دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۸

«محمد قهرمانی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

مسئولان فرهنگی ما سالم و سلامت هستند اما از نظر مدیریتی درست سینماگران را هدایت نکردند/ نظارت در روند تولید فیلم ها باید جدی گرفته شود

محمد قهرمانی

سینماپرس: محمد قهرمانی تهیه کننده سینما در خصوص فقدان معنویت در تولیدات سینمایی و تلویزیونی گفت: پرسش بنده از فیلمسازان سیاه نما این است که آیا اگر در خانواده ای بچه معتاد باشد اعضای آن خانواده معتاد بودن فرزندشان را جار می زنند؟ قاعدتا این کار را نمی کند! پس ما هم یک خانواده ای هستیم به اسم ایران، چرا باید مشکلات درونی مان را جار بزنیم تا دشمنان از مشکلات مان سوء استفاده کنند؟

تهیه کننده فیلم های سینمایی «گیرنده» و «خاک و آتش» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: سال ها است عده ای می گویند باید بخش خصوصی در سینما تقویت شود؛ قاعدتاً حضور بخش خصوصی در سینما خوب است اما به شر آنکه نظارت و هدایت درستی نیز وجود داشته باشد تا اثر سیاهی مانند «نپتون» تولید نشده و در جشنواره فیلم فجر انقلاب اسلامی نمایش داده نشود! ما رسماً در این فیلم زنی را می بینیم که با اینکه همسر دارد با دیگری هم در ارتباط است. قاعدتاً جای چنین آثاری در سینمای جمهوری اسلامی ایران نیست.

وی ادامه داد: ما به عنوان فیلمساز اجتماعی قطعاً همه واقعیت های جامعه را نمی دانیم و نباید بخشی از اتفاقات را بولد کنیم و افکار عمومی را به سمتی هدایت کنیم که جامعه را به بحران بکشد. پرسش بنده از فیلمسازان سیاه نما این است که آیا اگر در خانواده ای بچه معتاد باشد اعضای آن خانواده معتاد بودن فرزندشان را جار می زنند؟ قاعدتا این کار را نمی کند! پس ما هم یک خانواده ای هستیم به اسم ایران، چرا باید مشکلات درونی مان را جار بزنیم تا دشمنان از مشکلات مان سوء استفاده کنند؟

این سینماگر تأکید کرد: اینکه قیاس بین زشتی ها و زیبایی ها باشد اساساً هیچ اشکالی ندارد اما اینکه برخی افراد دست به سیاه نمایی می زنند و تلخی ها را به تصویر می کشند کار درستی نیست و می تواند در درازمدت تبعات منفی برای کشور در پی داشته باشد.

قهرمانی سپس با بیان اینکه حوزه حاکمیتی نتوانسته در این دوره نقش خود را به خوبی ایفا کند اظهار داشت: من معتقدم مسئولان فرهنگی ما سالم و سلامت هستند اما از نظر مدیریتی درست سینماگران را هدایت نکردند. علتش این است که این حوزه کارشناسی که وجود دارد فکرش با این ها همراه نیست.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «گام های شیدایی» و «فرشتگان قصاب» با تأکید بر اینکه با توجه به تولید و نمایش برخی فیلم ها این پرسش برای ما به وجود می آید که آیا اعضای شورای پروانه ساخت واقعاً کامل فیلمنامه را می خوانند؟ تصریح کرد: من فکر می کنم اعضا فیلمنامه ها را بین خود تقسیم می کنند و همینطور آن ها را تورق می کنند که به چنین آثاری پروانه می دهند. قطعاً نباید در شورای پروانه ساخت چنین شود. نباید به نویسندگان اعتماد کرد و همه اعضای شورا باید همه فیلمنامه ها را دقیق و موشکافانه بخوانند و روی محتوای آن نظر بدهند.

وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر نظارت در روند تولید فیلم ها باید جدی گرفته شود تا هیچ فیلمسازی نتواند برخلاف فیلمنامه ای که به شورا فرستاده محتوای دیگری را بسازد! علاوه بر این نکته مهم دیگری که مغفول واقع شده عدم توجه مسئولان به فیلمسازانی است که پایبند ارزش های نظام و انقلاب اسلامی هستند و پای این نظام ایستاده اند! متأسفانه این فیلمسازان در این دوره به حاشیه رانده شده اند و کاری در دست ندارند.

قهرمانی در همین راستا متذکر شد: وقتی من از این همکاران عزیزمان سراغ می گیرم که چه می کنید دیدم که غیر از یکی دو نفر بقیه کاری نداشتند. مسئولان باید توجه کنند به هنرمندانی که پاینبدی به ارزش های نظام را ثابت کرده اند و علیرغم نامهربانی ها برای نظام سینه می زنند. دوستان مدیر باید به این افراد انقلابی توجه کنند، باید به معیشت و زندگی این ها توجه شود و کم توجهی به دوستان بیکار انقلابی جای گلایه دارد.

این تهیه کننده در خاتمه این گفتگو افزود: هویت ملی و سبک زندگی ایرانی-اسلامی بسیار مهم است. ما یک خانواده ایم و دارای فرهنگ و آداب و سنن و روش های زندگی خاص خود و ارزش های والا و کهنی هستیم. این ارزش ها باید در هنر هفتم به تصویر کشیده شود. در حوزه موسیقی و شعر هم باید به این مقوله توجه شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.