«سید محمدعلی ابطحی» از مدیران اسبق وزارت ارشاد و مشاور ریاست جمهور دولت هفتم و هشتم در گفت و گو با خبرنگار سینماپرس با اشاره به ضرورت توجه به دیپلماسی فرهنگی در عرصه سینما اظهار داشت: من شخصاً رفتارهای متعصبانه را قبول ندارم و معتقدم که فیلم ایرانی، صرف نظر از مکان تولید یا اینکه چه کسی آن را ساخته، همچنان فیلم ایرانی است و نمیتوان آن را محکوم کرد. هر کجا که نمایش داده شود و به هر شکلی که عرضه شود، ارزشمند است، زیرا صدای بخشی از جامعه ایران را منتقل میکند. بنابراین، سلایق مختلف، حتی در عرصه دیپلماسی، باید پذیرفته و مورد توجه قرار گیرند.
وی افزود: این مسئله میتواند تلنگری جدی برای سیاستگذاران سینمای ایران باشد؛ اکنون دورهای نیست که در اتاقهای بسته، با اعمال ممیزی سختگیرانه، مسیر فیلمها تعیین شود. بخشهای مهم وزارت ارشاد در عمل کارکرد خود را از دست دادهاند و بسیاری از آثار، اعم از فیلم، موسیقی یا سایر بخشهای هنری، بدون عبور از کانالهای رسمی مجوز، به دست مخاطب میرسند.
او ادامه داد: سختگیریهای بیرویه تأثیری بر دیده شدن یا نشدن فیلمها ندارند و سیاستگذاران باید سیاستهای نوآورانه و قابل قبول برای افکار عمومی تدوین کنند. واقعیت این است که حتی رسانههای رسمی، مانند صداوسیما، تنها سیاستهای حداقلی برای ارتباط با مردم دارند و اگر همین سیاستهای حداقلی در سینما نیز اجرا شوند، آثار کمتر دیده خواهند شد و سینما از رونق میافتد.
ابطحی در مورد حضور فیلم های ضد ایرانی که توسط فیلمسازان ایران ساخته شده و به عنوان نماینده کشورهای دیگر در جشنوارههای جهانی حضور خواهند داشت تصریح نمود: در این زمینه، دو نکته مهم وجود دارد؛ اول ما باید ببینیم معیارهای ضد ایرانی چیست و اینکه آیا ما باید تنها معیارهای رسمی را معیارهای ایرانی بیدانیم یا اگر نقدی به جناحی صورت بگیرد یا فشاری که بر جامعه اعمال شود، مورد انتقاد قرار گیرد نباید آن را ضد ایرانی تلقی کنیم و حتی باید از آن استقبال کنیم. دوم اینکه دیگران منتظر این نیستند که فیلم های حمایتی ببینند، زیرا اساساً سینما عرصه حمایت یا مخالفت سیاسی نیست. فیلمها واقعیتها را بیان میکنند و فضاهای سینمایی ایجاد میکنند. این به معنای آن نیست که کسانی که با جمهوری اسلامی مخالفند چه در مجموعه فیلمسازان یا فیلمسازان خارجی، فیلم هایی را تولید میکنند که نقدهایی در آن وجود دارد. و اگر ما معیارهایمان را گسترش دهیم فیلم هایی که این نقدها را مطرح میکنند به معنای مخالفت با ایران نباشد.
مسئول دفتر و مشاور ریاست جمهوری دولت موسوم به اصلاحات در مورد معیارهای لازم اثری که به عنوان نماینده سینمای ایران در اسکار حضور خواهد داشت بیان کرد: صرف نظر از اینکه کشورهای دیگر چه آثاری ارائه میدهند، ما باید خودمان معیارهای مشخصی داشته باشیم. به نظر من، اولین معیار باید جنبه فنی و هنری فیلم باشد. یک فیلم سینمایی باید از نظر هنری و فنی در سطح آثار جهانی باشد و با پیشرفتهای سینمای دنیا همگام شود.
وی افزود: مرحله دوم مربوط به محتوای فیلم است. حتی اگر فیلمی محتوای غنی و قابل توجهی داشته باشد، اما از نظر هنری مورد قبول جامعه جهانی و سینما نباشد، نمیتوان آن را فیلم موفقی دانست. بنابراین، معیارهای هنری باید برای جشنوارههای داخلی و خارجی و حتی سلیقه داخلی پیشبینی شوند. بدون وجود جنبه هنری، فیلم سینمایی عملاً نمیتواند عنوان فیلم سینمایی را داشته باشد.
وی تاکید کرد: در بخش محتوا، فیلمها باید نوآوری و ابتکار عمل داشته باشند تا بتوانند مخاطب را جذب کنند. رسانه بدون مخاطب رسانه نیست، صرفاً یک فعالیت خیریه است و نمیتوان آن را رسانه واقعی دانست.
«سید محمدعلی ابطحی» در پایان این گفت و گو خاطرنشان ساخت: فیلمسازان باید بتوانند روایتهای مختلف را به شکل دقیق و حسابشده در داستان خود قرار دهند. این امر حتی شامل وقایع تاریخی ایران، از جمله تاریخ معاصر و دهههای ابتدایی انقلاب، میشود. بسیاری از این رویدادها، همانند جنگ ایران و عراق، قابلیت تصویرسازی و پردازش سینمایی بالایی دارند و میتوانند اثرگذار باشند، درست همانطور که در دنیا همچنان آثار سینمایی درباره جنگهای قدیمی اروپا تولید میشوند.
ارسال نظر