سه‌شنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۰:۴۰

«اکبر قهرمانی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

عملا «تئاتر» نداریم/ تکلیف «مدیرکل هنرهای نمایشی» هنوز مشخص نیست/ وضعیت «تئاتر شهر» و «جشنواره‌های تئاتر» قابل دفاع نیست

اکبر قهرمانی

سینماپرس: «اکبر قهرمانی» با انتقاد از عملکرد معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد، گفت: مدیرکل هنرهای نمایشی تاکنون بیش از یک سال است که وضعیتش مشخص نشده است. چگونه ممکن است که نزدیک به یک سال بلاتکلیفی وجود داشته باشد؟ واقعیت این است که باید نقطه عطف را بپذیریم؛ ما عملاً تئاتر نداریم. اگر تئاتر داشتیم، وضعیت اینگونه نبود. وضعیت تئاتر شهر و جشنواره‌های تئاتر نیز قابل دفاع نیست و امسال نیز هیچ فعالیتی انجام نشده است؛ زیرا تکلیف مدیرکل هنوز مشخص نیست.

بلاتکلیفی ادامه دار در مدیریت «اداره کل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد» به یکی از طنزهای این روزهای محافل هنری مبدل شده است. اداره‌کلی که پس از استقرار دولت چهاردهم تا کنون نتوانسته مدیرکل خود را بشناسد و حدود یک ماهی است که مدیرکل ارشاد منطقه آزاد اروند سرپرستی آن را عهده دارد شده است. البته در همین یک ماه حواشی «سرپرست» یا «مدیرکل» بودن «رضا مردانی» خودش به طنزی مضاعف مبدل شده بود. اتفاقی که نشان داد معضل اصلی و چرایی بی‌ثباتی ادارت مختلف هنری وزارت ارشاد بیش از هر چیز محصول حضور فردی کم بنیه در جایگاه «معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی» است.

در همین راستا «اکبر قهرمانی» کارگردان تئاتر در گفت و گو با خبرنگار سینماپرس ضمن اشاره به اوضاع نابسامان مدیریتی تئاتر کشور بیان کرد: آیا در حال حاضر مدیر مشخصی داریم که بتواند تئاتر را اداره کند؟ مدیرکل ما تاکنون بیش از یک سال است که وضعیتش مشخص نشده است. با وجود این همه نیرو، اگر شما این مسئولیت را به من واگذار کنید، فردا نیروی مورد نیاز را تعیین خواهم کرد.

وی افزود: چگونه ممکن است که نزدیک به یک سال بلاتکلیفی وجود داشته باشد؟ واقعیت این است که باید نقطه عطف را بپذیریم؛ ما عملاً تئاتر نداریم. اگر تئاتر داشتیم، وضعیت اینگونه نبود. وضعیت بازسازی تئاتر شهر و جشنواره‌های تئاتر نیز قابل دفاع نیست و امسال نیز هیچ فعالیتی انجام نشده است؛ زیرا تکلیف مدیرکل هنوز مشخص نیست.

او ادامه داد: جشنواره‌ای که برگزار می‌شود، چهار کار را انتخاب می‌کند و سپس اعلام می‌کند که پول‌ها را پرداخت خواهد کرد؛ اما شش ماه طول می‌کشد تا مدیرکل تعیین شود و بعد از آن نیز هنوز پرداختی صورت نگرفته است. مثلاً در خرمشهر، جشنواره‌ای برگزار شده که نه جوایز به موقع پرداخت شده و نه هزینه‌های ورودی. شرایط بحرانی است.

وی متذکر شد: وضعیت تئاتر آنقدر نامناسب است که نمی‌خواهم مستقیم سؤال کنم، اما خود مسئولان هم فقط می‌گویند «تلاش می‌کنیم»، جمله‌ای تکراری که بارها شنیده‌ایم. این امیدهای واهی، به دلیل مشخص نشدن مدیرکل، باعث ناامیدی می‌شود.

قهرمانی با انتقاد از رویه انتصابات صورت گرفته در حوزه هنرهای نمایشی تصریح نمود: زمانی که مدیریت مشخص شود و این فرد از دل هنرمندان باشد، شرایط بهتر خواهد شد. آقای اتابک نادری که سرپرست بودند، با ایشان گفتگو داشتیم و اگرچه برخی موارد ممکن است خصوصی بوده باشد، اما ایشان خودشان هنرمند هستند.

وی افزود: سوال این است که چرا ایشان به عنوان مدیرکل انتخاب نشد؟ ایشان تا زمانی که سرپرست بودند، اعتمادسازی کرده‌اند و سپس خودشان منصرف شدند. اعتمادسازی ایشان را در دهه‌های گذشته در مدیریت تالار سنگلج، احیای آن و برگزاری جشنواره‌های بین‌المللی و فعالیت‌های مستمر در عرصه هنر دیده‌ایم. به نظر من ایشان بهترین گزینه برای سمت مدیرکل است.

کارگردان نمایش «وفای به عهد» مطرح کرد: مشکل اصلی این است که فردی انتخاب نمی‌شود که از دل مجموعه و خواسته‌های همسو با ما باشد و به همین دلیل گزینه مناسبی نیست. تنها دلیلی که وجود دارد، این است که به فردی چیزی دیکته می‌شود و او نیز همان را اجرا می‌کند، بدون هیچ تغییر یا بهبود.

کارگردان نمایش «نذری» با بیان این مطلب که امروزه وقتی به تالار سنگلج می‌رویم و اجراها را می‌بینیم، همه چیز سطحی و ضعیف است؛ اظهار داشت: من این‌ها را به عنوان نمونه ذکر می‌کنم و واقعاً متأسفم که همه این عوامل دست به دست هم داده‌اند تا وضعیت تئاتر به این شکل برسد. مدیران ما نیز از این شرایط رضایت دارند و هیچ اعتراضی نمی‌کنند؛ گویا از این وضعیت لذت می‌برند.

اکبر قهرمانی در پایان گفت و گو خاطرنشان کرد: ما بزرگان خود را از دست داده‌ایم؛ افرادی مانند عزت‌الله انتظامی، جمشید مشایخی، آقای کشاورز و دیگر دوستان که دیگر در میان ما نیستند. اگر به خانه تئاتر مراجعه کنید، وضعیت آن را خواهید دید که چگونه است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.