به گزارش سینماپرس، محمدحسین اسماعیلی، گفت: دفتر توسعه آموزشهای فرهنگی و هنری زیرمجموعه معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و مسئولیت ساماندهی و الگوسازی و توسعه آموزشهای رسمی و غیررسمی هنر را بر عهده دارد که شامل بخشهای هنرستانهای هنرهای زیبا، آموزشگاههای آزاد هنری، آزمونهای مهارتی و کارت صلاحیت تدریس است.
او با اشاره به اهداف کلی دفتر افزود: بررسی و برنامهریزی در جهت توسعه فعالیتهای هنری در کشور، مطالعه و طراحی آموزشهای هنری با تمرکز بر تحقق هدف تربیت هنرمند، مطالعه، برنامهریزی و تحقیق به منظور ارائه نظامهای آموزش رسمی و غیررسمی هنر، صدور مجوز تأسیس، رسیدگی و نظارت بر اداره امور آموزشی هنرستانهای تحت پوشش وزارت متبوع، صدور مجوز تأسیس و نظارت بر فعالیت مراکز آموزش آزاد هنری از جمله اهداف کلی دفتر است که با توجه به مأموریت اصلی این دفتر به عنوان مرجع تخصصی در نظام آموزشی فرهنگ و هنر کشور، توسعه آموزشهای هنری بر اساس رویکرد دولت چهاردهم و طرح تحولی وزارت فرهنگ و کلان برنامههای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ارتقاء سطح آموزش هنر در بخشهای مختلف، در دستور اصلی کار دفتر آموزش قرار دارد.
اسماعیلی با اشاره به هنرستانهای هنرهای زیبای سراسر کشور که تحت پوشش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت میکنند، گفت: یکی از اقدامات دفتر، ثبت برند و عنوان هنرستانهای هنرهای زیبا به نام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور است. تعداد ۶۴ هنرستان هنرهای زیبا در سطح کشور فعالیت دارند و بیش از ۹ هزار نفر هنرجوی دختر و پسر در رشتههای موسیقی، نقاشی، نمایش، سینما، گرافیک و انیمیشن به تحصیل مشغول هستند و در شش ماهه اول سال ۱۴۰۴ مجوز ۴ هنرستان شامل: هنرستان زیبای دختران گچساران، هنرستان زیبای دختران شاهرود، هنرستان زیبای پسران شاهرود و هنرستان زیبای پسران سمنان صادر شده که در مرحله راهاندازی هستند.
او در ادامه به تشریح فعالیتهای بخش آموزشگاههای آزاد هنری و بخش نظارت و ارزیابی پرداخت و گفت: با پیگیریهای صورت گرفته برند و عنوان آموزشگاه آزاد هنری به نام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ثبت شده است و با راهاندازی سامانه نظارت و ارزیابی آموزشگاههای آزاد هنری، نظارت بر عملکرد آموزشگاهها به صورت منجسم و هدفمند صورت گرفته و رتبهبندی این مراکز نیز به شکلی قاعدهمند انجام میگیرد. همچنین فرایند ثبت تقاضا و صدور مجوز، ثبت اطلاعات دقیق و به روز آموزشگاههای آزاد هنری و تهیه بانک اطلاعات آموزشگاهها، در سامانه آموزشگاههای آزاد هنری انجام میشود و برای تأسیس آموزشگاههای آزاد هنری، شورای مرکزی نظارت بر آموزشگاههای آزاد هنری با حضور اساتید فن برگزار میشود که در شش ماه اول سال ۱۴۰۴ تعداد ۲۰ جلسه این شورا برگزار شد و تعداد ۲۰۳ مجوز آموزشگاه در رشتههای نمایشی، موسیقی، خوشنویسی، تجسمی و هنرهای سنتی صادر شده است.
او همچنین درباره فعالیتهای بخش آزمونهای مهارتی بخش فرهنگ و هنر در شش ماه اول سال ۱۴۰۴ گفت: آزمونهای مهارتی بخش فرهنگ و هنر هر ساله در سه دوره خرداد، شهریور و دی ماه به صورت ادواری و جامع برگزار میشود و پذیرفتهشدگان در آزمون گواهینامههای معتبر مهارتی دریافت میکنند که شش ماه اول سال ۱۴۰۴ در آزمونهای جامع و ادواری خرداد ماه بیش از ۵۱ هزار نفر و در شهریور ماه بیش از ۳۰ هزار نفر شرکت کردند.
