چهارشنبه ۲۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۴

قائم مقام وزیر ارشاد:

مواجه هستیم با یکی از فرهنگی‌ترین رئیس جمهورهای تاریخ انقلاب که حضورهای متنوعی را در رویداهای فرهنگی هنری رسانه‌ای داشته اند

سید ابراهیم رئیسی؛ وزارت ارشاد؛ محمدمهدی اسماعیلی

سینماپرس: قائم مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نوشت: دیدار بالاترین مقام اجرایی کشور از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فارغ از روند و روال اداری و نظارتی خود، ضریب مضاعفی پیدا می‌کند و مورد توجه قرار می‌گیرد و آن هم به دلیل اثرگذاری فرهنگ در بقیه امور، اهمیت فرهنگ و جوانب و حواشی آن برای مردم و نگاه و اهتمام شخص آقای رییس جمهور به حوزه فرهنگ و هنر و محتواست.

به گزارش سینماپرس، سیدمحمد هاشمی، قائم مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در یادداشتی با اشاره به بازدید اخیر رییس جمهور از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نوشت: «نظارت ستادی یک برنامه مدیریتی است که نهاد ریاست جمهوری و شخص آقای رییس جمهور برای ارزیابی میدانی و تطبیق عملکرد وزارتخانه ها براساس سند تحول دولت مردمی تدبیر شده کرده‌اند و روز گذشته، بعد از چند وزارتخانه نوبت به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رسید.

البته این دیدار؛ فارغ از روند و روال اداری و نظارتی خودش، ضریب مضاعفی پیدا می کند و مورد توجه قرار می‌گیرد و آن هم به دلیل اثرگذاری فرهنگ در بقیه امور، اهمیت فرهنگ و جوانب و حواشی آن برای مردم و نگاه و اهتمام شخص آقای رییس جمهور به حوزه فرهنگ و هنر و محتواست.

در ابتدای این دیدار، آیت‌الله رییسی، مقبره مهمان تازه رسیده وزارتخانه، شهید ۱۸ ساله گمنام عملیات رمضان را زیارت کردند و بعد از آن متمایل بودند یک بازدید سرزده‌ای از بخش های مختلف داشته باشند. ابتدا به سازمان سینمایی رفتند، اتاق ها را سرکشی کردند. مشکلات موردی کارکنان را شنیدند و گره‌گشایی کردند؛ از سعد اقبال، همزمان در سازمان سینمایی جلسه ای بود و هیات انتخاب فیلم فجر امسال نشستی برای بررسی کارهای مختلف داشتند. رییس جمهور با همراهی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آقای دکتر اسماعیلی، وارد جلسه شدند.
با صداقت، شفافیت همیشگی و حریت اهالی فرهنگ که همیشه از آنها سراغ داریم؛ بی پرده و بی واسطه دغدغه‌ها و مطالباتشان را منتقل کردند و با رییس‌جمهور خودشان هم کلام شدند. کم سابقه و شاید بی‌سابقه بود که بالاترین مقام اجرایی برای چنین جمع سینمایی وقت بگذارد و حرف هایشان را بشنوند.

بعد از سازمان سینمایی، به ساختمان اصلی وزارت خانه آمدند و دو طبقه را بازدید کردند؛ یکی از بخش های مورد بازدید، دبیرخانه هیات رسیدگی به موسسات بود و دغدغه شان سرعت خدمت رسانی و صدور مجوز برای اهالی فرهنگ بود. کارشناسان و مدیران ذیربط صحبت توضیح و پاسخ دادند و آنچه آیت‌الله رییسی شنیدند، خدمت رسانی به موقع و تحولی بود که در زمان اعطای مجوز ها در این دولت مردمی انجام گرفته است.

پس از سرکشی، جلسه نظارت ستادی با حضور مدیران ارشد وزارتخانه آغاز شد. ابتدائا برخی از حوزه های تخصصی چالش‌هایشان را مطرح کردند.

حجت الاسلام خاموشی، رییس سازمان اوقاف و امور خیریه گزارش فعالیت های این سازمان را ارائه کردند؛ بعد از ایشان، آقای سید عباس حسینی، رییس سازمان حج و زیارت گزارشی را با تمرکز بر اینکه حج را با تاکید رییس جمهور، با توجه جدی به پررنگ شدن نقش مردم دنبال می کنند از تحولی که در حوزه خدمت رسانی به مردم ارائه شده است، گفتند.

در ادامه حجت الاسلام مهدی ایمانی پور رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گزارش مختصری از فعالیت های خودشان را ارائه کردند و بعضی از چالش های راهبری این حوزه را هم گفتند که نیاز به تدابیر خاص اقای رییس جمهور دارد. که با احاطه و شناخت ایشان به حوزه بین‌المللی فرهنگی، تدبیر درخوری اخذ شد که باعث انسجام هر چه بیشتر فعالیت‌های فرهنگی خار ج از کشور می‌شود؛ انشالله.

