جمعه ۲۴ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۸

تهیه‌کننده «نوروز» :

تأکید داشتیم که «عمو نوروز» کاملا ایرانی باشد و نمی‌خواستیم نسخه‌ای کپی شده از «پاپانوئول» باشد

فیلم سینمایی «نوروز»

سینماپرس: تهیه‌کننده فیلم سینمایی «نوروز» مطرح کرد که علی نصیریان در این فیلم با وجود شرایط سخت، بسیار کمک کرد.

به گزارش سینماپرس، محمدرضا نادری؛ تهیه‌کننده فیلم سینمایی «نوروز» به کارگردانی سهیل موفق که در قالب اکران نوروزی، در حال اکران در سینماهای کشور است، در گفت‌وگو با ایرنا درباره شرایط اکران این فیلم گفت: از نام فیلم «نوروز» مشخص است که مضمونی مرتبط با نوروز و بهار دارد و به همین دلیل ترجیح ما از ابتدا این بود که اکران آن مصادف با همین بازه زمانی باشد. شکر خدا این اتفاق هم رخ داد اما از آنجایی که فیلم ما متعلق به بخش خصوصی است، صرف قرار گرفتن آن در ترکیب نوروزی کافی نبود و بحث تخصیص سانس و سالن سینما هم برای‌مان حائز اهمیت بود.

وی افزود: در رسانه‌ها بارها به نقل از رئیس سازمان سینمایی مطرح شده است که عدالت باید در چرخه اکران رعایت شود اما در واقعیت این‌گونه نیست. گاهی احساس می‌کنند که برای ما فرش قرمز پهن است و برای هر حمایتی ما را صدا می‌کنند اما به‌رغم نامه‌نگاری‌هایی هم که داشتیم، حمایتی را شاهد نبودیم. غالبا سانس‌های مرده را به فیلم ما اختصاص داده‌اند و به همین دلیل وقتی مردم از اکران فیلم مطلع هم می‌شوند، سانس مناسبی برای تماشای خانوادگی فیلم پیدا نمی‌کنند. این مهمترین مشکل‌ «نوروز» در اکران است.

نادری گفت: طبیعتا فیلم «نوروز» را نمی‌توان با فیلم‌های کمدی مقایسه کرد و اساسا هم چنین انتظاری از آن نبود، اما وقتی آن را با فیلم‌های مشابهی که شرایط یکسانی هم در اکران دارند مقایسه می‌کنیم، از نظر میزان رضایت مخاطب، این فیلم با فاصله، پیش‌تر است. اینکه مخاطب از فیلمی راضی است و قصد برنامه‌ریزی برای دعوت دیگران به تماشای فیلم را دارد اما نمی‌تواند زمان خود را با سانس‌ها، منطبق کند، یک مشکل جدی است.

وی تاکید کرد: فیلم «نوروز» برای مخاطبان نوجوان است و طبیعتا باید سانس‌بندی آن به گونه‌ای باشد که خانواده‌ها امکان حضور در سینما را داشته باشند. اگر چنین سانس‌هایی را به فیلم ما اختصاص دهند، قطعا شرایط بهتری هم در اکران خواهیم داشت.

این تهیه‌کننده با اشاره به اینکه فیلم برای گروه سنی بالای هشت سال ساخته شده است، توضیح داد: ما در سینما یک مخاطب کودک داریم و یک مخاطب نوجوان. فیلم «نوروز» مربوط به مخاطب نوجوان است که پیش‌تر، پیش‌زمینه‌هایی را درباره مضامین فیلم داشته است. از سوی دیگر هم در نظر داشتیم که باقی اعضای خانواده که همراه یک نوجوان به سینما می‌آیند هم با فیلم ارتباط برقرار کنند. از این منظر مخاطب اصلی «نوروز» خانواده‌ها هستند.

تهیه‌کننده «نوروز» درباره حضور علی نصیریان در این فیلم هم گفت: واقعیت این است که آیین‌ها و رسوم ایرانی برای هر ایرانی حائز اهمیت است. یکی از بزرگ‌ترین جشن‌های سالانه ایرانیان هم همین عید نوروز است و فیلم «نوروز» هم اولین فیلمی است که به این آیین می‌پردازد. وقتی با آقای نصیریان برای چنین فیلمی صحبت کردیم تا در قامت عمو نوروز، ایفای نقش کنند، با تمام مشکلاتی که داشتند، از پیشنهاد ما بسیار خوشحال شدند و حتی به ما هم انرژی مضاعفی دادند.

وی افزود: فراهم آوردن شرایط نقش‌آفرینی برای آقای نصیریان، با توجه به سن و سال‌شان بسیار سخت بود. به‌ویژه در سکانس‌های مربوط به بیمارستان که نیاز بود پای ایشان آویزان باشد. یکی از نکاتی که واقعا جزو هنر بازیگری ایشان محسوب می‌شود اما این بود که با توجه به تمام مشکلات جسمی، زمانی که مقابل دوربین ظاهر می‌شدند، به کل فرد دیگری می‌شدند و اتفاق ویژه‌ای را رقم می‌زدند.

فراهم آوردن شرایط نقش‌آفرینی برای آقای نصیریان، با توجه به سن و سال‌شان بسیار سخت بود. به‌ویژه در سکانس‌های مربوط به بیمارستان که نیاز بود پای ایشان آویزان باشد

نادری ادامه داد: تأکید داشتیم که عمو نوروز در این فیلم، کاملا ایرانی باشد و نمی‌خواستیم نسخه‌ای کپی شده از پاپانوئول باشد. اگر از این جزییات مراقبت نکنیم، در سال‌های بعد بیشتر شاهد نفوذ خرده‌فرهنگ‌های مرتبط با کریسمس و جشن‌های غربی، در فرهنگ بومی خودمان می‌شویم.

تهیه‌کننده «نوروز» درباره انتقاداتی که نسبت به ضعف داستانی این فیلم مطرح می‌شود، توضیح داد: حمزه صالحی که فیلمنامه این فیلم را نوشته، فیلم‌نامه‌نویسی است که در سال‌های اخیر تجربه موفقی در فیلم‌های کمدی داشته است و به نوعی می‌توان گفت رگ مخاطب را به خوبی می‌شناسد. اما باید یک تفکیک میان تجربه‌های کمدی و تجربه‌های دیگر داشته باشیم. «نوروز» اولین فیلم مرتبط با این فرهنگ و آیین است و لازم بود خیلی از مختصات مرتبط با آن در فیلمنامه تشریح شود.

وی در پایان گفت: در عین حال هم یک فیلم سینمایی زمانی محدود برای قصه‌گویی دارد. این موارد چالش‌هایی بوده که فیلمنامه‌نویس با آن مواجه شده و به نظرم با توجه به مقدورات، به‌خوبی از پس آن برآمده، این انتقاد تا حدودی وارد است اما به‌عنوان قدم اول به‌نظرم تجربه قابل‌قبولی محسوب می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.