخاب اول بهترین کارگردان ها، بهترین تدوینگر این سال های سینمای ما نیست؟
دختری که بهترین شاگردش بود
قصد داشتم مصاحبه ای با او داشته باشم که به دلایلی مصاحبه به قرار نوشتن یک یادداشت تبدیل شد. در آخرین ساعات قبل از نوشتن این گزارش خانم عبدالوهاب از نوشتن یادداشت منصرف شدند. دلیل قشنگی برای این کار داشتند که اصرار را بی فایده می کرد. سپیده عبدالوهاب گفت: برای من غیر ممکنترین کار دنیا این است که مادرم را توضیح بدهم!
جایزهها و افتخارها
سیمرغ بلورین بهترین تدوین (آژانس شیشهای) - جشنواره شانزدهم فیلم فجر - ۱۳۷۶
سیمرغ بلورین بهترین تدوین ( روبان قرمز) - جشنواره هفدهم فیلم فجر - ۱۳۷۷
نامزد سیمرغ بلورین بهترین تدوین (عروس آتش) - هجدهمین جشنواره فیلم فجر - ۱۳۷۸
تندیس حافظ بهترین تدوین (ارتفاع پست) - ۱۳۸۱
نامزد تندیس زرین بهترین تدوین (ارتفاع پست) - ششمین جشن خانه سینما - ۱۳۸۱
انتخاب شده به عنوان بهترین تدوینگر سال برای فیلم ارتفاع پست به انتخاب نویسندگان و منتقدان (ماهنامه فیلم) - ۱۳۸۱
نامزد بهترین تدوین از هشتمین جشن خانه سینما برای فیلم اشک سرما - ۱۳۸۳
سیمرغ بلورین بهترین تدوین از بیست و چهارمین جشنواره فیلم فجر برای فیلم چهارشنبهسوری- ۱۳۸۴
نامزد بهترین تدوین از دهمین جشن خانه سینما برای فیلم چهارشنبهسوری - ۱۳۸۵
نامزد بهترین تدوین از بیست و هفتمین جشنواره فیلم فجر برای فیلم درباره الی - ۱۳۸۷
نامزد بهترین تدوین از بیست و هشتمین جشنواره فیلم فجر برای فیلم هفت دقیقه تا پاییز - ۱۳۸۸
سیمرغ بلورین بهترین تدوین (جدایی نادر از سیمین) - جشنواره بیست و نهم فیلم فجر - 1389
سیمرغ بلورین بهترین تدوین (نارنجی پوش) - جشنواره سیم فیلم فجر - 1390
آثار
تدوینگر :
بغض (۱۳۹۰)
بوسیدن روی ماه (۱۳۹۰)
پذیرایی ساده (۱۳۹۰)
نارنجیپوش (۱۳۹۰)
جدایی نادر از سیمین (۱۳۸۹)
مهتاب روی سکو (۱۳۸۹)
زمزمه با باد (۱۳۸۸)
آدمکش (1388)
هفت دقیقه تا پاییز (۱۳۸۸)
درباره الی (۱۳۸۷)
آتشکار (۱۳۸۶)
دایره زنگی (۱۳۸۶)
نیوهمانگ (۱۳۸۵)
چهارشنبهسوری (۱۳۸۴)
زیر درخت هلو (۱۳۸۴)
اشک سرما (۱۳۸۲)
سیمای زنی در دوردست (۱۳۸۲)
لاکپشتها هم پرواز میکنند (۱۳۸۲)
آوازهای سرزمین مادریام (۱۳۸۱)
ارتفاع پست (۱۳۸۰)
قطعه ناتمام (۱۳۷۹)
موج مرده (۱۳۷۹)
عروس آتش (۱۳۷۸)
روبان قرمز (۱۳۷۷)
آژانس شیشهای (۱۳۷۶)
روزی که هوا ایستاد (۱۳۷۶)
روزی که خواستگار آمد (۱۳۷۵)
عشق گمشده (۱۳۷۵)
دره هزار فانوس (۱۳۷۲)
دستیار تدوبن :
برج مینو (۱۳۷۴)
صداگذار :
شاخ گاو (۱۳۷۴)
میکس :
عروس آتش (۱۳۷۸)
مسافران (۱۳۷۰)
امور فنی صدا :
دخترک کنار مرداب (۱۳۶۸)
ساخت آنونس :
روبان قرمز (۱۳۷۷)
انتهای پیام/ع/ن.ف
ارسال نظر