بعد از آن مهدی رمضانی، دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی گزارش خوب و لطیفی از فعالیت نهاد کتابخانه ها ارائه کردند. از پروژه های نیمه تمامی که در این دولت به اتمام رسیده بود گفتند که بعضا برخی از این پروژه ها را رییس جمهور بازدید کرده بودند و خود ایشان مسبوق به این سابقه ذهنی، از شور و شعف مردم و نخبگان فرهنگی استانها و رضایت شان از افتتاح کتابخانه های عمومی مرکزی مخصوصا کتابخانه مرکزی سنندج گفتند. همچنین دبیر کل نهاد در ادامه از این سخن گفت که توانسته‌اند کتابخانه را نه فقط محلی برایامامت یا مطالعه کتاب، که محلی برای بسته اقدامات ترویجی و فرهنگی حول کتاب و با تمرکز بر کودک و نوجوان قرار بدهند.

بعد از معاونین، دکتر اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم گزارش خودشان را پنج محور مشخص" ارتقای نقش حاکمیت و تنظیم‌گری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی"، "رونق فرهنگی و شکوفایی اقتصاد فرهنگ و هنر، " "عدالت فرهنگی، تمرکز زدایی و تأمین زیر ساخت‌ها"، "اقتدار فرهنگی و رسانه‌ای در عرصه بین المللی" و "تقویت گفتمان ایرانی اسلامی و نهضت جهاد تبیین" ارائه کردند. در پایان گزارش هم با یک ترسیم مختصر از آینده فرهنگ از این بایسته سخن گفتند که باید یک نسبت یابی و بازآرایی ساختاری و ماموریتی در کلان حوزه فرهنک و تولید و نظارت محتوا با مسئله تکنولوژی، فضای مجازی و صنایع فرهنگی رخ‌دهد و وزارت فرهنگ دولت مردمی در این مسیر گام بلندی برداشته است.

آقای رییس جمهور هم ضمن خداقوت و ابراز خرسندی از گزارش ها و نکاتی که ارائه شد، توجه به ماموریت ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تلاش برای حفظ ارتقای هویت فرهنگی و اسلامی، و نیز مسئله صنایع فرهنگی و توجه به آن را متذکر شدند که از حیث فرهنگی و اقتصادی در حال رشد توامان است.

مسئله اهمیت تولید محتوای جذاب و موثر فرهنگی و هنری توسط مجموعه های مختلف مردمی را بیان کردند و عدالت فرهنگی را به عنوان راهبردی دقیق در وزارت فرهنگ اسم بردند و خواستند که خیلی جدی دنبال شود و تمرکززدایی و توجه به استان ها و شهرستان ها همچنان در اولویت باشد. ایشان از لزوم توسعه‌ی رونق قرآن و حفظ قرآن گفتند و از مجموعه مدیران و کارکنان وزارت فرهنگ خواستند به عنوان مرزبانان فرهنگی کشور، ایجاد امید در جامعه را جز ماموریت های خودشان بدانند. آیت‌الله ریسی همچنین مسئله دیپلماسی فرهنگی بیان کردند و اولویت ارتباط با کشورهای اسلامی، همسو و همسایه را متذکر شدند.

نکته مهم و راهبردی دیگری که اشاره کردند؛ تلاش برای حفظ ارتباط با ایرانیان خارج از کشور با سرزمین اجدادی خودشان بود که مورد تاکید ویژه ایشان هم بود که قابل تامل است و گویای یک فرصت فرهنگی است و گویای نگاه انبساطی و پدرانه دولت مکتبی و مردمی است.

این دیدار و وقت گذاری بالاترین مقام اجرایی و سرکشی میدانی او از دستگاه مرجع فرهنگی و حضور در یک جلسه کارشناسی و فنی رسانه ای - هنری در سازمان سینمایی، نشان دهنده علاقه و اهتمام ایشان به موضوع فرهنگ و هنر است و یک فرصت بزرگ برای فرهنگ است. البته که این حضور و توجه آقای رییس جمهور مسبوق به سابقه است‌ و در این مدت دو سال و چند ماه از دولت مردمی، ما در واقعیت مواجه هستیم با یکی از فرهنگی‌ترین رئیس جمهورهای تاریخ انقلاب که حضورهای متنوعی را در رویداهای فرهنگی هنری رسانه ای یا کتابی در این دو سال داشته اند.

از حضور در موزه هنرهای معاصر تا نمایشگاه قرآن و کتاب و جایزه های مختلف‌ ادبی و فرهنگی و جمع کتابداران و ... که نشان دهنده توجه دولت مردمی به حوزه فرهنگ و هنر است. امری که هم تکلیف را برای ما به عنوان خدمتگزاران قرآن و فرهنگ و ادب و هنر و رسانه سنگین تر می‌کند و هم نشانگر یک فرصت ویژه برای اعتلای فرهنگ و هنر کشور است. ممنون این نگاه و الطاف آقای رییس‌جمهور هستیم و متوجه سنگین تر شدن بار مسئولیت خومان.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.