یکشنبه ۴ تیر ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۲

به مناسبت تولد تدوینگر خوبی که پنج بار سیمرغ دست گرفته است/

اسعدیان: همکاری با صفی‌یاری لذت بخش است

مایون اسعدیان

سینماپرس-گروه هنرمندان/ هایده صفی‌یاری تا کنون پنج بار موفق به دریافت سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر برای فیلم هایی چون «آژانس شیشه‌ای»، «جدایی نادر از سیمین» و «نارنجی پوش» است. از آخرین کارهای او می توان به تدوین فیلم «بوسیدن روی ماه» همایون اسعدیان اشاره کرد. به همین مناسبت گفت‌وگویی با اسعدیان انجام داده‌ام.



*آقای اسعدیان شما فیلم آخرتان با خانم صفی‌یاری کار کرده‌اید و فردا سال روز تولد ایشان است. مناسبت خوبی‌ست که در مورد او صحبت کنید.

اولا من از همین جا تولد او را تبریک می گویم. بسیار خوشحالم که در سینمای ایران چنین انسان‌هایی هستند که به عنوان یک زن فرهیخته و متین کار می کنند. این باعث خوشحالی ست.


*درمورد دلایل انتخاب ایشان می خواهم بپرسم. آیا همین که تدوینگری هستند که 5 سیمرغ جشنواره فجر در کارنامه دارند در سپردن باکس تدوین به ایشان کافی بوده یا وجه تمایز و خصوصیتی دارند که شما را در این تصمیم کمک کرده است؟

اجازه بدهید من به این سوال پاسخ ندهم. ایشان یکی از بهترین تدوینگرهای ما هستند اما پاسخ به این سوال ممکن است موجب دلخوری دوستان و همکاران خوب ما در سینما بشود.


*پس از تعامل ایشان به عنوان یک تدوینگر با کارگردان فیلم بگویید؟ آیا در تدوین مستقل عمل می کنند یا نه تحت نظر کارگردان عملکردی منفعلانه دارند؟

باز هم می گویم بسیار از همکاری با ایشان خوشحالم. من در یک ماه اولیه کار در سفر بودم و با تلفن با ایشان در تماس و تعامل بودم. این اولین همکاری من با او بود و به نظرم بده‌بستان بسیار خوبی داشتیم. تعامل اینگونه بود که نه من روی ایده‌هایم چنان پافشاری می کردم که ایشان استقلال نداشته باشد و نه ایشان آدم دگمی بود که مرا به گونه‌ای در کار به سمتی بکشاند که تمایل من نباشد. کار به هیچ عنوان از هر دو طرف تحمیلی نبود. در مونتاژ فیلم چند بار کوتاه شد و باز من فیلم را دوباره با دوستان دیدم و از آن ها نظر سنجی کردم و در این پروسه خانم صفی‌یاری پابه‌پای ما هم با یک نوع مسئولیت و هم با آگاهی به فیلم و مفهوم فیلم می آمد. در کل می توانم بگویم همکاری لذت بخشی بود و من خیلی راضی بودم.



*به نظر شما اینکه خانوم صفی یاری تدوینگر بهترین فیلم‌های این سال های سینمای ما (چون جدایی نادر از سیمین، درباه الی، بغض، چهارشنبه سوری و ..) بوده‌اند لزوما به معنای این است که بهترین تدوینگر این سال های سینمای ایران هستند؟

اینکه لزومآ کسی که بهترین فیلم های سینما را تدوین کرده باشد خودش هم بهترین تدوینگر باشد، با احترام به خانوم صفی یاری، به نظر من معنایی ندارد. همکارهای دیگر ایشان هم در عرصه تدوین همه بسیار خوبند. ما چندین مونیتور خوب چه خانم و چه آقا داریم. شاید در جشنواره ها ما در یک سال به او و در سال های بعد به دیگران جایزه بدهند. نمی توان به همه با هم جایزه داد. اگر در سال های گذشته بهترین فیلم ها را او تدوین کرده است شاید بر اساس اتفاق و حادثه باشد. به نظر من تصادفی ست که هر چه فیلم خوب است ایشان تدوینگر آن باشد. هایده صفی یاری یکی از بهترین مونیتور های ماست و امیدوارم سال های سال کار در سینمای ما را ادامه دهد در کنار همکارانی که آنها هم بسیار خوبند و کارشان از صفی یاری کم ندارد.
اصولا در هنر این نوع مفاهیم را اگر وارد نکنیم بهتر است. بهترین نداریم. مفهوم بهترین شاید در فوتبال معنا داشته باشد اما در سینما این مفاهیم معنایی ندارند.



انتهای پیام/ع/ن.ف

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.