یکشنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۳:۲۶

«مهدی فرجی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

شرایط فرهنگی و اجتماعی حاکم بر ایران باعث شده است که فیلم‌های تولید شده برای مخاطبان سایر کشورها قابل درک یا پذیرش نباشد!

نشست خبری فیلم سینمایی ناتور دشت؛ مهدی فرجی

سینماپرس: «مهدی فرجی» با اشاره به لزوم تجاری سازی سینما و موانع پیش روی این اقدام، گفت: شرایط فرهنگی و اجتماعی حاکم بر ایران باعث شده است که فیلم‌های تولید شده، حامل تأثیرات فرهنگی و اجتماعی خاصی باشند که برای مخاطبان سایر کشورها قابل درک یا پذیرش نباشد. به عنوان مثال، مسئله حجاب که در ایران نشانه‌ای از فعالیت اجتماعی و تلاش زنان به شمار می‌آید، در برخی کشورها با نگرشی متفاوت دیده می‌شود و ممکن است به عنوان محدودیت تلقی شود.

«مهدی فرجی» از مدیران اسبق صدا و سیما و تهیه کننده فیلم سینمایی «ناتور دشت» در گفت و گو با خبرنگار سینماپرس ضمن پیش بینی خود از میزان موفقیت این فیلم در گیشه، درمورد دلایل کاهش مخاطب سینما توضیح داد: به نظرم هر اثری که جذاب باشد و از دل مسائل واقعی و دغدغه‌های مردم بیرون آمده باشد، می‌تواند در گیشه موفق باشد. «ناتوردشت» هم این مسیر را طی کرد و در جشنواره فیلم فجر یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌ها بود و با بیشترین تعداد سانس فوق‌العاده به نمایش درآمد.

وی دلایل کاهش مخاطب سینما را این چنین عنوان کرد: اگر بخواهیم آمار فروش بهار امسال را با سال گذشته مقایسه کنیم، کاهش قابل توجهی دیده می‌شود؛ حتی کمدی‌ها هم فروش خوبی نداشتند. ارزیابی من از این اتفاق چند جانبه است. بخشی از آن به شرایط سیاسی، فرهنگی و اجتماعی کشور بازمی‌گردد. بخشی هم مربوط به خود فیلم‌هاست؛ فیلم‌هایی که عرضه شدند نتوانستند به خوبی مخاطب را به سالن‌های سینما بکشانند.

او ادامه داد: از طرف دیگر، فیلم‌های اجتماعی و جذابی مانند «زیبا صدایم کن» وجود داشتند که متأسفانه به اندازه کافی سانس و توجه نگرفتند و نسبت به فیلم‌های پرفروش‌تر، برخورد عادلانه‌ای با آنها صورت نگرفت. سانس‌دهی و تعداد سالن‌های اختصاص داده شده به فیلم‌های اجتماعی اهمیت زیادی دارد و در این دوره شرایط برای آنها چندان مناسب نبود.

وی متذکر شد: علاوه بر این، فضای سیاسی و مذاکرات بین‌المللی ایران و آمریکا تأثیر روانی بر مردم گذاشته و باعث شده است تمرکز و رغبت مردم برای رفتن به سینما کاهش یابد.

رئیس هیئت مدیره کانون تهیه کنندگان رسانه های دیداری چشم انداز خود از وضعیت گیشه سینما را چنین بیان کرد: همیشه در سینمای ما تنها چند فیلم شاخص در سال موفق می‌شوند و باقی آثار فروش چندانی ندارند. اما به نظر من وضعیت امسال نسبت به سال‌های گذشته چندان بدتر نخواهد بود و امیدوارم با بهبود شرایط، سینمای ایران بتواند مسیر بهتری را طی کند.

این تهیه کننده سینما، همچنین درخصوص علت افزایش هزینه های تولید و تاثیر آن بر کیفیت آثار سینمایی، اظهار داشت: واقعیت این است که این افزایش غیرمنطقی نیست. با توجه به وضعیت تورم در کشور، هزینه‌هایی مانند دستمزد بازیگران، اجاره‌ها، اسکان و پذیرایی به شکلی چشمگیر افزایش یافته است که طبیعی است بر صنعت سینما تأثیرگذار باشد.

مهدی فرجی با اشاره به لزوم تجاری سازی سینما و موانع پیش روی این اقدام تصریح کرد: طبیعی است که دغدغه تولید بین‌المللی و نمایش فیلم‌ها در خارج از کشور، ذهن تهیه‌کنندگان و کارگردانان را به خود مشغول کرده است، اما باید شرایط کلی را نیز در نظر گرفت. کشور ما تحت تحریم‌های گسترده قرار دارد و بسیاری از فیلم‌های ایرانی به دلیل همین تحریم‌ها امکان نمایش در بسیاری از کشورها را ندارند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر، شرایط فرهنگی و اجتماعی حاکم بر ایران باعث شده است که فیلم‌های تولید شده، حامل تأثیرات فرهنگی و اجتماعی خاصی باشند که برای مخاطبان سایر کشورها قابل درک یا پذیرش نباشد. به عنوان مثال، مسئله حجاب که در ایران نشانه‌ای از فعالیت اجتماعی و تلاش زنان به شمار می‌آید، در برخی کشورها با نگرشی متفاوت دیده می‌شود و ممکن است به عنوان محدودیت تلقی شود.

«مهدی فرجی» در پایان این گفت و گو خاطرنشان کرد: سیاست‌گذاران و دولت‌های برخی کشورها تمایل ندارند فرهنگی را که در ایران رایج است، به نمایش بگذارند و ترجیح می‌دهند تصویری منفی و آشفته از کشور ارائه دهند. بنابراین، تمایل به تولید و پخش فیلم‌های ایرانی در این کشورها بسیار محدود است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.