دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۱

کارگردان «آسمان هشتم» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

«سینما» نیاز به «هویت» دارد/ مسیر «سینمای ایران» طی بیش از چهار دهه‌ای که از عمر «انقلاب اسلامی» می‌گذرد هنوز روشن نیست!

حسن نجفی در نشست خبری فیلم سینمایی«شرفناز»

سینماپرس: حسن نجفی کارگردان سینما در خصوص فقدان معنویت در تولیدات سینمایی و تلویزیونی گفت: بنده به ضرس قاطع عرض می کنم که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی مسیر سینما مشخص تر بود اما بعد از انقلاب ما در سینما دچار تشتت شدیم. البته این تشتت تنها در سینما نیست در حوزه آموزش مان هم وجود دارد. مثلاً همین سینمای جوان بر اساس چه هویتی به نسل جوان مشتاق ورود به سینما آموزش می دهد؟ آموزشگاه ها چه مسیری می روند؟ ما امروزه در حق سینمای ملی و دینی جفا می کنیم.

کارگردان مجموعه تلویزیونی «جلال» و فیلم سینمایی «آسمان هشتم» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: «خدمات متقابل اسلام و ایران» از جمله آثار مشهور شهید مرتضی مطهری روحانی شیعه و استاد فلسفه و علوم اسلامی است؛ همین کتاب می تواند برای ما در حوزه فرهنگ و هنر بالاخص حوزه تولید آثار سینمایی و تلویزیونی راهگشا باشد.

وی در همین راستا ادامه داد: این کتاب ثابت می کند که هویت دینی و ملی در کنار یکدیگر حائز اهمیت هستند و باعث اعتلای یکدیگر می شوند. هویت ملی ما منطبق با ارزش های دینی مان است. بعضی از ملیت ها هستند وقتی پای آرمان و اعتقاد به میان می آید منطبق با یکدیگر نیستند اما ما ایرانیان فرق می کنیم و همین مطلب را می توانیم در جشن نوروز مان مشاهده کنیم که در بهترین میزانسن قرآن کریم را در سفره هفت سین قرار می دهیم و به آن توسل می جوییم.

نجفی سپس با بیان اینکه ما نیازمند نقشه راه هستیم تصریح کرد: مسیر سینمای ایران طی بیش از چهار دهه ای که از عمر انقلاب اسلامی می گذرد هنوز روشن نیست! مدیران باید مسیر را برای سینماگر روشن کنند؛ بدیهی است وقتی مسیر مشخص نباشد سینماگر نمی داند به کجا می خواهد برسد.

این سینماگر یادآور شد: بنده به ضرس قاطع عرض می کنم که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی مسیر سینما مشخص تر بود اما بعد از انقلاب ما در سینما دچار تشتت شدیم. البته این تشتت تنها در سینما نیست در حوزه آموزش مان هم وجود دارد. مثلاً همین سینمای جوان بر اساس چه هویتی به نسل جوان مشتاق ورود به سینما آموزش می دهد؟ آموزشگاه ها چه مسیری می روند؟ ما امروزه در حق سینمای ملی و دینی جفا می کنیم.

نویسنده کتاب های «آگراندیسمان» و «نشانه های سفر» خاطرنشان کرد: سینما نیاز به هویت دارد؛ وقتی صحبت از هویت می شود به خود سینما کمک می شود. ما صاحب یک شناسنامه می شویم. همانطور که سینمای هالیوود الفبای خاص خود را دارد، سینمای شوروی الفبای خاص خود را دارد و سینمای اروپا الفبای خاص خود ما هم باید الفبای خاص خود را داشته باشیم اما افسوس که ما گیج می زنیم!

وی متذکر شد: ما متناسب با جشنواره ها حرکت می کنیم و همین باعث می شود آن ها راحت بتوانند ما را بازی دهند. ما باید افق داشته باشیم؛ وقتی می گوییم هویت در سینمای ملی باید صاحب افق و مکتب بودن مان را با تبیین استراتژی مشخص کنیم.

نجفی در خاتمه این گفتگو افزود: روح معنویت باید در تولیدات سینمایی و تلویزیونی مان جاری شود؛ این مسأله مهمی است که ما امروز بیش از هر زمان دیگری به آن نیازمند هستیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.