یکشنبه ۱۲ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۸:۴۴

کارگردان «ما ایستادایم» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

«سینمای ایران» با تکیه بر «قانون اساسی» می‌تواند اتفاقات درخشانی را رقم بزند

اکبر حر

سینماپرس: اکبر حر کارگردان سینما همزمان با روز جمهوری اسلامی در خصوص لزوم توجه به قانون اساسی در سینمای جمهوری اسلامی گفت: سینمای کشور امروزه در نقطه مطلوبی نیست؛ ما مسئولانی شایسته و سینماگرانی دلسوز نیاز داریم تا بر اساس قانون اساسی و آرمان های انقلاب اسلامی بتوانند سینما را در مسیری درست هدایت کنند.

کارگردان فیلم های «فراسوی اشک» و «ما ایستاده ایم» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس یادآور شد:سال ها قبل لنین یکی از سردمداران شوروی می گوید سینما را به من بدهید، اما همه اسلحه های دنیا برای شما! چرا که او به خوبی به کارکرد این رسانه مهم در دنیا واقف بوده اما متأسفانه ما در کشورمان با مدیرانی روبرو هستیم که ممکن است در کلام چنین جملاتی را به زبان بیاورند اما در عمل اصلاً چنین باور و اعتقادی ندارند.

وی با تأکید بر اینکه در مقوله جنگ نرم با سینما می شود کارهای نشدنی کرد اظهار داشت: ما باید در همه تاریخ از گذشته و حال تا آینده به سینما رجوع کنیم. سینما یک سلاح کارگشا است. بسیاری از راه های نرفته و جنگ ها را می توان با تولید یک فیلم سینمایی با استراتژی درست جبران کرد.

حر خاطرنشان کرد: قانون اساسی براساس آرمان های ملت و نظر مردم اقدام به اعمال حاکمیت قانون، حاکمیت ملت، تعیین نهادهای حقوقی و صلاحیت ها و اختیارات هرکدام می‌کند. بی شک سینمای ایران با تکیه بر قانون اساسی می تواند اتفاقات درخشانی را رقم بزند اما افسوس که تاکنون این مسأله را شاهد نبوده ایم.

این سینماگر متذکر شد: امروزه اگر کشوری باشید که دارای همه لوازم برای یک سینمای مقتدر را در اختیار داشته باشید نور علی نور است. سینما و فرهنگ و هنر در همه امور کارگشا است. کاری که رسانه های دیگر نمی توانند انجام دهند در سینما انجام می شود. سینما با این مقدمه ارزش خود را نشان می دهد و اگر کوتاهی شود سرمایه گذاری و حمایت لازم نشود آسیب می بینیم.

وی سپس مهمترین اصل را توجه به کلیات قانون اساسی در فضای فرهنگی کشور برشمرد و در این خصوص تصریح کرد: حضرت امام خمینی (ره) در سخنرانی بهشت زهرا به سینما اشاره کردند. این مهم است که می فرمایند سینما از مظاهر تمدن است. امام در آن بحبوحه انقلاب و در بدو ورود به کشور به سینما اشاره می کنند و این نشانگر اهمیت سینما است. بسیاری از کشورها در راستای اهداف مادی و استراتژیک شان از سینما استفاده می کنند اما ما همیشه فرصت ها را سوزانده ایم.

حر تأکید کرد: هنوز هم دیر نیست و می شود این کم کاری ها را جبران کرد. بنده معتقدم نهادهای کلیدی مانند مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورای عالی انقلاب فرهنگی، مجلس شورای اسلامی، فرهنگستان هنر، شورای نگهبان، قوه قضائیه و... باید به مقوله سینما وارد شوند. باید در این نهادها کارگروه های سینمایی از میان دلسوزان و سینه سوختگان نظام تأسیس شود تا هم نظارت جدی بر عملکرد سینماگران و مدیران وجود داشته باشد و کسی نتواند دست از پا خطا کند و هم برنامه ریزی و استراتژی اساسی برای سینمای کشور ترسیم شود.

این فیلمساز افزود: اگر کسانی در این سینما بی قانونی می کنند و یا به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران التزام ندارند باید یا دلسوزانه به راه راست هدایت شوند و یا کنار گذاشته شوند. ما نمی توانیم درگیر یک سری تعارفات در این زمینه باشیم.

وی در خاتمه این گفتگو تصریح کرد: سینمای کشور امروزه در نقطه مطلوبی نیست؛ ما مسئولانی شایسته و سینماگرانی دلسوز نیاز داریم تا بر اساس قانون اساسی و آرمان های انقلاب اسلامی بتوانند سینما را در مسیری درست هدایت کنند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.