مدیرکل دفتر توسعه آموزشهای فرهنگی و هنری با اشاره به فعالیتهای بخش صدور کارت صلاحیت تدریس، افزود: تمامی مدرسان، برای تدریس در آموزشگاههای آزاد هنری موظف به دریافت کارت تدریس هستند. متقاضیان دریافت کارت با ثبتنام در سامانه کارت صلاحیت تدریس، در صورت احراز شرایط حرفهای مربیگری در یکی از رشتههای هنری مصوب، میتوانند در آموزشگاههای آزاد هنری به تدریس بپردازند. در شش ماه اول سال ۱۴۰۴ در رشتههای موسیقی، تجسمی، نمایش، خوشنویسی و هنرهای سنتی بیش از ۶۰۰ از طریق سامانه کارت صلاحیت تدریس برای متقاضیان صادر شده است.
او با اشاره به رویدادهای شش ماه اول سال و برگزاری «جایزه ملی آموزش هنر» گفت: بالا بردن سطح کیفی آموزش و بهویژه بهرهگیری از مربیان و مدرسان شایسته و برگزیده در مراکز آموزش هنر یکی از روشهای مهم در ارتقای کیفیت آموزشی در این مراکز است و توجه به این امر مهم، هدفی ارزنده در این راستاست که برگزاری دومین دوره رویداد اعطای «جایزه ملی آموزش هنر» با عنوان «سرو ایرانی» در اردیبهشت ماه و همزمان با هفته معلم، با هدف حمایت از ترویج هنرهای ملی و بومی و آموزش اصولی هنر و تجلیل از جایگاه معلمان و مربیان هنر برگزار شد.
اسماعیلی افزود: از دیگر اهداف رویداد «جایزه ملی آموزش هنر» شناسایی مربیان و مدیران برتر مراکز آموزشی، فراهم کردن شرایط مطلوب برای رقابتی انگیزه بخش در میان معلمان و مدیران مراکز آموزش هنر، توجه به نقش معلمان هنر در حوزه آموزشهای هنری، تلاش برای یافتن و کارآمد کردن شاخصها و استانداردهای آموزشی است که علاوه بر معرفی مدیران و مربیان برتر آموزشگاهها، مفاخر آموزش هنر مورد تجلیل قرار گرفته و مقرر شده است به صورت مداوم و سالانه برگزار شود.
او در ادامه با اشاره به طراحی تابلوی سر در واحد برای کلیه مراکز آموزش هنر وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شامل هنرستانهای هنرهای زیبا و آموزشگاههای آزاد هنری گفت: در راستای ثبت برند هنرستان هنرهای زیبا و آموزشگاه آزاد هنری به نام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توسط مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و در راستای ساماندهی مراکز آموزش هنر، تابلو و سردر واحد برای این مراکز طراحی شد که از ویژگیهای این تابلوها استفاده از نقشها و طرحها و رنگهای ایرانی است که نمایانگر هنر اصیل و با هویت ایران است و به راحتی توسط شهروندان و مردم از سایر آموزشگاهها قابل شناسایی و تشخیص است.
مدیرکل دفترتوسعه آموزشهای فرهنگی و هنری با اشاره به برگزاری جلسات تجزیه و تحلیل حرفهها و مشاغل هنری، گفت: یکی از مهمترین برنامههای دفتر آموزش، بروزرسانی و تحول در محتواها و سرفصلهای آموزشی، منابع و استانداردهای آموزش هنر است که با تشکیل کمیته تجزیه و تحلیل حِرَف و مشاغل هنری و برگزاری جلسات مستمر در قالب دیکوم اقدامات زیربنایی در این راستا صورت گرفت که در رشته موسیقی حدود ۹۰۰ شغل و در رشته طراحی گرافیک حدود ۲۰۰ شغل، در رشته نقاشی حدود ۱۰۰ شغل و رشته نمایش حدود ۱۵۰ شغل تخصصی احصاء شد و رشته سینما با حضور اساتید و کارشناسان این رشته از شهریور ماه آغاز به کار کرده است. همچنین حدود ۳۰ جلسه کمیتههای تخصصی تدوین استانداردهای شایستگی و ارزشیابی این حرفهها و مشاغل در شش ماه اول سال برگزار شده است.
بنا بر اعلام روابط عمومی دفتر توسعه آموزشهای فرهنگی و هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اسماعیلی با اشاره به جنگ ۱۲روزه و اجرای برنامهای با عنوان طنین موسیقی ایران در پهنه رودکی گفت: با هدف تجلیل از ایستادگی ملی و به پاس رشادتها و یاد شهدای وطن، نشان دادن انسجام ملی و افتخار به سربازان وطن، چهارم تیرماه تعدادی از هنرمندان هنرستانهای موسیقی و همچنین گروه سازهای بادی تهران به سرپرستی سینا ذکایی و آنسامبل بادی پرواز به سرپرستی افشار حشمتیان، به اجرای موسیقی ملی و حماسی پرداختند.
ارسال نظر