دوشنبه ۵ تیر ۱۳۹۱ - ۱۱:۲۹

رضا درمیشیان:

تمام فیلم‌هایی را که دوست دارم هایده صفی‌یاری تدوین کرده است

رضا درمیشیان دستیار کارگردان در نشست فیلم «نارنجی پوش »به کارگردانی داریوش مهرجویی

سینماپرس-گروه هنرمندان/ در روز تولد هایده صفی‌یاری تدوینگر سینما و برنده جایزه جشنواره آسیا Asian Film Awards به سراغ رضا درمیشیان کارگردان فیلم «بغض» از آخرین کارهای صفی‌یاری رفته ایم که تدوین آن مورد توجه منتقدین قرار گرفته است.


تدوین‌گر خلاق و مدرن
آخرین کار خانم صفی‌یاری که تحسین خیلی از منتقدین را باعث شده است فیلم «بغض» است. رضا درمیشیان هم اولین فیلمش را به مانند بسیاری از کارگردانان خوب سینمای روی میز تدوین صفی‌یاری برده است. به مناسبت زادروز او و این همکاری موفق از درمیشیان در مورد علت انتخاب خانم صفی‌یاری پرسیدیم و اینکه وجه تمایز ایشان از دیگر همکارانش چیست. در میشیان جواب داد : «خب طبعا آرزوی هر فیلم‌سازی کار با تدوین‌گر حرفه‌ای چون هایده صفی‌یاری است، ولی جالب است بگویم که قبل از «بغض»، در طول سال‌های حضورم در سینما هیچ وقت فرصت همکاری با ایشان برایم پیش نیامده بود و حتی ایشان را از نزدیک ندیده بودم. از شروع پیش تولید فیلم، برایم انتخاب تدوین‌گر جدی شد. دوست داشتم قبل از شروع فیلم‌برداری تدوین‌گر فیلم مشخص باشد و نقطه نظراتش را جویا شوم. هرچه با خودم فکر کردم چه کسی می‌تواند «بغض» را مونتاژ کند تنها به نام هایده صفی‌یاری رسیدم. تدوین‌گر خلاق و مدرنی که جسارت این گونه تدوین را دارد. از طرفی با یک مرور ذهنی دیدم تمام فیلم‌هایی را که دوست دارم هایده صفی‌یاری تدوین کرده است. با ایشان تماس گرفتم. فیلم‌نامه را خواندند و قول‌وقرارها گذاشته شد. فیلم‌برداری ما خرداد پارسال تمام شد و ایشان تا مهر 90 قرارداد داشتند. قرار بر این شد که صبر کنیم کار ایشان تمام شود ولی خوشبختانه برنامه کاری‌شان جابه‌جا شد و دو ماه بعد از فیلم‌برداری تدوین «بغض» شروع شد.»


از ایشان بسیار آموختم
وی در مورد تعامل خانم صفی‌یاری با کارگردان و استقلال یا انفعال ایشان افزود: «آنچه در تدوین یک فیلم مهم است تفاهم کارگردان و تدوین‌گر بر سر ساختار و لحن تدوین فیلم است. خانم صفی‌یاری به شدت تدوین‌گر منعطفی هستند. برای من کارگردان اول، هر سکانس را به سه شکل متفاوت تدوین می‌کردند. سه شکل یعنی واقعا سه نوع مونتاژ متفاوت که انتخاب از میان آن‌ها سخت بود. این واقعا قدرت و تسلط ایشان را بر مونتاژ می‌رساند که توانایی این را دارند که برای هر صحنه‌ای چند نوع مونتاژ متفاوت انجام می‌دهند. ما برای سکانس صحبت می‌کردیم و جلو می‌رفتیم. به شخصه از ایشان بسیار آموختم.»


خوش به حال کاراکترها
او درباره تاثیر اخلاق شخصی‌ تدوین‌گر بر درست از کار درآمدن فیلم ضمن اشاره به منعطف بودن هایده ‌صفی‌یاری گفت: «به اعتقاد من تدوین یک فیلم اصلا به معنای برش نیست. تدوین یعنی دمیدن روح به فیلم و خانم صفی‌یاری روح بسیار بلندی دارند. رمز موفقیت ایشان در این است که با روح و احساس خودشان برش می‌زنند نه با معیار دیگری. با حس و حال شخصیت‌ها همراه می‌شوند و زندگی می‌کنند و خوش به حال کارکترهایی که سرنوشت شان را چنین تدوین‌گری رقم بزند.»


نخستین جایزه جهانی برای تدوین‌گر ایرانی
درمیشیان در آخر نسبت با تحسین تدوین‌گر تعدادی از بهترین فیلم‌های این سال‌های سینمای ما  افزود :«شک نکنید که کارنامه تدوین ایشان یعتی اعتبار سینمای ایران. متاسفم که سینمای ایران این روزها آن قدر به منازعات و حاشیه‌ها و جنجال‌های بی‌راهه کشیده شده که اخبار خوب در آن گم شده است. نمونه اش همین جایزه تدوین فیلم «جدایی نادر از سیمین» در ششمین دوره جوایز اسکار آسیایی Asian Film Awards. این جایزه خیلی ارزش دارد. نخستین جایزه جهانی یک تدوین‌گر ایران در تاریخ سینمای ایران است که آن طور که می‌بایست منعکس نشد.»



گفت‌وگو از نفیسه علوی

انتهای پیام/ع/

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.